חבר הכנסת זאב אלקין, ממפלגת האופוזיציה הימין-הממלכתי, הצביע בעד "חוק השוחד הקטן", לפיו המדינה תכסה עלות שנתית של כשני מיליון שקל בשנה עבור הפצת שידורי ערוץ 14 ב"עידן פלוס", תמחק חוק של הערוץ בסך של כמיליון שקל ותפטור את הערוץ מהחובה לספק בחינם את השידור החי לפלטפורמות חיצוניות.

בדיקת דפוסי ההצבעה של חברי הכנסת ממפלגות האופוזיציה הימין-הממלכתי וישראל-ביתנו, מעלה כי הם מקפידים שלא להצביע נגד החוקים המעניקים הטבות לערוץ 14, זאת למרות שמדובר במכשיר תעמולה מרכזי של הקואליציה, שלצד שידור חדשות כזב והסתה לאלימות, גם משרת בעקביות את דף המסרים של רה"מ בנימין נתניהו.

במושב הכנסת הנוכחי הצליחה קואליציית נתניהו לקדם שני חוקים לטובת ערוץ 14: "חוק השוחד הקטן" שהוזכר לעיל, ו"חוק השוחד הגדול", המאריך את הפטור שניתן לערוץ 14 מאסדרת התקשורת הנהוגה בישראל ומעניק לו יתרון עצום על הערוצים המתחרים בדמות הטבות בשווי שיכול להגיע לעשרות מיליוני שקלים בשנה.

באופן עקבי, חברי הכנסת מסיעות האופוזיציה הימין-הממלכתי וישראל-ביתנו נוכחים כמעט כולם במליאה - אולם נעלמים דקות ספורות לפני ההצבעות על חוקי השוחד לערוץ 14.

חוק השוחד הגדול וחוק השוחד הקטן

ביום חמישי האחרון (25.7) פרסמנו את הרשימה השמית של חברי הכנסת שהצביעו נגד "חוק השוחד הגדול": תיקון מס' 49 לחוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, המאריך את הפטור הניתן ל"ערוצים זעירים" משלל חובות, כגון תמיכה ביצירה מקורית ומקומית ובקולנוע הישראלי, הקמת חברת חדשות נפרדת וביזור הבעלות.

כדי שהחוק לא ייפסל בבג"ץ, ניתנה ההטבה גם לשלושה ערוצים אחרים: ערוץ 9, הלא-טיוי וערוץ 24. אלא שבעוד ששלושת הערוצים הם אכן "זעירים" מבחינת היקף הפעילות ונתח השוק, ערוץ 14 מתחרה כעת על המקום השני בטבלת הרייטינג ובעליו, יצחק מירילשוילי, בנו של האוליגרך מיכאל מירילשוילי, שייך לאחת המשפחות העשירות בישראל ומחזיק גם בכלי תקשורת נוספים (רדיו קול-חי ואתר 0404).

יצחק (מימין) ומיכאל מירילשוילי, ברקע: רה"מ בנימין נתניהו בכנס של ערוץ 14 (צילומים: משה מילנר, לע"מ; רונן גולדמן, רשיון CC BY-SA 3.0; פלאש90)

יצחק (מימין) ומיכאל מירילשוילי, ברקע: רה"מ בנימין נתניהו בכנס של ערוץ 14 (צילומים: משה מילנר, לע"מ; רונן גולדמן, רשיון CC BY-SA 3.0; פלאש90)

כל חברי הכנסת ממפלגות האופוזיציה יש-עתיד, המחנה-הממלכתי והעבודה נכחו בהצבעה והצביעו נגד הצעת החוק (למעט ח"כ גדי איזנקוט שנעדר). לעומת זאת, שתי סיעות אופוזיציה נעלמו לחלוטין מההצבעה – סיעת ישראל ביתנו בראשות אביגדור ליברמן, וסיעת הימין הממלכתי בראשות גדעון סער. בנוסף, גם הנוכחות בקרב הסיעות הערביות הייתה דלילה, אולי משום שאחת המוטבות של החוק, כאמור, היא תחנת הלא-טיוי בשפה הערבית.

בימין-הממלכתי מסרו בתגובה כי חברי הכנסת של הסיעה "היו מקוזזים בהצבעה, שהתקיימה לפנות בוקר, מול חברי קואליציה (שתמכו בחוק). אשר על כן, לא היתה לכך שום השפעה על תוצאות ההצבעה". אלא שלקואליציה ישנו רוב קבוע במליאת הכנסת. להצבעה על חוקים, במיוחד חוק כזה, ישנה משמעות מעבר לתוצאה עצמה.

הימין-הממלכתי וישראל-ביתנו ברחו מהמליאה

לאור תגובת הימין-הממלכתי, בדקנו את דפוס ההתנהלות של חברי הכנסת מהימין-הממלכתי וישראל-ביתנו בשלוש הצבעות שהתקיימו בשבועיים האחרונים: שתי ההצבעות על החוק הממשלתי, "חוק השוחד הגדול" (קריאה ראשונה ב-17 ביולי, וקריאה שנייה-שלישית ב-25 ביולי), והחוק הפרטי של ח"כ אריאל קלנר שקידם שר התקשורת שלמה קרעי, "חוק השוחד הקטן" (קריאה ראשונה ב-17 ביולי, כשחברי סיעות יש-עתיד והעבודה הצליחו לטרפד את העלאתו במליאה להצבעה סופית ב-25 ביולי).

