שר התקשורת שלמה קרעי חתם בשלישית על צווים להגבלת שידורי אל-ג'זירה ל-45 ימים נוספים. דיון באישור הצווים, כפי שדורש החוק, יתקיים היום (25.7) בבית-המשפט המחוזי בתל-אביב.

תוקף המגבלות על שידורי אל-ג'זירה בישראל עמד לפקוע השבוע ועל כן ביום ראשון חתם השר קרעי על הוראות להמשך חסימת אתר האינטרנט של הערוץ, החרמת ציוד השידור, סגירת משרדיו והסרת שידוריו מהפלטפורמות הרב-ערוציות.

"לאחר בחינת כלל הנתונים הרלוונטיים, לרבות עמדת ערוץ אל ג'זירה, וחוות דעת מאת גורמי הביטחון לפיהן התשתית העובדתית המצביעה על פגיעה ממשית בביטחון מדינת ישראל עומדת בעינה, שוכנע ראש הממשלה כי התכנים המשודרים באל ג'זירה המשדר בישראל פוגעים באופן ממשי בביטחון המדינה ותנאים אלה ימשיכו להתקיים גם לאחר יום 23.07.2024", נכתב בבקשה שהוגשה לבית-המשפט המחוזי.

היום צפוי להתקיים דיון בהארכת הצווים, על-ידי השופט חגי ברנר, שדן גם בבקשה הקודמת ואישר אותה. על החלטתו ערערו באי-כוח אל-ג'זירה והאגודה לזכויות האזרח לבית-המשפט העליון, אולם לאחר שהשופט יצחק עמית דן במעמד צד אחד עם נציגי גורמי הביטחון ונחשף לחומר חסוי (בין היתר לעובדה כי באל-ג'זירה שידרו ב-7.10 את הצהרת הקרב של מפקד הזרוע הצבאית של חמאס מוחמד דף, כמו שאר כלי התקשורת בישראל ובעולם) הוא המליץ למערערים למשוך את ערעוריהם וכך עשו.

"במסגרת הדיון בהארכת תוקף ההוראות", מודיע בא-כוח המדינה עו"ד יוני חדד לבית-המשפט לקראת הדיון שיתקיים היום, "תבקש המבקשת להציג בפני בית-המשפט הנכבד במעמד צד אחד עובדות, מידע וחוות דעת של גורמי הביטחון [...] שעליהם מתבססת הקביעה ששידוריו של ערוץ אל-ג'זירה פוגעים באופן ממשי בביטחון המדינה".

חוק סגירת האינטרנט

בתחילת השבוע (21.7) אישרה הכנסת בקריאה השנייה ושלישית את הצעת החוק הממשלתית להארכת חוק מניעת פגיעת גוף שידורים זר בביטחון המדינה, הידועה בכינוי "חוק אל-ג'זירה", עד לסוף חודש נובמבר.

חברי הקואליציה הצהירו כי מבחינתם החוק הוא רק בסיס לחקיקה דרקונית יותר, שתעניק לשר התקשורת קרעי ולשר לביטחון לאומי בן-גביר את הסמכות לסגור כלי תקשורת ישראלים בעילות עליהן הם יחליטו, ללא מעורבות גורמים ביטחוניים וללא פיקוח בית משפט.

ח"כ צביקה פוגל והשר שלמה קרעי אמרו כי במקביל לאישור הארכת החוק הנוכחי בכוונתם לקדם את הצעת החוק הפרטית של ח"כ אריאל קלנר (הליכוד) ולפיה תהפוך הוראת השעה להוראת קבע, ושר התקשורת יקבל סמכות להפעיל את מערך הסייבר או אמצעים אחרים שבידי המדינה על מנת לחסום בישראל אתרי אינטרנט, דוגמת פייסבוק או יוטיוב. סמכות זו תינתן ללא הגבלת זמן ותישאר גם אחרי שיסתיים מצב המלחמה.

59082-07-24