מלחמה? יוקר מחיה? משבר כלכלי? קיצוץ רוחבי במשרדי ממשלה? עבור המחוקקים בממשלת נתניהו הטבות לערוץ 14 הן הדבר החשוב ביותר העומד על סדר היום. ביום האחרון שנותר לקידום חוקים בוועדות הכנסת, מקדמת הקואליציה שני חוקים שיעניקו הטבות בשווי מיליוני שקלים לערוץ, המשדר דרך קבע חדשות כזב, הסתה ותעמולה בשירות רה"מ בנימין נתניהו ומשפחתו.

ביום רביעי האחרון, בשעה 22:00 בלילה, התכנסת ועדת הכנסת בראשות ח"כ אופיר כץ (הליכוד), כדי להצביע על הצעת ההחלטה של יו"ר הכנסת, אמיר אוחנה, לפיה השבוע יבוטלו דיוני הוועדות בכנסת על מנת להרחיב את שעות פעילות מליאת הכנסת. הסיבה: שחרור צוואר בקבוק של הצעות החוק המחכות להצבעה במליאה.

לאור מחאת יושבי ראש הוועדות, הוחלט להשאיר להם את יום ראשון הקרוב על מנת לקיים דיוני ועדות אחרונים לפני היציאה לפגרה. פירוש הדבר הוא כי מחר, ה-21 ביולי, הוא למעשה היום האחרון בו יתקיימו ישיבות בוועדות הכנסת לפני היציאה לפגרה.

מבדיקה ברשימת דיוני ועדת הכלכלה המתוכננים למחר עולה כי זורז הטיפול בארבע הצעות חוק, האחרונות שהוועדה אמורה לדון בהם לפני היציאה לפגרה. שתיים מהן הן הצעות חוק שכל מטרתן היא הענקת הטבות בשווי מיליוני שקלים לערוץ 14.

הצעת החוק הראשונה אמורה לפטור את ערוץ 14 מתשלום עבור הפצה במערך עידן פלוס, המוערך בכ-2 מיליון שקל בשנה. התשלום יגיע במקום זאת מכספי משלם המסים. ההצעה השנייה פוטרת את ערוץ 14 מחובות רגולטוריות המוטלות על הערוצים המתחרים, 12 ו-13, בשווי שיכול להגיע לעשרות מיליוני שקלים בשנה.

ערוץ 14: לא רוצים לשלם

הצעת החוק הראשונה, הצעת חוק הפצת שידורים באמצעות תחנות שידור ספרתיות (תיקון מס' 7) (הוראות לעניין דמי הפצה), הוגשה על-ידי ח"כ אריאל קלנר (הליכוד), קיבלה את תמיכת ועדת שרים לחקיקה ועברה ביום רביעי האחרון קריאה ראשונה ברוב של 40 תומכים ו-25 מתנגדים.

מחר עתידה ועדת הכלכלה לדון בהצעתה חוק בהכנה לקריאה שנייה-ושלישית, כשבדף הוועדה מצוין כי "ככל שיסתיים הדיון יתקיימו הצבעות". במידה וכך יקרה, ההצעה צפויה לעלות להצבעה עוד השבוע ולהיכנס לספר החוקים של מדינת ישראל.

הצעת החוק, שנקראה במקור בשם האירוני, "הצעת חוק הגברת התחרות בשוק השידורים", מעניקה ל"ערוצים זעירים" זכות להיות משודרים בעלות סמלית בעידן פלוס, מערך שידור הטלוויזיה הדיגיטלי-קרקעי (DTT) המופץ בחינם לבעלי ממירים. אגב כך, יימחק חוב של כמיליון שקל של ערוץ 14 לאחר ששידר במערך אחרי ה-7 באוקטובר מבלי לשלם.

יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ דוד ביטן בדיון על הצעת חוק "הגברת התחרות בשוק השידורים", 26.3.24 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ דוד ביטן בדיון על הצעת חוק "הגברת התחרות בשוק השידורים", 26.3.24 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

ערוץ 14 חזר אז לשדר במערך בעקבות הבטחה של שר התקשורת שלמה קרעי, שבלא סמכות, בחסות המלחמה ובניגוד לחוק יצר את הרושם שהערוץ לא יצטרך לשלם על השירות. ערוץ 14 אינו משדר בעידן פלוס לאחר שבשנים קודמות צבר חוב של 6.5 מיליון שקל, אחרי שסירב לשלם את דמי ההפצה כחוק.

