מסמך של רשות התחרות שנחשף כאן לראשונה שומט את הקרקע מתחת לטענות ערוץ 14 בדבר "פגיעה בתחרות" של חברות שלא מוכנות לפרסום בערוץ. "חוק התחרות הכלכלית וסמכויות הממונה לאכיפתו אינן אכסניה מתאימה למקרה זה", כתבה עו"ד שגית חדד, ראש המחלקה המשפטית של הרשות. "עמדת הממונה היא כי אין מקום לנקוט צעדי אכיפה על בסיס תלונת ערוץ 14".

המסמך הוגש לוועדת הכלכלה של הכנסת לקראת דיון חריג שהיה אמור להתקיים היום, במהלך פגרת הכנסת, ונדחה לשבוע הבא (7.8).

ערוץ 14 הוא ערוץ חדשות המתחרה בטבלת הרייטינג מול הערוצים 12, 13 וכאן 11, אולם הוא מתבדל מהם באופן מהותי: הערוץ, בבעלות יצחק מירילשוילי, בנו של האוליגרך מיכאל מירילשוילי, משדר דרך קבע תעמולה ממשלתית בשירות רה"מ נתניהו, חדשות כזב והסתה לאלימות ולביצוע פשעי מלחמה.

מסיבה זו, וכן בשל נתח השוק של הערוץ, מפרסמים רבים מעדיפים שלא לפרסם בו. בערוץ, בתגובה, נוקטים בגישה של סחיטה באיומים ומנהלים קמפיינים נגד מפרסמים גדולים. כעת נמצא על הכוונת בנק לאומי, ובשנה שעברה היתה זו חברת שטראוס, שהפסיקה לפרסם בערוץ לאחר שבתוכנית הדגל שלו, "הפטריוטים", קראו לשחרר מהכלא את רוצח רה"מ יצחק רבין, יגאל עמיר.

הקמפיינים מתנהלים מחוץ למסך ומעל המסך: כוכבי הערוץ רותמים את חשבונותיהם ברשתות החברתיות על מנת לאיים על הקורבן התורן כי יפגעו בעסקיו אם לא ישלם לערוץ, ובערוץ עצמו מתחילים לשדר דיווחים שליליים בכיכובו. במקביל, מתנהלת מתקפה בדמות הודעות ווטסאפ וברשתות נגד אנשי מפתח בחברת היעד.

"ניכר כי המקרה שבפנינו אינו כזה"

לצד הפעולות האלה, שספק אם הן חוקיות, ערוץ 14 פונה לרשויות בטענה כי דווקא הבחירה של חברות להימנע מפרסום בערוץ היא אינה חוקית. במסמך של רשות התחרות דוחים כאמור את הטענה.

המסמך מתאר כיצד פנה ערוץ 14 לרשות ב-3 באוגוסט 2023, והציג התכתבויות מתוך קבוצת ווטסאפ שהיו חברים בה בכירים בחברות מסחריות גדולות. מספר דמויות הביעו שאט נפש מהתכנים המסיתים והרעילים בערוץ וקראו שלא לפרסם בו. בערוץ טענו כי הדבר מהווה הפרה של דיני ההגבלים העסקיים.

שבועיים אחר-כך, ב-17 באוגוסט, התקיימה פגישה בין הממונה על רשות התחרות לבין נציגי ערוץ 14, שבעקבותיה נשלחה לערוץ החלטת הממונה, לפיה אין מקום להתערבות בהחלטות החברות שלא לפרסם בערוץ.

ברשות התחרות הצביעו על כך שהחברות שערוץ 14 התלונן נגד התבטאויות אנשיהן, כלל לא הפסיקו את הפרסום בערוץ או שבכלל לא פרסמו בו מלכתחילה, וכי דווקא אנשי החברות שכן הפסיקו את הפרסום בערוץ, כלל לא התבטאו בפורום האמור.

להורדת הקובץ (PDF, 1.12MB)

"מהאינדיקציות שהתקבלו ברשות ניכר כי הרקע והמניעים להפסקת הפרסום מצויים בתחום הפוליטי-אידיאולוגי ולא בתחום העסקי-מסחרי", כתבה הממונה על התחרות לערוץ 14, "אף שייתכן עירוב בין התחומים או אף שימוש במסווה של מניעים פוליטיים או אידיאולוגיים למען קידום אינטרסים מסחריים, ניכר כי המקרה שבפנינו אינו כזה", בין השאר משום שבערוץ עצמו קבעו פעם אחר פעם כי זו הסיבה להימנעות מפרסום בערוץ.

מנגד, לסברה ההופכית שהעלה הערוץ, לפיה מדובר בחרם כלכלי שנועד לפגוע בערוץ ולסייע לערוצים המתחרים, לא הובאה שום ראייה כלשהי, והיא גם מנוגדת להיגיון: "שהרי צמצום הערוצים המסחריים בהם החברות יכולות לפרסם עשוי להביא להגדלת כוח השוק של הערוצים המסחריים אל מול המפרסמים ולהרעה בתנאים שלהם".

רשות התחרות חוזרת על הדברים גם במסמך ששלחה כעת לוועדת הכלכלה וקובעת כי אין שום מקום להתערבות שלה בנושא: "חוק התחרות הכלכלית וסמכויות הממונה לאכיפתו אינן אכסניה מתאימה למקרה זה. הימנעות מאכיפת דיני התחרות על מקרים בהם עולה בבירור כי המניעים אינם מסחריים כי אם פוליטיים גרידא, מקובלת גם בשיטות משפט אחרות. לאור השיקולים המנויים לעיל לעמדת הממונה אין מקום לנקוט צעדי אכיפה על בסיס תלונת ערוץ 14".

