התנהלות לוחמנית של האופוזיציה מעכבת מחטף חקיקה של הליכוד להטבות במיליוני שקלים לערוץ 14, המשדר דרך קבע תעמולה ממשלתית.

הבוקר, לאחר יממה של דיונים חוזרים ונשנים בוועדת הכלכלה בהצעת החוק "הפצת שידורים באמצעות תחנות שידור ספרתיות (תיקון מס' 7) (הוראות לעניין דמי הפצה)", הצליחו חברי האופוזיציה למנוע לעת עתה מוועדת הכלכלה להצביע על סעיפי החוק ולהעבירה למליאת הכנסת. יום ראשון הקרוב הוא היום האחרון להעלאת חוקים להצבעה בכנס הקיץ, כשאחריו יוצאת הכנסת לפגרת הקיץ והחגים.

על הצעת החוק הפרטית חתום ח"כ אריאל קלנר מהליכוד, אולם בפועל היא זוכה לתמיכה ממשלתית ומקודמת על-ידי שר התקשורת שלמה קרעי. קלנר בילה את הדיונים על תקן עציץ: כמעט כל פעם שהופנתה שאלה למגיש החוק, קלנר החריש וקרעי היה זה שהשיב על השאלה. חברי הכנסת מהאופוזיציה עקצו את קלנר על היותו בובה של קרעי ששלח אותו להגיש את ההצעה כדי להימנע מהגשתה כממשלתית, טריק חוזר שנועד ככל הנראה לעקוף את הייעוץ המשפטי במשרדי הממשלה.

משמאל: חברי הכנסת שלי מירון, רון כץ, יוראי להב הרצנו וגלעד קריב, בישיבת ועדת הכלכלה בדיון בחוק הטבות לערוץ 14; 22.7.24 (צילום מסך)

משמאל: חברי הכנסת שלי מירון, רון כץ, יוראי להב הרצנו וגלעד קריב, בישיבת ועדת הכלכלה בדיון בחוק הטבות לערוץ 14; 22.7.24 (צילום מסך)

הצעת החוק נועדה להעניק לערוץ 14 זכות להיות משודר בעלות סמלית בעידן פלוס, מערך שידור הטלוויזיה הדיגיטלי-קרקעי (DTT) המופץ בחינם לבעלי ממירים, הטבה בשווי של כ-2 מיליון שקל בשנה. בנוסף, יימחק חוב של כמיליון שקל של ערוץ 14 לאחר ששידר במערך מה-7 באוקטובר מבלי לשלם, בעקבות הבטחה ללא סמכות של קרעי.

כדי להסתיר את העובדה שהחוק נועד להיטיב עם הערוץ התומך בממשלה, ניתנה ההטבה גם לערוצים אחרים המוגדרים "זעירים": ערוץ 9, הלא טי-וי וערוץ 24. הערוצים המסחריים המתחרים בערוץ 14, הוחרגו, אולם הם מי שיממנו את ההטבה, יחד עם משלם המסים (דרך תקציב המדינה ותקציב השידור הציבורי).

במהלך הדיון ניסו קרעי, קלנר ויו"ר הוועדה דוד ביטן (הליכוד), להדוף שוב ושוב את הטענה כי החוק נועד להיטיב עם ערוץ 14, המשמש גם כבימה מלטפת קבועה עבור קרעי עצמו, אולם לא הצליחו להסביר מדוע הוא מפלה לטובה את הערוץ, או מדוע היה דחוף להעבירו במהירות, רגע לפני סיום מושב הכנסת.

הציבור ישלם

בחלקו השני של הדיון, שהתקיים מאוחר יותר אתמול, הוענקה רשות הדיבור לנציגת משרד המשפטים, עו"ד עדי ליברוס. "ההצעה הפרטית שמונחת לפני הוועדה כרגע מביאה לכך שהסדר הקבע הוא כזה שהתאגיד הציבורי משלם מתקציב שמטרותיו אחרות, את עיקר המימון של מערך עידן פלוס".

"אנחנו רואים בזה קושי משמעותי", אמרה נציגת משרד המשפטים, "אנחנו חושבים שזה מעורר שאלות משפטיות כבדות משקל. אנחנו לא מסוגלים לתת תשובות סופיות וללבן את הנושא הזה בפרקי הזמן המאוד מאוד קצרים לאור השינויים הדחופים שחלו בנוסח".

