כוחות צה"ל החרימו מצלמה ומכשיר טלפון נייד של עיתונאי פלסטיני.

ביום רביעי האחרון הגיעה קבוצת עיתונאים אל הכפר ארטס שליד בית-לחם, כדי לתעד את פעילות כוחות צה"ל באזור. לפי פנייה שהעביר לצה"ל צלם שנמנה על הקבוצה, באמצעות בא-כוחו עו"ד איתי מק, העיתונאים חבשו כולם אפוד וקסדה כחולים עם הכיתוב PRESS.

הצלם, שמבקש לשמור על עילום שמו מחשש לנקמה, טוען במכתבו כי שלושה ג'יפים צה"ליים עצרו ליד העיתונאים והחיילים שבכלי הרכב הורו לעיתונאים שלא לצלם. עוד טוען הצלם כי החיילים החרימו, תוך הפעלת כוח פיזי, את הטלפון הנייד האישי שלו וכן את המצלמה המקצועית שלו וציוד נלווה.

הצלם מזכיר במכתבו כי הנוהל הצבאי שאמור להסדיר את יחס חיילי צה"ל לעיתונאים קובע כי "אין מניעה חוקית לצלם באיו"ש, ובכלל זה, אין מניעה חוקית לצלם את חיילי צה"ל, לרבות במהלך פעילות מבצעית".

לפי הנוהל, מותר להחרים ציוד צילום רק כאשר מדובר "באיסוף מידע מסווג ורגיש, כמו ביחס לסידורי אבטחה בבסיס" על פי החלטת ה "המפקד הבכיר בשטח".

עוד נכתב בנוהל ש"לנוכח החשיבות הרבה בפעולתם של עיתונאים באיו"ש, יש לאפשר לכל עיתונאי המחזיק בתעודת עיתונאי, בין אם הוא ישראלי, בין אם פלסטיני, ובין אם הוא תושב חו"ל, להיכנס לשטחים שהוכרזו כשטחים צבאיים סגורים או לשטחים שמתבצעת בהם פעילות בט"ש של כוחות צה"ל לצרכי סיקור עיתונאי".

במכתבו לצה"ל מבהיר הצלם כי אין ברצונו להגיש תלונה למצ"ח וכל דרישתו היא "להורות על החזרה לאלתר של המצלמה ומכשיר הפלאפון" שלו. הצלם מסביר כי "החיילים והקצינים מתחלפים, התלונות למצ"ח והתביעות הנזיקיות הוגשו וחלקן התקבלו וגם הנהלים חודדו שוב ושוב – אך האלימות וההפרעה של חיילי צה"ל כלפי עיתונאים אינן פוסקות".

משום כך, כותב בא-כוחו, "מרשי אינו מעוניין לבזבז את זמנו במצ"ח אלא רוצה לקבל בחזרה את הציוד שלו כדי שיוכל להמשיך בעבודתו העיתונאית החשובה".

אף שהמכתב נשלח ביום חמישי האחרון אל דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי, יועמ"ש איו"ש אל"מ אלי לברטוב, הפרקליטות לעניינים מבצעיים סא"ל קובי מרקוס ולשכת הרמטכ"ל, טרם התקבלה כל תגובה והציוד נותר מוחרם.

בדובר צה"ל התעכבו במשך שמונה שעות על מנת למסור את התגובה הבאה: "הפנייה התקבלה ותטופל בהתאם".