בסוף יום הדיונים הקצר שנערך היום (18.7) במשפט המו"לים, אחרי שסיים את חלקו העד האחרון בפרשת התביעה בכל שלושת התיקים, ארבע שנים וחצי אחרי שהוגש כתב האישום ולמעלה משלוש שנים אחרי שעלה עד התביעה הראשון מבין למעלה ממאה עדים, ביקש עו"ד אלון גילדין מפרקליטות מחוז מיסוי וכלכלה להגיד כמה מילים.

"אנחנו רוצים להודות לכל העדים שהגיעו לפה והעידו", אמר עו"ד גילדין. "הסיטואציה כמובן מאוד לא פשוטה, והם עשו מאמץ והגיעו, והעידו, ואנחנו מודים להם על כך".

עו"ד גילדין לא נקב בשמות ולא הזכיר מקרים ספציפיים. הוא לא ציין כי העדה המרכזית הדס קליין הושמצה והוטרדה עד שהפרקליטות החליטה להעמיד לדין שני אנשי תקשורת מרכזיים במערך התעמולה של בנימין נתניהו באשמת הטרדתה. גם לא עוד חמישה אזרחים שהטרידו את קליין ואת עד המדינה ניר חפץ (חלקם כבר הורשעו).

עו"ד גילדין לא הזכיר כי אדם נוסף הואשם בניסיון לאיים על קליין ואחרים (בהמשך תוקן כתב האישום לאשמת הסתה לאלימות), ואף לא כי יועצי התקשורת של נתניהו, כך לפי פרסום בתאגיד השידור, צפויים לעמוד לדין באשמת הטרדת עד המדינה שלמה פילבר.

וכל אלה רק ההליכים הפליליים שננקטו נגד מטרידי עדי התביעה. עו"ד גילדין לא הזכיר את המבול של אינספור נאצות ואיומים שהופנו כלפי שוטרים ואזרחים שעדותם היתה עלולה לפגוע בראש הממשלה בנימין נתניהו. נאצות ואיומים שנגד שולחיהם לא הוגש כתב אישום או אפילו תלונה במשטרה.

אנשי התקשורת אלי ציפורי (מימין) ואבי וייס (צילומים: אורן פרסיקו ואריק מרמור)

אנשי התקשורת אלי ציפורי (מימין) ואבי וייס, נגדם הוגש כתב אישום באשמת הטרדת העדה הדס קליין (צילומים: אורן פרסיקו ואריק מרמור)

רק לפני שבועות אחדים קיבלנו תזכורת לכך, כשרס"ב מקסים יורקוביץ, חוקר זוטר יחסית במשטרת ישראל שהוזמן להעיד על חלקו הקטן בחקירה, העיר בסיום דבריו כי הוא ועמיתו ליחידה ספגו לקראת עדותם מסרי הסתה בדמות ההודעה: "אנשים בוגדים, צריך להוציא אותם להורג".

את כל זאת לא הזכיר עו"ד גילדין. כל שאמר הוא שברצונו להודות לעדי התביעה שהגיעו על אף ש"הסיטואציה כמובן מאוד לא פשוטה". די היה בכך כדי להקפיץ את עו"ד עמית חדד, סנגורו של ראש הממשלה נתניהו.

"אני לא מבין את האמירה ש'הסיטואציה לא פשוטה'", התפרץ עו"ד חדד לדברי חברו מהפרקליטות והיתמם, כפי שהיתמם בכל פעם שבה האלימות אשר הופנתה נגד עדי התביעה השתרבבה אל אולם בית-המשפט. "אני לא יודע מה זה אומר, יש בזה רמיזה משונה, הרי חשוב לבוא ולהגיד את האמת", אמר עו"ד חדד.

"אפילו על זה אתם לא יכולים להסכים...", התלוצצה ראש ההרכב השופטת רבקה פרידמן-פלדמן, במקום להבהיר לעו"ד חדד כי רבים מהעדים שהופיעו בפניה נפלו קורבן למסע השמצות רק בשל רצונם למסור את האמת על פרטי התיקים. השופטת פרידמן-פלדמן גם לא הזכירה לסנגור כי היא עצמה ראתה כיצד הוא מבזה בבית-המשפט עשרות עדי תביעה, מערער את אמינותם לא רק באמצעות הצגת עובדות אלא באינספור הערות אישיות משפילות.

