בעקבות הפריצה של אזרחים וחברי כנסת מהימין הקיצוני למתקן המעצר לעזתים "שדה תימן", שר הביטחון יואב גלנט שלח אתמול (30.7) מכתב לרה"מ נתניהו ודרש כי יורה לבדוק אם השר לביטחון לאומי ויו"ר עוצמה-יהודית איתמר בן גביר מנע מהשוטרים לאכוף את החוק על המתפרעים.

השר גלנט הסביר ש"חוסר נוכחות המשטרה במשך שעות ארוכות חייב הפניית כוחות צה"ל לגזרה על חשבון משימות מבצעיות, ואת הרמטכ"ל עצמו להפסיק את כל עיסוקיו כדי לטפל אישית בפריצה של המון מוסת אל בסיסי צה"ל".

האמת היא שהמשטרה כן היתה נוכחת, אבל השוטרים בחרו לא להתערב ולאכוף את החוק כלפי המתפרעים. חייל במתקן אמר ל"הארץ": "ליד הבסיס נמצאים כוחות משטרה, אך הם לא נכנסו לבסיס כדי לסייע בעצירת המפגינים". גם שר המורשת עמיחי אליהו (עוצמה-יהודית) אמר בראיון לאתר "וואלה" כי המשטרה היתה מודעת לגמרי להתרחשות.

השר בן גביר הכחיש שנתן הוראה רשמית למשטרה שלא להתערב. יתכן שהוא דובר אמת, ולא היה בכלל צורך לתת הוראה כזו. בחלוף כשנה וחצי מאז מונה לתפקיד שר, הרוח של מפלגת עוצמה-יהודית שורה על המשטרה ולא נדרשת שיחת טלפון אישית מהשר בן גביר לקצין המשטרה שפיקד על הכוח בשטח כדי שיידע כיצד עליו לפעול.

די בכך שתוך כדי ההתפרעויות במתקן המעצר "שדה תימן", במקום לגבות את שלטון החוק ואכיפתו, השר בן-גביר אמר: "המחזה של שוטרי משטרה צבאית מגיעים לעצור את מיטב גיבורינו בשדה תימן הוא לא פחות ממביש. ממליץ לשר הביטחון, לרמטכ"ל ולרשויות הצבא לגבות את הלוחמים וללמוד משירות בתי הסוהר - נגמרו הקייטנות והסבלנות נגד המחבלים. לוחמים צריכים לקבל גב על מלא".

ח"כ לימור סון הר-מלך מעוצמה-יהודית הגיעה למתקן וצייצה סרטון של עצמה יחד עם הכיתוב "ההיסטוריה תשפוט את הפצ"רית, וגם אנחנו נשפוט אותה!". שר הנגב והגליל מעוצמה-יהודית, יצחק וסרלאוף, לא נכנס פיזית למתקן אך כן הגיע אליו בזמן ההתפרעות והשתתף בהסתה, כולל פרסום סרטון מנסיעתו למקום עם הכותרת "השר יצחק וסרלאוף בדרך לשדה תימן, בדרישה לעצור את חרפת מעצרם של חיילי צה"ל במקום". כאמור, השר אליהו ממפלגתו היה מאלה שכן נכנסו פיזית למתקן ותועד צועק "מוות לערבים".

לעומת השרים הקודמים לביטחון הפנים, שלא נהגו לעסוק במינויים של קציני משטרה זוטרים, השר בן-גביר מעורב במינויים בכל שדירת הפיקוד במשטרה. יש להניח שהוא לא בוחן בראיונות את היכולות המקצועיות של המועמדים לקידום אלא בעיקר מתעניין בהפנמתם את הפילוסופיה והערכים של מפלגת עוצמה-יהודית. כל קצין זוטר עד בכיר במשטרה יודע מה הרקורד המצופה ממנו לצורך קידום – ברור שאסור שיופיע בו "כתם" של בלימת פריצה למתקנים צבאיים שמסיתים ומשתתפים בה חברי כנסת ושרים ממפלגת עוצמה-יהודית.

בנסיבות אלה, אין פלא שהשר בן-גביר השיב בלעג לשר גלנט כי טענתו "חסרת כל בסיס, שהרי על השר לביטחון לאומי נאסר ע"י בג"ץ להתערב אופרטיבית בהפגנות, וכך הוא מקפיד". גם ראש הממשלה נתניהו הגיב בזלזול ועשה השוואה מופרכת כאשר אמר ש"ישראל היא מדינת חוק ובמדינת חוק לא פורצים לבסיסי צה"ל, אבל גם לא נוקטים באכיפה בררנית ומאפשרים לחסום את קפלן".

לכן, העובדה שגלנט מפרסם מכתב ששלח לראש הממשלה אינה הופכת אותו ל"מבוגר האחראי" בממשלה ולא מנקה אותו מכתם השותפות באחריות להפקרות שמתחוללת בישראל. אחד הלקחים המרכזיים מאסון ה-7 באוקטובר הוא שאין די בשליחת מכתבים כדי להתנער מאחריות ולצאת ידי חובה אלא מצופה מבכירים "להפוך" ואף "לשבור" שולחנות כאשר מדובר בסכנה ברורה לציבור, לשלומו ולביטחונו.

באופן דומה הצבא אישר כי לפני ה-7 באוקטובר נשלחו לנתניהו ארבעה מכתבי אזהרה שאויבי ישראל "בכלל הזירות" מוצאים הזדמנות במשבר ההפיכה המשטרית, אך אין בכך כדי להסיר אחריות כלשהי מבכירי צה"ל ומערכת הביטחון.