שורת ארגונים בינלאומיים לזכויות אדם וזכויות עיתונאים קוראים לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן לנצל את הפגישה הצפויה לו עם בנימין נתניהו בעת ביקורו בארה"ב, על מנת ללחוץ על ראש ממשלת ישראל להבטיח את חופש העיתונות ואת שלומם של העיתונאים ברצועת עזה.

המכתב, עליו חתומים בין היתר אמנסטי-אינטרנשיונל, הוועד להגנה על עיתונאים (CPJ), עיתונאים ללא גבולות (RSF), וארגון PEN אמריקה, פורט בפני הנשיא את הפגיעה האנושה בחופש העיתונות באזור מאז ה-7.10.

"ממשל נתניהו נקט בסדרה חסרת תקדים של צעדים לצמצום חופש התקשורת, מה שהביא הלכה למעשה להקמת משטר צנזורה", נטען במכתב. "בין אם בשתיקה ובין אם במפורש, תמיכת ארה"ב בפעולותיה של ישראל נגד עיתונאים והעיתונות מערערת באופן ישיר את המחויבות ארוכת השנים של ארצות הברית לחופש העיתונות וזכויות אדם".

בין היתר קובעים הארגונים כי מאז ה-7.10 נהרגו למעלה מ-100 עיתונאים פלסטינים, נתון שהפך את העימות הנוכחי לקטלני ביותר עבור עיתונאים מאז תחילת המדידות. חלק מהעיתונאים ההרוגים, כמו השלושה שנהרגו בלבנון בתחילת המלחמה, נקטלו בכוונה תחילה, כך לפי שלל תחקירים עצמאיים, מוזכר במכתב: "הרג ממוקד או חסר אבחנה של עיתונאים, בין אם מבוצע בכוונה או מתוך רשלנות, הוא פשע מלחמה".

אף לא אחד מעשרות המקרים של תקיפת והרג עיתונאים, נטען בהמשך המכתב, נחקר באופן שקוף ומקיף בידי צה"ל וזאת בהמשך למגמה ארוכת שנים שמאפשרת לתוקפי עיתונאים לחמוק מאחריות.

עוד מצוין במכתב כי מאז ה-7.10 מונעת ישראל כניסת עיתונאים מקומיים וזרים לעזה ללא ליווי צמוד של צה"ל. איסור גורף שכזה הוא "חסר תקדים בעידן המודרני", נטען במכתב. "עיתונאים הורשו לדווח מהחזית כמעט בכל סכסוך גדול
בשלושת העשורים האחרונים: מאוקראינה ועד רואנדה".

שיאים נשברו גם במספר העיתונאים שנעצרו מאז ה-7.10. לפי נתוני ה-CPJ לפחות 48 עיתונאים ועובדי תקשורת נעצרו, 15 מהם במעצר מנהלי. שני עיתונאים, הצלם הית'אם עבדלוואהיד מסוכנות עין-מדיה והצלם נידאל אל-ואהידי מערוץ א-נג'אח של אוניברסיטת א-נג'אח בשכם, נעצרו בידי צה"ל ב-7.10 כשסיקרו את מתקפת חמאס ומאז סירבו הרשויות בישראל למסור כל מידע על מיקומם, סיבת מעצרם או אפילו אם הם עדיין בחיים. חלק מהעיתונאים העצורים, מוסיפים הארגונים, העידו על עינויים והתעללות שספגו במעצר.

במכתב לנשיא ביידן מתייחסים הארגונים גם למתקפה הכללית של ממשלת נתניהו על התקשורת החופשית, כולל ניסיון ההשתלטות על חדשות 13, הצהרות מפי חברי ממשלה נגד התקשורת והעברת חוק המסמיך את שר התקשורת לפגוע בשידורי ערוצים זרים הפוגעים בביטחון המדינה.

"עיתונאים ממלאים תפקיד חיוני בתיעוד ודיווח על פשעי מלחמה והפרת זכויות אדם", כותבים הארגונים. "ההשפעה המצטברת של ההפרות הישראליות היא יצירת התנאים לאיון כל מידע מהציבור, כולל הציבור האמריקאי, כמו גם להפצת תעמולה, מידע מוטעה ודיסאינפורמציה. בעוד ישראל טוענת שפעולותיה נועדו לשמור על ביטחון תושביה, ההיסטוריה מראה כי צנזורה ושלילת הזכות למידע היא דרך פגומה לשלום או ביטחון".

לפיכך קוראים העיתונאים לנשיא ארה"ב ביידן לדרוש מנתניהו כי ממשלת ישראל תסיר את מניעת כניסת העיתונאים הזרים לעזה; תבטל את החוק המאפשר לשר התקשורת לסגור ערוצי שידור זרים ותימנע מקידום חוקים נוספים הפוגעים בתקשורת; תשחרר את כל העיתונאים העצורים במעצר מנהלי; תימנע מהרג נוסף של עיתונאים; תבטיח את שלומם של כל אנשי התקשורת, כולל האפשרות להעביר ציוד מגן לעיתונאים הפועלים בעזה; ותאפשר לכל העיתונאים המעוניינים לצאת מעזה לעשות כן.

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 96KB)