מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14, מגי טביבי, משכה תשומת לב השבוע כשבאמצע שידור המהדורה, בעת דיווח על צאת צום י"ז בתמוז, בירכה ברכה ולגמה כוס מים, כסימן לכך שצמה בעצמה עד לאותו רגע. יום הצום הוא מהפחות מוכרים, ואין לו את יחסי הציבור של יום כיפור או תשעה באב. אבל האם המגישה שהתגייסה להיות פרזנטורית של התענית מכירה את המוצר שהיא מפרסמת?

הגימיק של טביבי הביא אותה גם לראיון בתוכנית "רשות השידור" של רדיו תל-אביב, בהנחיית יובל נתן ושי גולדן, עמיתה של טביבי בערוץ 14. נתן הקריא ציוץ הזדהות עם טביבי של אדם שכתב כיצד הרגיש שסוף סוף הוא יכול לראות אנשים כמוהו על המסך במהדורת טלוויזיה מרכזית. טביבי מצידה דיברה על "קול שהושתק" וסיפרה על האהדה שקיבלה מצופים רבים אחרים.

אלא שאחרי כמה דקות ביקש נתן לשוחח לא רק על התוכן השיווקי: הגימיק ה"טראפיק" וה"אנגייג'מנט", אלא גם על התוכן עצמו: הצום, ההיסטוריה שמאחוריו והמשמעות הדתית שלו. "בוא נעשה רגע, לציבור המאזינים החילוניים שלנו, שלא יודעים מה זה בכלל י"ז בתמוז, תסבירי להם למה אנשים צמים בכלל ביום הזה".

טביבי, שנשמעה מעט מופתעת, השיבה בשאלה משל עצמה: "אתה רוצה שאני אתן לך בריף קצר על כל אה... ארבעת הצומות? אני יכולה".

נתן הבהיר כי אין צורך בכך וכי כל שביקש הוא הסבר על צום י"ז בתמוז, עבור אנשים שלא מכירים את הסיבות לתענית. הוא עצמו, ציין, מגיע מבית דתי ומכיר את הסיבות, "אבל הרבה אנשים באמת לא מכירים ולא יודעים, לא יודעים מה זה הסיפור, למה בכלל צמים בי"ז בתמוז".

טביבי התעשתה ונענתה לאתגר: "אז י"ז בתמוז", אמרה, "זה אחד מתוך ארבעת הצומות על חורבן בית המקדש. התענית הזאת היא למעשה מציינת את ה... זמן שבו הובקעו חומות ירושלים, והמצור על העיר שהגיע לסופו שבועות ספורים לפני החורבן".

המשפטים האלה דומים להפליא להגדרה שמופיעה בראש ערך הוויקיפדיה על הצום: "י"ז בתמוז (שִׁבְעָה עָשָׂר בְּתַמּוּז) הוא אחד מארבעת ימי התענית שנקבעו ביהדות לזכר חורבן בתי המקדש. תענית זו מציינת את היום שבו הובקעה חומת ירושלים והמצור על העיר הגיע לסופו, שבועות ספורים לפני החורבן".

בהמשך הוסיפה טביבי: "אממ.. וזה למעשה, יש כאלה שמתפלפלים שאומרים לפני זה קרה חורבן בית שני או לא בית שני, אבל זה הסיפור". גם השורה הבאה בערך בויקיפדיה עוסקת במחלוקת באשר לתאריך הרלוונטי בתקופת בית ראשון. אלא שאז התערב נתן, הציל את המגישה והחל להקריא את הפסקה הרלוונטית ממסכת תענית.

מערוץ 14 טרם נמסרה תגובה.