"למה הסיטואציה לא פשוטה?", חזר ותהה בקול רם מאוד עו"ד חדד, ואז הוסיף: "כבודכם, פגרה נעימה".

"פגרה נעימה לכולם", בירכה השופטת פרידמן-פלדמן את הנוכחים, ועזבה את האולם יחד עם חבריה להרכב השופטים משה בר-עם ועודד שחם.

"ואם, ואם, ואם"

היום נפתח בחקירה ראשית קצרה במיוחד, פחות משלוש דקות אורכה, של העד האחרון, ראש המוסד לשעבר תמיר פרדו. בחקירתו הראשית טען פרדו כי "אף פעם" לא נתקל במצב שבו ראש הממשלה מסייע באופן אישי למישהו שסייע בעבר לגופי הביטחון בישראל. עוד אישר פרדו כי ארנון מילצ'ן סיפר לו פעם אחת, "כבדרך אגב", כי יש לו בעיה עם חידוש הוויזה שלו בארה"ב.

המיליארדר מילצ'ן, שלפי כתב האישום המטיר יחד עם המיליארדר ג'יימס פאקר טובות הנאה בשווי מאות אלפי שקלים על ראש הממשלה ורעייתו, היה בעברו סייען של הלשכה לקשרי מדע (לק"מ), גוף ביון שהיה קשור בכור הגרעיני בדימונה. אחרי שהתרברב בראיון לתוכנית "עובדה" על תרומתו לביטחון המדינה התקשה מילצ'ן לחדש את ויזת התייר שלו לארה"ב. האמריקאים חשדו כי חלק מהפעולות של מילצ'ן כסוכן חשאי פגעו בביטחון האמריקאי, והסכימו לחדש לו את ויזת התייר לתקופה של שנה בלבד, במקום עשור.

בנימין נתניהו וארנון מילצ'ן, 2005 (צילום: פלאש 90)

בנימין נתניהו וארנון מילצ'ן, 2005 (צילום: פלאש 90)

מילצ'ן נמנע מלהוציא אזרחות בארה"ב בין היתר משיקולי מס, אף שאת הונו עשה בין היתר מהפקת סרטים בהוליווד. לכן היה זקוק לויזת התייר. לפי כתב האישום, ראש הממשלה נתניהו סייע למילצ'ן מול הממשל האמריקאי, בין היתר בשיחה שקיים עם מזכיר המדינה האמריקאי דאז ג'ון קרי.

בחקירתו הראשית של פרדו, שכיהן כסגן ראש המוסד בין 2003 ל-2009 וכראש המוסד בין 2011-2016, ציין העד כי מעולם לא דיבר עם נתניהו על מילצ'ן וכי מילצ'ן עצמו לא ביקש ממנו סיוע, אלא רק סיפר לו על הבעיה עם הוויזה.

בעוד חקירתו הראשית כללה שאלות עובדתיות ספורות בלבד על נושאים שאינם חסויים, חקירתו הנגדית של העד פרדו, בידי עו"ד חדד, כללה שאלות סברה רבות. עד כדי כך, שלקראת סוף החקירה פתח עו"ד חדד עוד שאלה במילה "ואם" ונקטע באופן יוצא דופן על ידי השופטת פרידמן-פלדמן שאמרה לו "ואם, ואם, ואם".

לא זו אף זו, רבות מהשאלות שהפנה עו"ד חדד לפרדו נגעו לנושאים שמצויים תחת תעודות חיסיון. לאורך כל הדיון נציגת מערכת הביטחון החליפה פתקים עם צוות התביעה כדי שיתחמו את השאלות של עו"ד חדד כך שהחקירה לא תפגע בביטחון המדינה.

בשלב מסוים גרם עו"ד חדד לפרדו להצהיר: "מעולם לא ניתנה על ידי ראש ממשלת ישראל פקודת תקיפה באיראן!", מה שהוביל את נציגת מערכת הביטחון לנפנף בזרועותיה ואת השופט שחם להגיד "לא, לא, לא" ולסמן תנועת פסק-זמן תוך שהוא פונה לסנגור ואומר: "מר חדד, קאט, קאט".