השר קרעי התרעם על הדברים וטען שאחרי סגירת המערך הנוכחי, מהלך מורכב שאמור להתקיים בשתי פעימות ("סגירת המרבב הראשון" ו"סגירת המרבב השני"), תאגיד השידור יחסוך מיליוני שקלים שהוא משלם כעת. אלא שקרעי סירב לציין מתי יוגש תזכיר החוק הממשלתי שאמור לכלול בין היתר את ההוראות על המהלך. "התאגיד לא נועד לממן מתקציבו פעילות של גורמים עסקיים פרטיים", השיבה עו"ד ליברוס.

למרות הפרעות חוזרות ונשנות, התעקשה עו"ד ליברוס להתייחס לקושי השני הקיים לדבריה בחוק לדעתה: המחטף ביום חמישי האחרון בוועדת הכלכלה שהחריג את הערוצים המסחריים מההטבה (הוראה בעייתית בפני עצמה).

"הסדר מהסוג הזה מעורר שאלות לא פשוטות בתחום השוויון", אמרה, "אדוני ודאי יסכים שההסדר נולד ביום חמישי בערב, ומבחינתנו זאת לא שהות מספקת כדי לחזור עם שורה תחתונה לוועדה, מה עוד שאנחנו בדיון שעוסק במישור החוקתי. אנחנו מאוד מאוד היינו שמחים לקבל שהות נוספת ללבן את כל הנקודות האלה, כפי שהדברים נראים כרגע".

יו"ר הוועדה ביטן סירב, וניכר היה כי הוא נתון ללחצים כבדים להגיע מהר ככל האפשר להצבעה על הצעת החוק על מנת שהליך החקיקה יושלם עוד במושב הכנסת הנוכחי.

משל האוטובוס של קרעי

בחלקו הראשון של הדיון, שהתקיים בעשר וחצי בבוקר, חברי האופוזיציה הפנו שאלות לשר התקשורת. הבולט שביניהם היה ח"כ רון כץ (יש-עתיד) ששאל מדוע מחלקים כספי ציבור כהטבות לערוץ 14. קרעי השיב במשל: "היה כאן אוטובוס ציבורי שנסע עם מקומות ריקים, המדינה מימנה אותו כולל המקומות הריקים, אני נתתי הנחייה לאשר לערוצים זעירים לעלות על המקומות הריקים", הסביר.

המשל כמובן טפח על פניו של קרעי, שכנראה שכח או אולי לא הכיר את אופן השימוש בתחבורה ציבורית: נוסע העולה על האוטובוס מחויב לשלם גם אם עלות האוטובוס והנסיעה בו "ממומנות" בלעדיו. "אם ההנחיה שלך לא היתה, ערוץ 14 היה צריך לשלם כסף או לא?", ניסה כץ להסביר לשר. קרעי מצידו התרעם והטיח בו: "מה אכפת לי מערוץ 14?". ח"כ גלעד קריב (העבודה) לא יכול היה להתאפק למשמע הצהרתו של השר, שלאורך כהונתו מתגייס פעם אחר פעם להענקת הטבות לערוץ: "עוד שנייה היקום קורס לתוך עצמו", הפטיר.

כאילו כדי להוכיח עד כמה חברי הקואליציה מגוייסים לעזרת ערוץ התעמולה, התפרץ היו"ר ביטן ואמר לחברי הוועדה מהאופוזיציה: "מעניין למה אתם רוצים שערוץ 14 יתפרק ולא יהיה?". על כך השיב לו ח"כ כץ כי מה שמעניין אותו הוא "שהכל יהיה לפי החוק".

כסף של הדודה שלו

ח"כ כץ התעקש שוב ושוב לדון בסיבה בגינה ניזום החוק מלכתחילה: הנחיית שר התקשורת לרשות השנייה, ללא סמכות ובניגוד לחוק, לשדר את ערוץ 14 והערוצים הזעירים האחרים במערך עידן פלוס ללא תשלום. "החוק המקורי ניתן ללא סמכות, שר התקשורת נתן הנחיה ללא סמכות לקזז כספים לטובת ערוץ 14", אמר ח"כ כץ. בתגובה הגיב השר קרעי: "אז תתבע אותי".

