חברת חדשות 13 תפצה את סגן מנהל הארכיון בגין פיטורים שלא כדין בניגוד להוראות ההסכם הקיבוצי, כך קבע לאחרונה בית-הדין האזורי לעבודה בתל-אביב-יפו. עם זאת, תביעת העובד נדחתה בחלקה ואף נמתחה ביקורת על התנהלותו בחברה, בין היתר בהקשר של התנהגותו כלפי עובדת ארכיון שהועסקה לצדו.

אברהם טובי עבד בארכיון חדשות 13 מאז 2016 ופוטר בשנת 2021. טובי דרש בתביעתו, באמצעות עורכי-הדין ליאת פייגל ואבי גנון, פיצוי בסך כ-550 אלף שקלים. מלבד פיטורים שלא כדין טען טובי גם לפרסום לשון הרע נגדו ולהתעמרות במקום העבודה.

בחדשות 13 טענו, באמצעות עורכי-הדין אריאל שמר והדר כהן, כי העובד התאפיין ביחסי אנוש בעייתיים מול הממונים עליו ולכן פוטר.

במכתב הזימון לשימוע לפני פיטורים נטען כלפי טובי כי התקבלו תלונות על התנהלותו, שכללה בין היתר "פניות בשפה לא ראויה הן לממונים הישירים עליך והן לעובדים עמך במחלקה, צעקות ואיומים על עובדים שונים, התנגדות לעבוד בהתאם לנהלים המקובלים בחברה ובמחלקת הארכיון. בנוסף לכך, נמצא כי שלחת דוא"ל בעל אופי מאיים לממלאת מקום מנהלת מחלקת הארכיון בה הנך מועסק".

חדשות 13 טענה כי פעלה כראוי בהליך הפיטורים ועמדה בכל החובות המוטלות עליה על פי כל דין.

השופט דורי ספיבק קיבל את התביעה, אך באופן חלקי ביותר.

"הנתבעת הפרה את הוראות ההסכם הקיבוצי בהליך פיטורים", קבע השופט ספיבק. לפי פסק-דינו, לפי ההסכם הקיבוצי על ההנהלה ליידע את הוועד על כוונתה לזמן עובד לשימוע לפני פיטורים, כדי שהוועד יוכל לצרף נציג מטעמו לשימוע. בפועל, זה לא קרה וסמנכ"ל משאבי אנוש בתקופה הרלוונטית, עידו איינבינדר, העיד כי זו היתה הנורמה בחברה: "בדרך כלל ההנהלה לא היתה מיידעת את הוועד אלא העובד".

עוד נמצא כי בחדשות 13 לא אפשרו לטובי, כפי שמחייב ההסכם הקיבוצי, אפשרות להשתפר במשך 60 יום בטרם יזומן לשימוע.

עם זאת, השופט ספיבק קבע כי ההנהלה לא התעמרה בטובי אלא דווקא "ניסתה באופנים שונים לתת לו הזדמנויות לשמור על מקום עבודתו למרות התנהלות בעייתית מצידו, בלשון המעטה, עד שגדשה הסאה והיא החליטה, בצורה לגיטימית ובמסגרת הפררוגטיבה הניהולית השמורה לה, לפטרו".

בהקשר זה מציין השופט כי בינואר 2020 נשלחה מחשבון פייסבוק שניהל טובי הודעה לבן-זוגה של עובדת בארכיון ובעקבות זאת הגישה העובדת תלונה נגד טובי על פגיעה בפרטיותה ובהמשך עזבה את החברה. טובי טען שהמסר נשלח מהחשבון שלו על-ידי מישהו אחר, אך השופט דחה טענה זו כלא סבירה.

לפי פסק-הדין, "מלבד הפגם הכרוך באי קיום הוראות ההסכם הקיבוצי, שבו כבר דנו, לא מצאנו כל פגם בהליך השימוע". לפיכך נדחו כל יתר טענותיו של טובי וחדשות 13 חויבה לשלם לטובי פיצוי בסך 17 אלף שקלים ועוד הוצאות בסך 5,000 שקלים.

ההחלטה התקבלה בניגוד לדעת נציגת ציבור העובדים בבית-הדין, אורנה רזניק, שחשבה כי על התביעה להידחות במלואה.

"התובע הטריד עובדת צעירה שהיתה כפופה לו בהיותו סגן מנהל הארכיון, וזאת במשך תקופה ארוכה של שבעה חודשים", ציינה רזניק, "דהיינו לא מדובר היה בהטרדה חד פעמית או קלה. כך ובין היתר, הוא שיבץ אותה עמו במשמרות, התעקש להסיעה, שלח לבן-זוגה הודעה פוגענית מפייסבוק אנונימי וכפי הנראה התנהל כך אף ביחס לעובדות אחרות. כל אלה הם מעשים חמורים מאד בעיניי הקשורים לתפקידו הניהולי. תקופה לא ארוכה לאחר מכן אף עזבה אותה עובדת את מקום העבודה, ואין לשלול שכך עשתה בעקבות התנהלותו מולה.

"בהמשך לכך, ואף לאחר שקיבל התובע הזדמנות ועוד הזדמנות לשפר דרכיו, הוא לא מילא אחר מטלות עבודתו, ובסופו של דבר אף נטש משמרת למשך מספר שעות, התנהלות שהצדיקה כשלעצמה פיטורים על רקע משמעתי, להבדיל מפיטורי אי התאמה".

בנסיבות אלה של עבירת משמעת חמורה, להבדיל מאי התאמה מקצועית, לא היה על חדשות 13 לפעול על פי ההסכם הקיבוצי, קבעה רזניק.

נציג ציבור המעסיקים, יואל מלי, הצטרף לעמדתו של השופט ספיבק ועל כן נפסק, בדעת רוב, כי טובי יקבל בסך הכל 22 אלף שקלים.

29114-02-21

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 403KB)