"נוצרת התחושה שכל העדות פה היתה מיותרת, כי כל דבר קטן, הכל חסוי", העיר השופט בר-עם במהלך החקירה הנגדית. "ברור שהיא היתה מיותרת", אמר עו"ד חדד. "אנחנו הבאנו אותו בשביל שתי עובדות", העיר מנגד עו"ד גילדין מהפרקליטות.

"לא נתן שום סיוע למוסד, נקודה"

במרכז החקירה הנגדית עמדה מידת התרומה של מילצ'ן לביטחון המדינה והטענה כי ראש הממשלה פעל לסייע לו כפי שנהוג לסייע למי שתרמו לביטחון המדינה ולא משום שקיבל ממנו סיגרים, שמפניות, בגדי יוקרה, תכשיטים, ארוחות שף ושאר טובין ושירותים בשווי של מאות אלפי שקלים לפחות.

מילצ'ן עצמו העיד על קשריו עם נתניהו אולם לא על תרומתו לביטחון המדינה, וזאת מפני שעדותו נערכה לבקשתו באנגליה ונוצר חשש כי חיבור הווידיאו אינו מאובטח די הצורך לחקירות על נושאים ביטחוניים. התביעה וההגנה ניהלו משא ומתן בן חודשים ארוכים כדי להגיע לעובדות מוסכמות בדבר ההיבטים הביטחוניים בעדות מילצ'ן, ובכך ייתרו את המשך עדותו של המיליארדר.

ראש המוסד לשעבר יוסי כהן (צילום: יונתן זינדל)

ראש המוסד לשעבר יוסי כהן (צילום: יונתן זינדל)

בא-כוחו של ראש הממשלה נתניהו ציין כי בתשאול שעבר פרדו בידי משטרת ישראל נכתב מפיו כי מילצ'ן היה "סייען של המוסד" גם בתקופתו. ראש המוסד לשעבר הסביר כי "סייען של המוסד הוא סייען לנצח", גם אם בפועל חדל לסייע לשירות הביון. "בתקופתי כראש מוסד ולמיטב ידיעתי בתקופתי כסגן ראש מוסד, מר ארנון מילצ'ן לא נתן שום סיוע למוסד, נקודה", הצהיר.

במהלך חקירתו של פרדו העירה עו"ד נועה מילשטיין, מצוות ההגנה של עו"ד חדד, כי לפי העובדות המוסכמות בין התביעה להגנה, מילצ'ן סייע למוסד משנת 2000 ועד שנת 2014. פרדו, מכל מקום, התעקש כי בתקופתו מילצ'ן לא סייע כלל. במילים אחרות, אם עו"ד מילשטיין מדייקת, פירוש הדבר שפרקליטות המדינה הסכימה להודות בפרט שנוח להגנת נתניהו, למרות שהסמכות העליונה בנושא זה קובעת כי הוא אינו נכון.

לפי דיווחו של יוסי מלמן, התרומה של מילצ'ן למוסד בתקופת פרדו הסתכמה במבצע שכונה "מסכות פנים": בדיקת האפשרות שאנשי מוסד "יעברו הכשרה וילמדו, באמצעות קשריו של מילצ'ן בהוליווד, את סודות האיפור ובניית דמויות, כדי שיוכלו להתחזות במבצעיהם". המשימה לא יצאה אל הפועל.

לקראת סיום חקירתו נשאל פרדו על מפגש שהיה לו בשנת 2011 עם מילצ'ן והמולטי-מיליארדר ההודי ראטן טאטא. שני אנשי העסקים שאפו לקבל אישור להקמת אזור סחר חופשי בתחומי ישראל שבו יוכל טאטא לייצר מכוניות בעלות נמוכה ותוך פטור ממגבלות רגולטוריות, מסים וחוקי ועבודה. פרדו העיד כי בפגישה זו פגש לראשונה בחייו את מילצ'ן, וברגע שהבין כי הנושא הוא מסחרי לקח צעד אחורה ובזה הסתיימה מעורבותו בפרויקט.