בשלב זה ח"כ כץ התפרץ בזעם: "מה זה 'אז תתבע אותי'?, זה כסף של הדודה שלך? זה סמכויות של הדודה שלך?", והזכיר לשר כי תפקיד הוועדה הוא לפקח על פעילות משרדו, וזה בדיוק מה שהוא עושה בשאלה שהפנה אליו. קרעי השיב שבמידה וח"כ כץ רוצה לפקח על משרד התקשורת, שיזמן ישיבת פיקוח.

ח"כ ביטן והשר קרעי האשימו את חברי הקואליציה מספר פעמים כי הם מונחים על ידי לוביסטים של ערוצי החדשות 12 ו-13 ותאגיד השידור. "כל הלוביסטים נפלו על חברי הכנסת של יש-עתיד", טען השר קרעי. "אתה עובד אצל אוליגרך", השיבה לו ח"כ שלי מירון (יש-עתיד), בכוונה ליצחק מירילשווילי, הבעלים של ערוץ 14 ומי שייהנה מההטבות.

מה בוער להם

ישיבת ועדת הכלכלה לדיון בחוק נקבעה ל-8 בבוקר, על אף שבוטלו רוב ישיבות ועדות הכנסת בשל ההסכמה בין האופוזיציה לקואליציה על ימי חקיקה ארוכים במליאה.

הבהילות של הליך החקיקה שבה ועלתה בדיונים בוועדת הכלכלה. מדוע בזמן מלחמה ומשבר כלכלי ודיפלומטי, הממשלה מקדמת בדחיפות כה גבוהה חוק זניח כאילו היה מדובר בתקציבים דחופים למפונים בצפון הארץ או ברכש של נשק שובר שוויון מול החות'ים בתימן?

ניכר היה שחברי האופוזיציה, ח"כ רון כץ, ח"כ שלי מירון, ח"כ יוראי להב הרצנו וח"כ גלעד קריב, הגיעו לישיבה ממוקדי מטרה ומתואמים. בפתח הישיבה יו"ר הוועדה ביטן נראה לחוץ מתמיד, וניהל את הישיבה בצורה דורסנית אפילו יותר מזו שהתקיימה אתמול.

האופוזיציה מצידה השתמשה בכל טריק בתקנון הכנסת על מנת למשוך זמן דיון ולהימנע מקיום הצבעות על סעיפי החוק. בשלב מסוים החליט ביטן להתעלם מהיועץ המשפטי של הוועדה, עו"ד איתי עצמון, שביקש לשמור על זכויותיהם של הח"כים מהאופוזיציה להכריז על נושא הדיון כנושא חדש (הכרזה המחייבת זימון ישיבת ועדת כנסת) ולזמן התייעצויות סיעתיות (המצריכות הפסקה של 5 דקות בדיון).

בסופו של דבר, אחרי מהומה רבתי של חברי הכנסת מהאופוזיציה, נדרשה לנושא היועמ"שית לכנסת, שהבהירה לכל הצדדים את משמעות סעיפי התקנון, אולם היה זה כבר דקות בודדות לפני תחילת הדיון במליאה שפירושו סיום הדיון בוועדה.

בסופו של דבר נאלץ ביטן לנעול את ישיבת הוועדה מבלי שהחלו ההצבעות על סעיפי החוק, אולם ממידת הלחץ של שר התקשורת ושל חברי הקואליציה לגבי העברת החוק, לא מן הנמנע שביממות הקרובות תימצא הדרך לכנס שוב את הוועדה, כמו גם את ועדת הכנסת, על מנת לסלק את המכשולים שהציבו הח"כים מהאופוזיציה ולהביא את החוק למליאה להצבעה בקריאה שנייה ושלישית.

בינתיים, כאילו כדי להוכיח את היחס הענייני והאובייקטיבי שלו כלפי ערוץ 14, הכריז יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן על קיום ישיבה מיוחדת, בפגרה, לדיון נגד גופים עסקיים פרטיים שאינם מעוניינים לפרסם בערוץ 14.