אזרח ישראלי שתקף את העיתונאים טליה כהן והצלם איוון אלכסייביץ', הפריע להם לשדר, קילל אותם, חטף ציוד וריסס אותם בגז פלפל, נידון למאסר על תנאי ופיצוי בסך 4,000 שקלים.

בחודש מאי 2023, על רקע תקיפה קטלנית של צה"ל בעזה במסגרת מבצע "מגן וחץ", בה נהרגו ארבע נשים וארבעה ילדים, פורסמה במהדורת חדשות 13 כותרת שבה נכתב "באישור רה"מ: נשים וילדים נהרגו בתקיפה הלילית". בעקבות הכותרת ספג הערוץ ביקורת חריפה ואף פירסם התנצלות.

בין היתר התנהל קמפיין נגד הערוץ ברשתות החברתיות על-ידי שרים בממשלת נתניהו, אנשי תקשורת המזוהים עם נתניהו ובערוץ 14. כך עמית סגל השווה את ערוץ 13 למי שעושים דה-לגיטימיציה לישראל, בערוץ 14 קבעו שהערוץ מעודד טרור, שר התקשורת שלמה קרעי צייץ שהערוץ אינו לגיטימי והשר עמיחי שיקלי השווה אותו לערוץ אל-ג'זירה.

למחרת שידרה כתבת חדשות 13 כהן מהטיילת בתל-אביב כשבמקום עבר אזרח בשם גל בלייכר, בן 41. אל מול המצלמה חטף בלייכר את ספוג המיקרופון של הכתבת ובהמשך חזר עם גז פלפל וריסס אותה ואת הצלם שלה, אלכסייביץ'.

לפי המשטרה, בלייכר "קרא לעבר המתלוננת 'תיזהרי עם הדבר הזה, יותר גרוע מאלג'זירה'. בהמשך, חטף ספוג של המיקרופון מידיה ואמר: 'לכי תתלונני עליי' והמשיך ללכת. כשהמתלונן ניגש אליו להשיב את הספוג, תפס בצווארו ואיים: 'מה תעשה עכשיו, מה אתה רוצה בן זונה, תזמין משטרה, רוסי מסריח, הומו, אני יזיין אותך', דחף את המתלונן ונצמד אליו, כשהמתלונן הודף אותו ממנו".

בלייכר הואשם בשתי עבירות של "תקיפה סתם", בעבירת איומים וכן בשתי עבירות של תקיפה הגורמת חבלה של ממש. בעקבות שיחות בין הצדדים, ובין היתר על רקע מצבו הבריאותי כמי שחלה במחלת הסרטן, הוחלט על הסדר טיעון שבו יימחקו חלק מהעבירות ובלייכר יורשע בשתי עבירות של תקיפה סתם בלבד.

גל גבע בלייכר מרסס בגז פלפל צוות של חדשות 13 בטיילת תל-אביב (צילום מסך)

גל גבע בלייכר מרסס בגז פלפל צוות של חדשות 13 בטיילת תל-אביב (צילום מסך)

לפני כשנה הורשע בלייכר, במסגרת הסדר טיעון, וכעת נגזר דינו.

"ברור שאני מצטער על כל מה שעשיתי", אמר בלייכר היום (21.7) בדיון שנערך בפני השופט רועי פרי, "גם עכשיו כשנפל הכטב"ם ליד הבית, לא הלכתי לדבר עם שום כתב".

השופט פרי ציין כי לאחר הרשעתו של בלייכר הוא נשלח לקבלת חוות דעת מטעם הממונה על עבודות שירות, ושם מצאו כי למורשע "אי כשירות טוטאלית לביצוע עבודות שירות, מטעמים רפואיים". לפי גזר הדין, בלייכר סובל מגידול ממאיר ומוגדר כאדם עם 100% נכות לצמיתות.

המדינה ביקשה, באמצעות עו"ד אורה גולד, כי לאור הנסיבות ייגזרו על בלייכר צו שירות לתועלת הציבור, מאסר על תנאי ופיצוי למתלוננת. הסנגורית של בלייכר, עו"ד רונה שוורץ, אמרה כי לאור מצבו הבריאותי אין מקום להוציא צו שירות לתועלת הציבור וביקשה להסתפק בענישה צופה פני עתיד.

השופט פרי מצא כי מתחם העונש במקרה זה נע בין מאסר של מספר חודשים ועד ל-12 חודשי מאסר לריצוי בפועל.

"שקלתי גם שקלתי לשלוח את הנאשם, לאור מעשיו, לבית האסורים, לאור העובדה כי לא נמצא מתאים לריצוי המאסר בדרך של עבודות שירות", כתב השופט בגזר דינו. "עם זאת, עלי להתחשב גם במצבו הבריאותי של הנאשם, כמצב אובייקטיבי שלא בשליטתו של הנאשם, המוביל לכך כי קיימת אי כשירות טוטאלית לביצוע עבודות שירות וכן הנאשם אינו מתאים ואינו יכול לבצע את צו השל"צ לאור מצבו הבריאותי והטיפולים היומיים שהוא עובר במסגרת מצבו זה, אליבא דשירות המבחן. לא אוכל להתעלם גם ממצב הכליאה בישראל בעת הזו, מהעומס ומהמצוקה, וסבורני כי לאור מצבו הרפואי של הנאשם, אין מקום לשלחו לבית האסורים, בהינתן כלל הנסיבות שמניתי לעיל".

השופט פרי ציין כי "הלב נחמץ מקריאת הצהרת הנפגעת-המתלוננת בתיק, הטראומה והדברים שחוותה כתוצאה מהאירוע ומשכך מצאתי להיעתר לעתירת התביעה ולהשית פיצויים בתיק זה".

בשקלול כל הנתונים החליט השופט פרי לגזור על בלייכר מאסר על תנאי בן שישה חודשים למשך שלוש שנים, פיצוי לכתבת כהן בסך 2,000 שקלים ופיצוי לצלם אלכסייביץ' בסך 2,000 שקלים נוספים.

29115-05-23