לפי עדותו של פרדו, היה זה יוסי כהן, ששימש אז כראש אגף במוסד ונודע בהמשך כחברם של המיליארדרים מילצ'ן וג'יימס פאקר, שביקש ממנו להגיע לפגישה עם מילצ'ן וטאטא. כהן אף ביקש להתלוות בעצמו לפגישה אך פרדו סירב שכן הנושא לא היה בסמכות האגף שבראשו עמד.

"הוא פנה אלי ואמר לי שיש לו דבר מאוד חשוב לעדכן והוא מבקש להיפגש, אמר פרדו על כהן, "בהתחלה הוא ביקש שהפגישה תהיה בחו"ל בכלל. אמרתי לו שאני לא יוצא לחו"ל עבור פגישה כזו ושבתור סייען לשעבר...".

"יש הסכמות שהוא לא לשעבר", שב והדגיש עו"ד חדד ביחס למילצ'ן, אולם פרדו התעקש.

"אתה מטעה וטועה", אמר עו"ד חדד לפרדו.

"לטעמנו לא", העיר עו"ד גילדין.

"גם האמירה של התביעה היא בניגוד להסכמות", אמר עו"ד חדד. "אני יודע שעו"ד גילדין מתנגד להסכמות, אבל אי אפשר שההתנגדות הזו, שהוכרעה לרעתו...".

עו"ד אלון גילדין, לפני חקירתו של ראש המוסד לשעבר תמיר פרדו במשפט המו"לים, 18.7.2024 (צילום: חיים גולדברג)

בשלב זה קם עו"ד גילדין ממקומו ומחה נמרצות. "אתה מנחש מה העמדה שלי בפורומים סגורים של הפרקליטות!", אמר לעו"ד חדד, "לא עושים דברים כאלה".

עו"ד חדד הודיע כי הוא לוקח בחזרה את דבריו והשופטת פרידמן-פלדמן ביקשה מהצדדים להתקדם אולם עו"ד גילדין התעקש. "אני נאלץ לבקש מבית המשפט להעיר לעו"ד חדד שלהתייחס למה היה בשיח פנימי, מי חושב ככה ומי ככה, זה לא מקובל, ולא עושים את זה".

"אני לקחתי את זה בחזרה כבר גברתי", השיב עו"ד חדד. "אני מזמן אמרתי שלקחתי את זה בחזרה. חברי לא מקשיב לי".

"אני מקשיב אבל... זה לא בסדר, זה לא בסדר", קבל עו"ד גילדין. "לא הערתם לו", אמר לשופטים. "אני יושב, אבל בעיני זה לא בסדר".

טרונייתו של עו"ד גילדין היתה אקורד סיום הולם לפרשת התביעה. הפרקליטות מתפלאת על כך שההגנה פועלת בניגוד לנורמות המקובלות, כאילו נותר עוד תוקף כלשהו לחוקים בלתי כתובים בתוך אולם בית-המשפט, כשמחוצה לה מנהל ראש הממשלה קמפיין שנאה נגד מערכת המשפט ואכיפת החוק; ההגנה, ממש כמו הלקוח שלה, מפיצה את דברי הארס שלה רק כדי "לחזור בה" רגע לאחר מכן, כשהדברים כבר נפוצו לכל עבר; ואילו השופטים נמנעים מלרסן כראוי את הסנגורים, מתנהלים בעצלתיים ומתנהגים כצופים מן הצד במחזה.

עדותו של ראש המוסד לשעבר חתמה את מסכת עדי התביעה, אולם בשבוע הבא יתקיים עוד דיון אחד אחרון. בדיון צפויה עו"ד יהודית תירוש מפרקליטות המדינה להודיע על ההסכמות האחרונות שעדיין מתגבשות בין התביעה להגנה, בנוגע לכמה מעדויות התביעה בפרשה המכונה "תיק 4000".

או אז צפוי המשפט לצאת לפגרה לפחות עד תחילת חודש דצמבר, אז אמור נאשם מס' 1, בנימין נתניהו, לעלות לדוכן העדים.

67104-01-20

משפט המו"לים