נמחקו הערעורים שהגישו אל-ג'זירה והאגודה לזכויות האזרח נגד החלטת בית-המשפט המחוזי לאשר את הארכת הצווים המגבילים את שידורי הערוץ הקטארי. במקביל, אישרה הכנסת בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק הממשלתית המאריכה את תוקפו של חוק מניעת פגיעת גוף שידורים זר בביטחון המדינה עד לסוף חודש נובמבר.

ביום ראשון שעבר התקיים דיון בבית-המשפט העליון בערעוריהם של אל-ג'זירה והאגודה. במוקד הדיון עמדו הצווים שעליהם חתם שר התקשורת שלמה קרעי מכוח חוק מניעת פגיעת גוף שידורים זר בביטחון המדינה, שנחקק כהוראת שעה בעקבות מצב המלחמה. הצווים מאפשרים סגירת משרדי כלי תקשורת זרים בישראל, החרמת ציודם וחסימת אתר האינטרנט שלהם. החוק מכונה "חוק אל-ג'זירה", למרות שממשלת נתניהו מעוניינת להשתמש בו כבסיס לפעולה נגד כלי תקשורת ישראלים שאינם נושאים חן בעיניה.

באת-כוח האגודה עו"ד הגר שחטר טענה כי אישור הצווים יאפשר, הלכה למעשה, את ה"סגירה של התקשורת החופשית" בישראל, אולם לאחר שהשופט עמית התייחד שעה ארוכה עם נציגי המדינה וארגוני הביטחון, ונחשף לחומר סודי במעמד צד אחד (בין היתר העובדה שבאל-ג'זירה שידרו את הצהרת מוחמד דף על פתיחת המתקפה נגד ישראל ב-7.10, כפי שעשו גם שאר כלי תקשורת), הבהיר שופט העליון לעותרים כי הוא נוטה לדחות את עתירתם והמליץ להם לסגת ממנה.

ביום רביעי האחרון הודיעו באי-כוח אל-ג'זירה והאגודה כי הם מבקשים למחוק את הערעורים ולמחרת, יום חמישי ה-18.7, כך נקבע.

כאמור, בליל אותו היום אישרה הכנסת בקריאה השנייה ושלישית את הצעת החוק הממשלתית להארכת חוק מניעת פגיעת גוף שידורים זר בביטחון המדינה עד לסוף חודש נובמבר.

את הצעת החוק הציג בפני מליאת הכנסת יו"ר הוועדה לביטחון לאומי, ח"כ צביקה פוגל (עוצמה-יהודית), שהוביל את אישור החוק בוועדה שבראשה הוא עומד. "חופש הביטוי וחופש העיתונות הם מהערכים החשובים והמרכזיים ביותר במדינה דמוקרטית, במיוחד בעת מלחמה", אמר ח"כ פוגל. "עם זאת, לאחר שנפרשה בפני הוועדה תשתית עוצמתית, עובדתית, המבססת את המשך הצורך בהסדר, מוצע כעת להאריך את תוקפה של הוראת השעה".

פוגל, שהצהיר מעל בימת מליאת הכנסת על חשיבות חופש העיתונות, נשמע אחרת לפני שלושה חודשים, עת סיכם את הדיונים בנוסח הצעת החוק. לאחר שלא התקבל במלואו הנוסח שהציעו פוגל וחבריו, לפיו החוק יעניק לשר התקשורת קרעי ולשר לביטחון לאומי בן-גביר את הסמכות לסגור כלי תקשורת ישראלים בעילות עליהן הם יחליטו, ללא מעורבות גורמים ביטחוניים וללא פיקוח בית משפט, הצהיר פוגל כי ישיגו מטרה זו פיסה אחר פיסה: "שמנו רגל בדלת ועכשיו מה שצריך לעשות זה לקחת על עצמנו את האחריות, ואני מתכוון לעשות את זה, ולהגיש הצעת חוק פרטית שתתקן את הצעת החוק הזאת".

ואכן, בדיון שנערך מאוחר יותר בוועדה לביטחון לאומי, הבהירו ח"כ פוגל והשר קרעי כי במקביל לאישור הארכת החוק הנוכחי בכוונתם לקדם את הצעת החוק הפרטית של ח"כ אריאל קלנר (הליכוד) ולפיה תהפוך הוראת השעה להוראת קבע, ושר התקשורת יקבל סמכות להפעיל את מערך הסייבר או אמצעים אחרים שבידי המדינה על מנת לחסום בישראל אתרי אינטרנט, דוגמת פייסבוק או יוטיוב. סמכות זו תינתן ללא הגבלת זמן ותישאר גם אחרי שיסתיים מצב המלחמה.

אחרי שח"כ פוגל סיים את דבריו בפני מליאת הכנסת, בחמישי האחרון בשעה 4:39 לפנות בוקר, הודיעו מפלגות הימין-הממלכתי ויש-עתיד כי הן מושכות את ההסתייגויות שהגישו להצעה. החוק אושר בקריאה שלישית ברוב גדול של 28 תומכים לעומת 8 מתנגדים, כולם מרע"מ וחד"ש-תע"ל. ח"כ בועז טופורסקי מיש-עתיד נכח ולא הצביע.

ע"א 5017/24
ע"א 5025/24
20409-06-24