חבר הכנסת מציע: סחיטה באיומים

למרות עמדתה הברורה של רשות התחרות, חבר הכנסת דוד ביטן (הליכוד), זימן דיון מיוחד בוועדת הכלכלה שבראשותו, במהלך הפגרה.

זו אינה הפעם הראשונה שביטן, כמו חברים אחרים בקואליציית נתניהו, מתגייס על מנת לשנות את החוקים לטובת ערוץ 14. רק לאחרונה אישרה ועדת הכלכלה שני חוקים המעניקים הטבות מפליגות לערוץ 14, בשווי מצטבר של עשרות מיליוני שקלים.

למעשה, זו אפילו לא הפעם הראשונה שביטן מכנס דיון מיוחד, במהלך פגרה, על מנת לדון בדרישת ערוץ 14 לחייב חברות מסחריות לפרסם בערוץ. ב-13 בספטמבר כינס ביטן את הוועדה, למרות שרשות התחרות כבר הביעה את עמדתה בפני הערוץ כי אין מקום להתערבות בנושא.

הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, הגוף המפקח על הטלוויזיה המסחרית, הביעה גם היא עמדה לפיה אין מקום להתערבות שלה בנושא, כפי שהעיד ח"כ ביטן עצמו: "הרשות השנייה אמרה לנו שזה לא עניין שלהם כי הם לא נוגעים בפרסומים". גם משרד התקשורת לא שלח נציג לדיון. "הם הודיעו שהם לא צריכים לבוא, אין להם מה להגיד", אמר אז ח"כ ביטן.

הנציגה הממשלתית היחידה שכן הגיעה לדיון היתה עו"ד יעל שיינין מרשות התחרות, שניסתה להביע את עמדת הרשות, לפיה אין שום מקום לעיסוק שלה בנושא. יו"ר הוועדה ביטן קטע אותה כבר בתחילת דבריה תוך שהוא אומר: "טוב, אני יעצור אותך, אני לא רוצה לשמוע מה בדקתם". כשעו"ד שיינין ניסתה בכל זאת לומר כי "חוק התחרות יש לו תכלית, והתכלית היא תכלית שקשורה לכלכלה, ועסקים...", קטע אותה ביטן שוב ואמר "אז אנחנו משנים אותה טיפה, בפרשנות שלנו לחוק התחרות".

יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ דוד ביטן לנציגת רשות התחרות: "טוב, אני יעצור אותך, אני לא רוצה לשמוע מה בדקתם"; 13.9.23 (צילום מסך)

יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ דוד ביטן לנציגת רשות התחרות: "טוב, אני יעצור אותך, אני לא רוצה לשמוע מה בדקתם"; 13.9.23 (צילום מסך)

אחרי שהיו"ר ביטן קטע שוב ושוב את דבריה של נציגת רשות התחרות ולא איפשר לה לדבר, התערב חבר הוועדה ח"כ שלום דנינו (הליכוד) ורמז לנציגת הרשות רמז עבה: "הוא לא רצה לכבול את המחשבה שלך לדיון הבא שיכול להיות שתבואי יותר פתוחה או עם רעיונות נוספים. דוד דאג לזה".

עו"ד שיינין ניסתה בכל זאת לומר דבר מה, על רקע ההפרעות החוזרות ונשנות: "רק להשלים משפט, מה שאדוני מבקש ממני, לחשוב על הדברים ו'לפתוח את הראש' כמו שאתם אמרתם, אני רק רוצה לבקש מכם לחשוב מה המשמעות של לקחת חוק שהוא אמור להתעסק בתחרות וליישם אותו על [ביטן מתפרץ לדבריה] מקרים שרלוונטיים לשאלות של [ביטן מתפרץ לדבריה] פוליטיקה ואידיאולוגיה [ביטן ודנינו מתפרצים לדבריה] יש לזה משמעות מעבר למקרה הזה".

במהלך הדיון סיפק ח"כ דנינו רמז גם בקשר לרצון האמיתי של המחוקקים מהליכוד: לחוקק חוק שיחייב חברות לפרסם בערוץ 14. "שטראוס אומרת 'אני לא רוצה לחשוף את תמי 4 או את דנונה לצופים של ערוץ 14'. בעצם הם פוגעים, אה, בצופים שהם לקוחות, וזכותם של הלקוחות לראות את הפרסומות האלה", אמר ח"כ דנינו, "הנתח של הפרסום צריך להיות כזה שעל פי הצופים. אם יש להם רייטינג של 5% הם צריכים לקבל את הנתח הפרסומי של 5%".

באופן מעורר תדהמה, בשלב מסוים הציע ח"כ דנינו לעו"ד יגאל דנינו, נציג ערוץ 14 בדיון, לנצל את המסך לקמפיין סחיטה באיומים של תאגידים מסחריים: "אתם יכולים לשים שקופית במקום הפרסומת של קוקה קולה, 'קוקה קולה לא מפרסמת אצלנו בגללכם, בגלל הדעות שלכם צופים יקרים, אל תקנו קוקה קולה'".

ערוץ 14, כאמור, אימץ את רוח הצעתו של חבר הכנסת מהליכוד.

חוות הדעת שמפרסמת כעת רשות התחרות היא חד-משמעית – אין אפילו תחילתה של עילה לדיון על עבירת הגבלים עסקיים בכל הקשור להימנעות מפרסום בערוץ 14. אחרי פרסום חוות הדעת עולה ביתר שאת השאלה – מדוע אם כך ממשיך יו"ר ועדת הכלכלה לדרוש כינוס נוסף, מיוחד, של הוועדה?