"הדרגים הפוליטיים במדינת ישראל לא רוצים לקדם חקיקה שתגביל את הרשתות החברתיות". כך האשים ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו), יו"ר ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות של הכנסת, בדיון שנערך אתמול (17.7) למעקב אחר תוכניות הממשלה למאבק באנטישמיות ברשתות החברתיות.

"הממשלה חייבת לייצר חקיקה שתאפשר לה להטיל סנקציות על הרשתות בישראל ובחו"ל, ומתוך כך גם לשנות את תקציב הפרסומים ברשתות", אמר ח"כ פורר, כך לפי הודעה שהוציאה הוועדה לאחר הדיון.

לדבריו, "תכנים אלימים ואנטישמיים שנמצאים ברשת החברתית טיקטוק צריכים להיות מוסרים, וזה לא משנה האם זה תוכן ממומן או תוכן שהועלה ע"י גולשים פרטיים. יש כאן ארגון בינלאומי שמפיץ תכני הסתה נגד מדינת ישראל ומצד שני לא מאפשר לישראל להגן על עצמה בקמפיינים נגדיים.

"הפתרון היחיד הוא חקיקה של ממשלת ישראל למאבק בהסתה ברשתות. כל השאר רעשי רקע. ממשלת ישראל הנוכחית לא רוצה להתעסק עם הרשתות החברתיות. יש תהליך חקיקה קיים להטלת סנקציות על הרשתות מכנסת קודמת, אבל הממשלה הנוכחית לא החילה עליה דין רציפות".

בדיון נכחה לירון ריפמן, ראשת תחום מדיניות ציבורית וקשרי ממשל בטיקטוק ישראל, שהצהירה כי "יש לנו אפס סובלנות לתכנים שמעודדים אלימות". קשה שלא לגחך מול ההצהרה החלולה הזו. טיקטוק, כמו פייסבוק ואינסטגרם, טוויטר וטלגרם, הן מנוע ההפצה הגדול ביותר בהיסטוריה של המין האנושי להפצת שנאה, אלימות, הסתה וקיטוב פוליטי.

על קצה המזלג: בנובמבר האחרון התפרסם באנגליה מחקר בקרב 7,500 בני נוער, לפיו שני שליש מבני העשרה המשתמשים בטיקטוק נחשפים לסרטונים המתעדים אלימות, וכי טיקטוק היא הרשת המסוכנת ביותר בהקשר הזה. כמחצית מהנערים אמרו כי אפשרות ההפצה בטיקטוק היתה אחד הגורמים לביצוע אותם מעשי אלימות שהופצו ברשת.

מחקר שנערך השנה בברזיל קשר בין האלימות הגואה בבתי הספר והעלייה הדרמטית במקרי הרצח לאלגוריתם של טיקטוק. באלבניה ייחסו מומחים את העלייה במקרי הרצח והאלימות לתוכן רעיל ברשתות החברתיות וטיקטוק בראשן.

טיקטוק היא זירה מרכזית לתכנים מיזוגיניים ושנאת נשים וחושפת אותם לקהל צעיר יותר. טיקטוק היא מנוע הפצה של תכנים שקריים ומטעים בזמן מערכות בחירות. לאחר טבח ה-7 באוקטובר הזהיר האיחוד האירופי את מטא (פייסבוק ואינסטגרם), טיקטוק וטוויטר (X) כי הן מאפשרות הפצה סיטונאית של שקרים ודיסאינפורמציה ביחס למלחמת עזה.

גם ביחס לתכנים אנטישמיים, רק לאחרונה פירסמה סוכנות של האיחוד האירופי סקר מקיף לפיו רשתות חברתיות הן כיום האיום האנטישמי החמור ביותר שישנו. בנובמבר פירסמה הליגה נגד השמצה מחקר המדגים כיצד מפיצי תכנים אנטישמיים עוקפים את מדיניות הפרסום של טיקטוק.

נציגת טיקטוק הסתתרה מאחורי הטענה כי לטיקטוק ישנה מדיניות האוסרת פרסום תכנים אלימים, אולם ח"כ נאור שירי (יש עתיד) הגיב כי "אף אחד לא אוכף את המדיניות של טיקטוק. הרשת החברתית הסינית מספקת לוועדה נתונים על הסרת תכנים בתוך ישראל, אבל היא לא מספקת נתונים לגבי הסרת תכנים אנטישמיים ביתר מדינות העולם".

לדבריו, "הרשתות החברתיות בעולם הם מערב פרוע, אנחנו אפילו לא יודעים כמה מסים הרשתות החברתיות משלמות. אין רגולציה ואחריות לרשתות החברתיות. כל רשת כזאת היא מדינה בפני עצמה. מדינת ישראל מגמגמת מול הרשתות החברתיות".

בוועדה דיבר גם ברק הרשקוביץ, שהוצג כבכיר לשעבר בטיקטוק. לדבריו, "בתוך טיקטוק יש גורמים פנימיים שתומכים בחמאס, בחות'ים, בעזה, ב-BDS וכו' והם אחראים על מדיניות הפרסום בתוך טיקטוק. בטיקטוק יש ארגון שלם שיושב על השיבר של הקמפיינים הממומנים אבל הם פועלים בצורה אקטיבית כנגד ישראל.

"תגלית ניסו להעלות קמפיינים פרסומים אבל הם נפסלו בגלל שהיה כתוב בהם 'עם ישראל חי' בזמן שקמפיינים פלסטינים מציגים פרסומים פוליטיים הרבה יותר מובהקים. צריך לוודא איך נבדקת המדיניות של טיקטוק. צריך להיות רגולטור שאחראי על פיקוח הרשתות החברתיות. מדינת ישראל צריכה להשקיע משאבים רבים בזירה של הרשתות, זה לא פחות חשוב מאשר תגבור של מטוסים וטנקים במערכה הצבאית".