בעקבות הירי לעבר המועמד לנשיאות ארה"ב דונלד טראמפ: תיאוריות קונספירציה אנטישמיות מופצות בטוויטר, וקונספירטורים וניאו-נאצים מאשימים את "היהודים" בניסיון ההתנקשות, מדווחת הליגה נגד השמצה (ADL).

ג'ון מינאדאו, פעיל אנטישמי אמריקאי, אירח שידור רדיו ("ספייס") בטוויטר ("X") תחת הכותרת "יהודים מנסים להתנקש בטראמפ!". מינאדאו הוא מייסד הארגון האנטישמי GDL (ראשי תיבות של Goyim Defense League, משחק מילים על שמה של הליגה נגד השמצה).

הניאו-נאצי ניק פואנטס, שאילון מאסק החזיר לטוויטר לאחר שרכש את הרשת, האשים את מדינת ישראל כמי שיזמה את ניסיון ההתנקשות. סטו פיטרס, פעיל ימין וקונספירטור אנטישמי אמריקאי, האשים את המוסד כחשוד בהתנקשות.

פרסומים דומים נעשו גם בחשבון הטוויטר הפופולרי של הפעיל סולימן אחמד ושל יו"ר הארגון המוסלמי-אמריקאי CAIR.

המרכז למלחמה בשנאה דיגיטלית, ארגון בריטי הפועל גם בארה"ב, פירסם כי ציוצים בטוויטר שקידמו תיאוריות קונספירציה אנטישמיות סביב ניסיון ההתנקשות הכושל נצפו 215 מיליון פעמים. 95% מהציוצים לא כללו כל חיווי של בדיקת עובדות שתפריך את הטענות.

חמישה פוסטים שזכו ליותר מ-8.8 מיליון צפיות טענו למעורבות יהודית בניסיון ההתנקשות (ה"הוכחה": צלף של השירות החשאי שנכח בזירה עונד חוט אדום על פרק כף היד, "הקשור בקבלה"). פוסט אחד האשים את הצלף בהיותו סוכן מוסד.

אימראן חאן, מנכ"ל ומייסד המרכז למלחמה בשנאה דיגיטלית, אמר: "בשוק הדיסאינפורמציה, שהוא למעשה מה שנהיה מהרשתות החברתיות, תוכן קיצוני הוא המטבע שלך. לכן דרושה בדחיפות חקיקה שתאלץ חברות מדיה חברתית לשנות את המודל העסקי שלהן ולאכוף את התקנות שלהן עצמן כדי להפסיק ללבות את אש תיאוריית הקונספירציה שמשתוללת על הפלטפורמות שלהן.

טוויטר הפכה מוקד אנטישמי וניאו-נאצי בחסות מאסק

טוויטר הפכה לבימה מרכזית להפצת תכנים אנטישמיים, אנטי-ישראלים וניאו-נאצים לאחר שהמולטי-מיליארדר אילון מאסק רכש אותה. ב"ניו יורק טיימס" נכתב כי החמאס מנצל את טוויטר כדי להפיץ את תכניו: "סרטון של איש חמאס יורה על מכונית מלאה באזרחים ישראלים קיבל יותר ממיליון צפיות ב-X, הרשת הידועה בעבר בשם טוויטר. תמונה של גופות אזרחים ישראלים מוטלות לצד הדרך בקיבוץ ישראלי שותפו יותר מ-20 אלף פעם ב-X. הקלטה של צעקות נואשות לעזרה של צעירה ישראלית בעת שהיא נחטפת מביתה שותפה כ-50 אלף פעם".

חמאס מנצל את הרשתות לשטף של תמונות גרפיות וסרטוני זוועה, נכתב בכתבה, "הפרסומים נועדו להשליט טרור ולנצל את היעדר הפיקוח על תכנים - בייחוד ב-X ובטלגרם". גם בהמשך ציינו ב"טיימס" את טוויטר כפלטפורמה אהודה על החמאס, "אחרי שמנגנוני בטיחות ופיקוח חוסלו תחת הנהגת מאסק".

ב-27 באוקטובר נכתב ב"טיימס": "כשאילון מאסק רכש את טוויטר לפני שנה הוא אמר שהוא מעוניין ליצור את מה שכינה 'כיכר עיר דיגיטלית משותפת'. 'עם זאת', הוא הוסיף, 'ברור שטוויטר לא יכולה להפוך לגיהינום של הפקרות'. שנה אחר-כך, כפי שמוכיחים מחקר אחרי מחקר, הפלטפורמה של מאסק הפכה לכזו בדיוק".

מאז שנרכשה על-ידי מאסק, קבעה הכתבה, טוויטר "חווה נסיקה בתכנים גזעניים, אנטישמיים וסוגים אחרים של שיח שנאה. תחת השגחתו של מאסק, מיליוני אנשים נחשפים לדיסאינפורמציה על משבר האקלים. ממשלות וסוכנים זרים - מרוסיה דרך סין ועד חמאס - מפיצים תעמולה מפלגת כמעט ללא הפרעה".

אילון מאסק (צילום: חיים גולדברג)

אילון מאסק (צילום: חיים גולדברג)

בתקופת מאסק טוויטר היתה למוקד להפצת תכנים המהללים את הטבח שערכו חמאס ותושבים עזתים בישראלים ב-7 באוקטובר, כמות הציוצים האנטישמיים באנגלית יותר מהוכפלה, משתמשים שמייצרים את התוכן השקרי הכי ויראלי הם משתמשים מאושרים על-ידי טוויטר ופייק ניוז מגיע למיליוני אנשים ברגעים קריטיים.

כל זה לא קרה במקרה, מדגישים ב"טיימס", אלא נבע משינויים שהכניס מאסק בפלטפורמה: מאסק ביטל מנגנונים שונים שנועדו להגביל ולפקח על תוכן שקרי ומזיק, כמו תכנים נאציים ואנטישמיים; פיטר המוני עובדים שעסקו בבדיקה ובפיקוח על תוכן; ריסק את מנגנון האישור והפך אותו לכלי הטעיה; הסיר תוויות אזהרה מחשבונות דיקטטוריים; שיחרר את החסימה מעל אלפי חשבונות של מפיצי קונספירציות ושינה את האלגוריתם כך שיהדהד ביתר שאת חשבונות בעייתיים.

באופן סמלי, החשבון הפופולרי ביותר בטוויטר (תלוי מתי, לפעמים הוא רק השני או השלישי), הוא של ג'ייסון הינקל - אמריקאי הומופוב מהימין הקיצוני המפיץ דרך קבע תכנים אנטישמיים ושקריים במפגיע. התעמולה שהוא מפיץ זוכה לעשרות מיליוני חשיפות, בחסות האלגוריתם של טוויטר בעידן מאסק.