ניסיון הסירוס של חדשות 13 על-ידי מינויה של הפוליטיקאית שלעבר יוליה שמאלוב-ברקוביץ' לעורכת הראשית, מגיע ל"גרדיאן" הבריטי. האוליגרך האוקראיני-יהודי לן בלווטניק, הבעלים של רשת 13, הוא תושב בריטניה ומי שזכה לתואר אבירות בשל פעילותו הפילנטרופית בתחום התרבות והאמנות.

בלווטניק, הבעלים של חברת וורנר מיוזיק, הוא גם אוליגרך שעשה את הונו אחרי התפרקות ברית-המועצות מעסקי נפט ואלומיניום, ומי שהשתלט על ערוץ 13 (עוד בזמן שנקרא ערוץ 10), לבקשתו של ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו.

"המיליארדר הבריטי שבבעלותו ערוץ טלוויזיה ישראלי מואשם בחיסול תוכנית בשירות נתניהו", נכתב בכותרת הכתבה של ג'ים ווטרסון. "מחאה מתוכננת במוזיאון הטייט אחרי האשמות נגד הערוץ בבעלותו של לן בלווטניק, האדם השני עשיר בבריטניה".

ה"גרדיאן" מדווח כי צפויות מספר מחאות נגד בלווטניק, באגף על שמו ב"טייט מודרן" ובבית הספר על שמו באוניברסיטת אוקספורד, ובמוסדות תרבות אחרים הנושאים את שמו. אביאל לואיס, פעיל במחאה נגד נתניהו, מצוטט כאומר: "בלווטניק מוכר בבריטניה כפטרון של תרבות ואמנות פרוגרסיביים, אבל הציבור הבריטי לא מודע לכך שהוא מעורב בהשחתה של התקשורת בישראל".

"חדשות 13 ידועות ככאלו שמטרידות מאוד את ממשלת נתניהו", נכתב ב"גרדיאן", "דירקטוריון חדשות ערוץ 13 מינה בחודש שעבר את יוליה שמאלוב-ברקוביץ', פוליטיקאית לשעבר שידועה כבעלת ברית של ראש ממשלת ישראל, למנכ"לית שלה. המינוי גרר ביטול מהיר של תוכנית חדשות פופולרית בהנחיית העיתונאי רביב דרוקר, שחשף שורה של שערוריות על נתניהו ולאחרונה סיפור שחיתות לכאורה במשרד התחבורה.

בלווטניק, נכתב ב"גרדיאן", מחזיק בערוץ 13 באמצעות חברת Access Entertainment של האוליגרך, בניהולו של דני כהן, לשעבר מנכ"ל ה-BBC. החברה השקיעה גם בחברת הפקת הסרטים המוערכת A24, בחלל האמנות האינטראקטיבי LightRoom ובהפקות תיאטרון מצליחות כמו "המילטון" ו"קברט".

דובר מטעם Access Industries מסר ל"גרדיאן" תגובה בה התייחס לבלווטניק כאל "סר לאונרד": "סר לאונרד בלווטניק מאמין בחשיבות חופש העיתונות בישראל ובעולם כולו. הוא השקיע סכום כסף משמעותי בערוץ 13 הישראלי כדי לשמור על קיומו ולהבטיח את עתיד העיתונות החופשית וחסרת הפניות. לערוץ מעולם לא הייתה אג'נדה פוליטית - כפי שדורש החוק בישראל - והוא מעולם לא התערב בתכנים בערוץ.

"סר ליאונרד בשום פנים ואופן לא מינה מנכ"ל לחברת החדשות. ההחלטה בקשר לכך היא של הדירקטוריון העצמאי של החברה, שבו לסר לאונרד אין שום תפקיד. חופש הביטוי ודיון מושכל הם ערכי יסוד של הערוץ, וכך הדבר יישאר".