לטור הזה אפשר לקרוא "יום כיפור של אתרי הספורט". הוא יספר איך הפך אירוע חדשותי לכותרת ראשית רק כ-26 שעות לאחר שהסתיים, ויתהה אם האתרים, על עורכיהם וכתביהם, החליטו למסור את נפשם על קידוש השם.

משחק הזוגות בטניס במסגרת גביע דייוויס בין ישראל לבלגיה, ביום שישי האחרון, החל כארבע שעות לפני כניסת יום כיפור. היה סיכוי שיגלוש אל תחילתו, אלא שעוד לפני כן סיכמו מנהלי הנבחרת הישראלית עם הנהלת הטורניר כי במקרה כזה יופסק המשחק ויתחדש בסיום הצום, כדי למנוע את חילול היום על-ידי שחקני הנבחרת. המשחק הועבר בשידור ישיר בערוץ הספורט. כל האתרים פירסמו עדכונים חיים, כמעט כולם עשו זאת בכותרות הראשיות.

באתרים כנראה לא הסתפקו במועד כניסת הצום, הציבו סייג לתורה והחליטו לסיים את שידוריהם עוד לפניו. המשחק הצמוד נמשך לתוך תחומי הדדליין שקבעו, ובשעה 17:15 הופסק השידור הישיר בערוץ הספורט, כפי שתוכנן. השקופית המבשרת על חידוש השידורים בצאת יום כיפור תפסה את מקומו של המשחק. אלא שלאחר כ-20 דקות חזר שידור ההתמודדות במפתיע ל-45 דקות נוספות, עד 18:20 – כשעה לפני כניסת יום כיפור. המשחק לא הסתיים גם אז, אבל הפעם השידור הופסק לגמרי.

"המשחק טרם הושלם", כותרת מטעה ב-ynet

"המשחק טרם הושלם", כותרת מטעה ב-ynet

באורח פלא צצו באתרים כותרות המודיעות כי המשחק הופסק והוא יחודש במוצאי יום כיפור. בהמשך שונתה הגרסה בכמה מקומות – ונכתב כי התוצאה תעודכן במוצאי יום כיפור. רק קוראי ynet המשיכו לקבל את המידע כי "משחק הזוגות טרם הושלם". המציאות אחרת: המשחק נמשך עד לסיומו, כשעה לפני כניסת יום כיפור, שעון בלגיה, בנצחון הישראלים אנדי רם ויוני ארליך, שהעלה את ישראל ליתרון 1:2 בהתמודדות הכוללת.

יצוין כי מבחינה תקשורתית היתה למשחק חשיבות רבה. המפגש בין ישראל לבלגיה העסיק את תקשורת הספורט כאן, ורבים מהעיתונאים דיברו על הטניסאים הישראלים כמי שיצילו את הכבוד הלאומי אחרי כשלונות נבחרות הכדורגל והכדורסל.

אוהדי הטניס שנותרו ללא שידור ישיר בישראל הסתדרו גם בלי ערוץ הספורט והאתרים המקומיים. הם מצאו שידור ישיר באינטרנט, או שהתעדכנו בהמשך מהלך המשחק דרך אתר הטורניר. מי שאינו בקיא במציאת דרכים חלופיות לעקוב אחרי המשחק יכול היה להתבשר על סיומו באמצעות האתר הישראלי היחיד שהודיע על התוצאה – זה של איגוד הטניס. לעד ייזכר האתר הזניח הזה בידיעה הבלעדית שכיכבה אצלו במשך כ-24 שעות. מיד עם צאת יום כיפור צצו כותרות ראשיות באתרים המבשרות על הניצחון הישראלי יום קודם לכן. תודה על העדכון המהיר.

"התוצאה תעודכן", אתר ערוץ הספורט

"התוצאה תעודכן", אתר ערוץ הספורט

יפה מצד האתרים שהחליטו לא לחלל את קדושת יום כיפור, שהרי בסך-הכל זה טניס. אם היה מדובר במשחק של הנבחרות בכדורגל או בכדורסל, איזה אתר היה מתאפק במשך יום שלם? מה יום, דקה! המהפך הפתאומי של אתרי הספורט לסטטוס של צדיקים המוסרים את נפשם על קידוש השם פשוט מגוחך, שהרי כל השנה הם עסוקים בחילול שבת המוני, בהלבנת פניהם של ספורטאים ומאמנים, ב"ריצת רגליים להרע" (כלשון הווידוי בתפילת "אבינו מלכנו") אל מצוות "פרסום ראשון", שלא פעם מתברר כחסר שחר. אלוהים הטוב, שראה אותם נמנעים מלחלל את כבודו ומתאפקים שלא לעדכן תוצאה של משחק זניח, סלח על חטאיהם ודן אותם לגן-עדן.

המדיניות של האתרים בנוגע ליום כיפור אינה רציפה לאורך השנים. ההחלטות של הנהלות האתרים בנוגע ליום כיפור הן גחמניות, וריח צביעות עולה מהן. ערוץ הספורט ו-one זכורים בעיקר כמי שהחזיקו עורכים תורנים שפירסמו במהלך יום כיפור ידיעות מהעולם, עידכנו תוצאות בלייב ואף דיווחו על הספורטאים הישראלים מאולימפיאדת הנכים. המקרה הנוכחי מעניין במיוחד, מאחר שדומה שהאתרים דוממו מנוע בצורה מאורגנת. אף אחד לא העז לשבור את הקונסנזוס, שלא לומר קרטל. גם לא "הארץ", מעוז החילוניות, גם לא "וואלה", שצילומי נשים מעורטלות מככבות דרך קבע בדף הבית שלו.

לא היה שום צורך לחסות תחת כנפי תרנגול הכפרות הלאומי. אפשר היה לפרסם לפחות את תוצאת המשחק בכותרת, בלי להסתכן שהיושב במרומים ישלוף כרטיס אדום, או שאוהדי ספורט דתיים יודיעו על חרם בדף פייסבוק מיוחד. במקום לנהוג במקצוענות, קרסו כמה מהאתרים למחדל עיתונאי. כשנמוג ערפל החג, התברר שהם הפסידו נקודות אצל קוראים חילונים רבים.

לתגובות: yegerm9@walla.co.il