ארגון אמנסטי אינטרנשיונל פנה למנכ"ל חדשות 12 אבי וייס בבקשה כי ידאג לשינוי כותרת ידיעה שהגדירה פלסטינים ששוחררו ממתקן המעצר בשדה תימן כ"מחבלים", למרות שצה"ל קבע כי אינם מחבלים.

הידיעה, שפורסמה אתמול (30.7) באתר N12, נשאה את הכותרת "התובע הראשי בפרקליטות הצבאית הודה: היו שיחות יזומות למחבלים ששוחררו כדי לברר על התעללות בעת מעצרם". לדברי אמנסטי אינטרנשיונל השימוש במילה "מחבלים" כדי לתאר את העצורים ששוחררו לעזה מסולף ומעוול.

"למיטב ידיעתנו, אלו המכונים על ידכם בכותרת הכתבה 'מחבלים' הם תושבי עזה שנתפסו במהלך התימרון הצבאי ברצועה, הושמו במעצר במתקן 'שדה תימן', ולאחר מכן שוחררו על ידי הגורמים הרלוונטיים לאחר שלא נמצאה כל אינדיקציה כי הם קשורים לפעילות טרור, אלימות או כל פעילות בלתי-חוקית אחרת", כתב יריב מוהר בשם הסניף הישראלי של אמנסטי אינטרנשיונל.

לפי ארגון זכויות האדם, כ-120 מהמשוחררים מ"שדה תימן" אמנם שוחררו בשל מצוקת כליאה, אך גם הם נבחרו בשל רמת מסוכנות נמוכה להערכת השב"כ. מכל מקום, טוען הארגון, כיוון שבמתקן הוחזקו כ-4,000 עצירים, כך לפי ה"ניו-יורק טיימס", כשכאלפיים מתוכם כבר שוחררו, אותם 120 ששוחררו בשל מצוקת מקום מהווים קבוצה קטנה מאוד מסך המשוחררים.

"ההכתמה של אנשים אלו כ'מחבלים' אחרי שנעצרו ככל הנראה על לא עוול בכפם והושמו במחנה שעדויות רבות מצביעות על עינויים ועל תנאים קשים ביותר בתוכו, היא לא רק סילוף של המציאות אלא גם עוול", נטען במכתב. "מלבד היותם פלסטינים תושבי רצועת עזה אין להבנתנו שום אינדיקציה לגבי מעשים מהסוג שמיוחס להם בכותרת הכתבה".

גם הפלסטינים שעודם מוחזקים במעצר, מוסיף אמנסטי, טרם הועמדו לדין, לא כל שכן הורשעו, ועל כן "אפילו אליהם ראוי להתייחס כחשודים ולא כמחבלים, שכן חזקת החפות לא אמורה להיות ליהודים בלבד", לשון המכתב.

"מדובר לא רק בעבודה עיתונאית בעייתית ביותר אלא גם בדה-הומניזציה של אוכלוסייה שלמה וחיזוק התפיסה כי כל הפלסטינים/העזתים הם מחבלים, ומכך נובעת הצדקה למעשים קשים כנגדם באקלים הציבורי הנוכחי", טוענים באמנסטי. מכלי תקשורת מרכזי כמו N12 מצופה שלא לתת יד לגישה כזו".

בארגון מבהירים כי הם מצפים שהכותרת תתוקן ותובהר, אחרת יגישו תלונה רשמית למועצת העיתונות.

בישראל פועלים כלי תקשורת המקדמים עמדות גזעניות וקוראים לביצוע פשעי מלחמה, בראשם ערוץ 14 המתייחס באופן רשמי לכל תושבי רצועת עזה הערבים כאל "מחבלים" שהינם בני מוות. בערוץ 13 הועסק עד לאחרונה הפרשן הבכיר צבי יחזקאלי, שהצהיר כי היה צריך להרוג "מאה אלף עזתים" בתחילת המלחמה, ללא הבדל בין מחבל או אזרח, גברים, נשים, ילדים וזקנים. גם בערוץ 12 התבטא רק השבוע הפרשן הבכיר עמית סגל כי הוא אינו רואה בעיה ברצח מחבלים מנוטרלים, כל עוד הרוצח מקפיד שלא להיתפס.

עם זאת, ככל הידוע, לפחות באופן רשמי ערוץ 12 עדיין פועל לפי סטנדרטים עיתונאיים בסיסיים, לפיהם לא ניתן לכנות בכינוי "מחבל" את מי שאינו כזה.

בחדשות 12 בחרו שלא להגיב לפניית "העין השביעית".

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 234KB)

ייס,