"דומה כי בבסיס הצעת החוק ניצב מניע צר: להקל על ערוץ 14 שנקלע לתסבוכת לאחר שלא שילם את חובותיו לרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו עבור נשיאתו על גבי מערכת עידן פלוס, ולכן הוסר מן המערך", נכתב בחוות דעת של ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר מהמכון הישראלי לדמוקרטיה ועו"ד אלעד מן מעמותת הצלחה שהוגשה בתחילת השבוע.

לדבריהם, "אין זו הפעם הראשונה שבה משרד התקשורת פועל כדי להשיג מטרה זו של השגת פטור עבור ערוץ 14 מחובות תלויים ועומדים שלו ביחס למערך והמשך הפצתו דרך המערך, והמשרד אף הגדיל לעשות וניסה, באופן שלא צלח, לפטור לחלוטין את ערוץ 14 מתשלום דמי הפצה, בחסות המלחמה ולכאורה בשל 'המצב המיוחד בעורף'".

במהלך הדיונים על החוק שונה נוסחו, כך שגם הערוצים המסחריים האחרים ייהנו מההטבה: העלות - תגולגל על משלם המסים, דרך תקציב תאגיד השידור הישראלי.

הערוץ שלא מפסיק להיות ינוקא

הצעת החוק הנוספת שתועלה מחר לדיון במסלול המהיר היא תיקון מס' 49 לחוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, שגם היא עברה קריאה ראשונה במליאה ביום רביעי האחרון והתקבלה ברוב של 40 תומכים ו-27 מתנגדים. הצעת החוק מאריכה בפעם השנייה שורה של הקלות מרחיקות לכת לערוץ 14, בטענה כי הוא זכאי ל"הגנת ינוקא".

הפטור הנרחב מחובות רגולטוריות, כמו הקמת חברת חדשות נפרדת או מימון הפקות מקור ויצירה מקומית, ניתן לערוץ 14 לתקופה ארוכה של חמש שנים (תיקון 44), הוארך בשנה וחצי (תיקון 48) וכעת יוארך בשנה נוספת. זאת למרות שהערוץ מתחרה כעת על המקום השני בטבלת הרייטינג ובעליו, משפחת מירילשוילי, הם מן האנשים העשירים בישראל.

רה"מ נתניהו מקדם בחשבון הטוויטר שלו את ערוץ 14 (צילום מסך)

רה"מ נתניהו מקדם בחשבון הטוויטר שלו את ערוץ 14 (צילום מסך)

כמו בחוק מחילת החובות של קלנר, גם חוק ההקלות יחול על שלושה ערוצים אחרים המוגדרים זעירים: ערוץ 9 המשדר בשפה הרוסית, ערוץ הלא-טיוי המשדר בשפה הערבית וערוץ המוזיקה 24. אלא ששלושת הערוצים הללו הם אכן "זעירים", תופסים נתח זעיר מהרייטינג וממילא לא היו מחוייבים בחובות הרגולטוריות בשל גודלם האובייקטיבי גם ללא התיקון לחוק.

"אין מקום להמשיך ולהאריך את תקופת המעבר ואת ההקלות הרגולטוריות שנקבעו במסגרתה", נכתב בחוות דעת שהגיש מכון זולת על-ידי עו"ד רונן ריינגולד ועו"ד אורי בסט, "הארכת תקופת המעבר משמעה מתן הטבות שלטוניות פרסונליות שנתפרו למידותיו של ערוץ 14, גם אם חלות על שלושה ספקי שידורים נוספים. בהתאם לאמור בתזכיר החוק, פרק הזמן נקבע 'מתוך שאיפה כי עד יום זה תושלם החקיקה בעניין אסדרת תחום השידורים'. כלומר, שאיפתה המוצהרת של הממשלה הינה להפוך את הגנות הינוקא הזמניות להוראות קבועות, פרסונליות ופסולות – והכל לטובת ערוץ 14".

גם לגבי הצעת החוק זו מצוין באתר ועדת הכלכלה כי "ככל שיסתיים הדיון יתקיימו הצבעות". במידה וכך יקרה, כנראה גם הצעת החוק הזו תועלה לקריאה שנייה-שלישית עוד לפני היציאה לפגרה.