אזרח ישראלי נוסף, פנחס גריבי, הורשע בהטרדת העדה הדס קליין, אחת מעדות התביעה הבולטות בהליך הפלילי נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, ונידון למאסר על תנאי, קנס ופיצוי.

קליין היא העוזרת האישית של שני המיליארדרים ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר, אשר לפי כתב האישום המטירו על משפחת נתניהו טובות הנאה בשווי מאות אלפי שקלים. היא הושמצה והוטרדה על-ידי תומכי נתניהו ברשתות החברתיות ובמסרים פרטיים, מרגע תחילת עדותה המפלילה בבית-המשפט, כהמשך ישיר למתקפת התעמולה וההסתה של נתניהו נגד מערכת אכיפת החוק והמשפט.

היקף ההשמצות וההטרדות הביא את הפרקליטות להעמיד לדין אזרחים שהיו מעורבים בקמפיין, ובהם שני אנשי תקשורת מרכזיים במערך התעמולה של בנימין נתניהו באשמת הטרדתה, אבי וייס ואלי ציפורי. שני יועציו הקרובים של נתניהו, יונתן אוריך ועופר גולן, צפויים להיות מואשמים בהטרדת העד שלמה פילבר.

בנוסף הועמדו לדין חמישה אזרחים אחרים שהטרידו את קליין ואת עד המדינה ניר חפץ (חלקם כבר הורשעו). אזרח נוסף הואשם בניסיון לאיים על קליין ואחרים (בהמשך תוקן כתב האישום לאשמת הסתה לאלימות).

למרות שיועציו ותומכיו הקרובים מעורבים בקמפיין ההטרדות, ראש הממשלה נתניהו עצמו לא נחקר בעניין ולא נפתחה אפילו בדיקה בנוגע למעורבותו במסכת הפלילית לכאורה.

ביוש ברשת

גריבי, תושב באר-שבע בשנות השישים לחייו, פרסם בחשבון הטוויטר שלו במספר הזדמנויות גידופים, איומים והשמצות המכוונים כלפי קליין, מתובלים בניבולי פה כלפי דמויות אחרות (אליעד שרגא, יאיר לפיד, ברוך קרא וגדעון סער) ודברי שבח והלל לתומך נתניהו אלי ציפורי.

בין היתר כינה גריבי את קליין "נוכלת" ו"מושחטת", טען כי קיבלה מתנות מהמיליארדרים שעבורם עבדה וביזה אותה מינית. "וילה בעשר מליון שקל מאיפה הכסף נערת לחיווי שכבה עים חצי עולם טרוריסטית", כתב באחד הציוצים, כשהוא מתייחס לביתה של קליין בהרצליה. צילום של הבית פורסם בידי ציפורי ושותפו אבי וייס, בציוץ שעומד במוקד האשמתם בהטרדתה.

היום (23.7) הופיעו הצדדים בפני השופט ירון גת והודיעו כי הגיעו להסדר טיעון לפיו גריבי יורשע בכתב האישום והצדדים יעתרו לעונש של מאסר על תנאי, קנס ופיצוי.

חשבון הטוויטר של גריבי (צילום מסך)

חשבון הטוויטר של גריבי (צילום מסך)

בא-כוח המדינה, עו"ד אלעד דיין, טען כי רכיב הפיצוי הוא המשמעותי ביותר, גם אם מדובר בפיצוי סמלי.

"מדובר במתלוננת שנקלעה בעל כורחה לביוש ברשת הן על-ידי הנאשם והן על-ידי אחרים וזאת לאחר שמילאה את חובתה האזרחית להעיד במסגרת מה שמכונה 'תיק האלפים' שהוא כידוע תיק תקשורתי ביותר", אמר עו"ד דיין. "כמובן שהמתלוננת מתקיים בעניינה נזק ספציפי, שכן הפכה למטרה, ללעג ולקלס בעקבות אותה עדות שמסרה, מעבר לכך קיים אינטרס רחב יותר, אינטרס ציבורי שבגינו המדינה מחויבת להגן על עדים על מנת שרשויות אכיפת החוק יזכו בעתיד לשיתוף פעולה ולעדים שמספרים אמת בחקירה ומגלים את העובדות. המסר החשוב שייצא היום מבית המשפט זה שכבודם, פרטיותם, שמם הטוב של עדים במשפט פלילי, אינו הפקר".

לדברי בא-כוח המדינה, כשהציג את ההסדר לקליין, "כל מה שהיא ביקשה זו הכרה בפגיעה בה". משום כך, הוסיף, יש להקפיד על רכיב הפיצוי".

עוד טען עו"ד דיין כי יש להטיל על גריבי מאסר מותנה שחל על כל עבירה הנכללת בפרק "שיבוש עשיית משפט" שבחוק העונשין ולא רק על עבירת הטרדת עד. בא-כוחו של גריבי, עו"ד עמיחי ימין, טען כי המאסר על תנאי צריך לחול רק על העבירה שגריבי הורשע בה.

לדברי בא-כוחו של גריבי, למורשע אין עבר פלילי והוא לקח אחריות על מעשיו כבר בחקירתו בתחנת המשטרה. "הוא למד את הלקח שלו", אמר.

אשר לפיצוי, ביקש עו"ד ימין שלא תוטל על גריבי כל חובה לפצות את קליין. "עצם העובדה שהנאשם עומד פה, מודה, לוקח אחריות, הודה ולקח אחריות מראשית ההליך, עובדה זו מלמדת כי כפי שחברי טען בטיעוניו שהמתלוננת מבקשת שהנאשם יבין את חומרת מעשיו וידע מה הוא עשה ויקח על זה אחריות, [...] ואין צורך ברכיב נוסף כדי להצביע על כך".

גריבי עצמו פנה לבית-המשפט ואמר: "כמו שאני אמרתי גם ביום הראשון שהייתי בחקירה, באותו יום התנצלתי, הודיתי, זה לא יחזור שוב. מה אני יכול להוסיף עוד?".

השופט גת אימץ את הסדר הטיעון, וגזר על גריבי שני חודשי מאסר על תנאי למשך שנתיים לגבי כל עבירה בפרק "שיבוש עשיית משפט" שבחוק העונשין, וזאת "בשים לב לפגיעה בערכים המוגנים ולצורך להרתיע את היחיד ואת הרבים מפני ביצוע עבירות שיפגעו בעתיד המוגנות על-ידי אותם ערכים מוגנים".

בנוסף גזר השופט גת על גריבי קנס של 500 שקלים שיעביר למדינה וכן פיצוי בסך 1,500 שקלים שישלם לקליין.

"בשים לב לכך שהנאשם פרסם מספר פרסומים פוגעניים כנגד נפגעת העבירה, במועדים שונים, ובתוך כך פגע בנפגעת העבירה ובייש אותה, גרם לעוגמת נפש ופגע בכבודה ובשמה הטוב, סבורני כי יש מקום להטלת פיצוי, אף אם מתון  בהיקפו", כתב השופט גת בגזר-הדין.

13424-02-24