ב-17 ביולי בשעה 04:09 התקיימה במליאת הכנסת הצבעה על חוק שירות ביטחון (תיקון 28). נכחו בה כלל חברי סיעות ישראל-ביתנו והימין-הממלכתי. עשרה חברי כנסת, מאה אחוז נוכחות. כעבור 11 דקות בלבד התקיימה ההצבעה על "חוק השוחד הגדול" (תיקון מס' 49 לחוק הרשות השנייה). מהמליאה נעדרו כל חברי הכנסת משתי הסיעות. אפס אחוז נוכחות.

רה"מ בנימין נתניהו לוחץ את ידו של שר המשפטים יריב לוין. מתחת: שר התקשורת שלמה קרעי; מליאת הכנסת, 17.7.24 (צילום: יונתן זינדל)

רה"מ בנימין נתניהו לוחץ את ידו של שר המשפטים יריב לוין. מתחת: שר התקשורת שלמה קרעי; מליאת הכנסת, 17.7.24 (צילום: יונתן זינדל)

כעבור חמש דקות בלבד התקיימה ההצבעה על "חוק השוחד הקטן" (תיקון מס' 7 לחוק הפצת שידורים באמצעות תחנות שידור ספרתיות). כל חברי הכנסת של ישראל-ביתנו נעדרו גם מההצבעה הזו. גם חברי הכנסת של הימין-הממלכתי נעדרו מהמליאה - למעט אחד. חבר הכנסת זאב אלקין. אלקין לא רק נכח בהצבעה - הוא גם הצביע בעד החוק, יחד עם הקואליציה.

כמה ימים אחר-כך, ב-25 ביולי, בשעה 02:26, התקיימה במליאה הצבעה על הצעת החוק לשינוי אופן הבחירה בנציב תלונות הציבור על שופטים. סיעת ישראל-ביתנו נכחה בהרכב כמעט מלא: חמישה חברי כנסת מתוך שישה. נעדר מההצבעה רק יו"ר המפלגה, ח"כ אביגדור ליברמן, שעזב את הכנסת קצת אחרי חצות. סיעת הימין-הממלכתי נכחה בהרכב מלא: ארבעה חברת כנסת. 13 דק' לאחר מכן, בשעה 02:36, התקיימה ההצבעה על "חוק השוחד הקטן". כל חברי הכנסת מהימין-הממלכתי ומישראל-ביתנו - נעדרו מהמליאה.

כך ניתן לראות כי בשתי הזדמנויות שונות, בשני ימי מליאה שונים, חברי הכנסת משתי הסיעות, שנוכחים בהרכב כמעט מלא במליאת הכנסת, נעלמים פתאום דקות ספורות לפני ההצבעות על חוקי השוחד לערוץ 14. כשבמקרה אחד, ח"כ אלקין מהימין-הממלכתי מצביע בכלל יחד עם הקואליציה בעד החוק.

עוד לא גיבשו עמדה

חברי הכנסת אביגדור ליברמן וזאב אלקין הם חברי ועדת הכלכלה. הוועדה הודיעה כי למרות הפגרה, תתכנס ביום שני על מנת להצביע על שליחת "חוק השוחד הקטן" של ח"כ אריאל קלנר לקריאה שנייה-שלישית (בכינוס מיוחד של המליאה ב-5 באוגוסט).

ח"כ זאב אלקין נחשב לחבר כנסת פעיל ויש להניח כי יגיע בעצמו לישיבת ועדת הכלכלה, אולם ח"כ ליברמן אינו מצטיין בפעילות פרלמנטרית ויתכן שישלח מטעם סיעתו חבר כנסת אחר שיצביע במקומו, אם בכלל.

בעבר התפרסמו דיווחים על קשרים בין חברי הכנסת זאב אלקין, גדעון סער ואביגדור ליברמן ובין המיליארד יצחק מירילשוילי, בעלי ערוץ 14, ואביו האוליגרך מיכאל מירילשוילי. בין היתר דווח כי מירילשוילי תרם בעבר לקמפיין הבחירות המקדימות של אלקין כשהיה בליכוד.

לעומת זאת, במערכת הבחירות האחרונה לכנסת התפרסמו טענות של ליברמן כי יצחק מירילשוילי מסייע לנתניהו בקמפיין נגד ישראל-ביתנו.

בישראל-ביתנו סירבו להגיב לדברים. בימין-הממלכתי חזרו והבהירו כי חברי הכנסת שנעדרו מההצבעה היו מקוזזים עם חברי כנסת מהקואליציה שתמכו בחוק. לשאלה מה עמדת הסיעה בנוגע לחקיקה וכיצד יצביעו ביום שני בוועדת הכלכלה וכשהחוק יועלה במליאה, השיבו "באשר להצעת החוק הפרטית, סיעת הימין הממלכתי תקיים דיון סיעתי בנושא ותגבש את עמדתה לקראת ההצבעות הרלוונטיות במליאה".