למשפחת חברי הכנסת המעוניינים לנצל את מצב המלחמה כדי לפגוע בעיתונות במדינת ישראל מצטרף חבר חדש: חבר הכנסת אביחי בוארון, מתנחל חובש כיפה שהחל את הקריירה הפוליטית שלו במפלגת הבית היהודי ועבר משם לליכוד.

בוארון הניח אתמול על שולחן הכנסת חוק לפיו תקציב תאגיד השידור הישראלי ייכנס לתקציב המדינה ויצטרך להיות מאושר מחדש כל שנה על-ידי הממשלה. הצעת החוק, המנוסחת באופן עילג ורשלני אפילו ביחס לסטנדרט הנהוג, כמעט ואינה מסתירה כלל את כוונתה האמיתית: השתלטות פוליטית על ערוצי הטלוויזיה, הרדיו והדיגיטל של התאגיד.

לפי דברי ההסבר להצעה, המלחמה גררה קיצוץ תקציבים ממשלתיים ועל-כן יש לקצץ גם בתקציב התאגיד. אם ח"כ בוארון מעוניין לקצץ בתקציב התאגיד בשל המלחמה, מדוע הוא אינו פועל לקיצוץ בתקציב התאגיד בשל המלחמה? מדוע הוא מנסה להעביר חוק שישנה באופן עמוק מנגנון שנועד לשמור על העצמאות העיתונאית של השידור הציבורי?

כזכור, ממשלת ליכוד, ושר תקשורת מהליכוד (גלעד ארדן), הם מי שסגרו את רשות השידור שהושחתה עד היסוד בשל התערבות פוליטית ארוכת שנים - בין היתר על-ידי שליטה פוליטית בתקציבה. ארדן, יחד עם יאיר לפיד שהיה שר האוצר ובעקבות דיונים ארוכים בוועדה מקצועית ובכנסת, חוקקו חוק חדש שמכוחו קם תאגיד השידור הנוכחי. כך גם הובטחה חסינות תקציבית מפני התערבויות פוליטיות.

מימין: שר האוצר יאיר לפיד, איש הטלוויזיה רם לנדס ושר התקשורת גלעד ארדן במעמד מסירת המלצות ועדת לנדס, 6.3.14 (צילום: יוסי זליגר)

מימין: שר האוצר יאיר לפיד, איש הטלוויזיה רם לנדס ושר התקשורת גלעד ארדן במעמד מסירת המלצות ועדת לנדס, 6.3.14 (צילום: יוסי זליגר)

זו החסינות שח"כ בוארון מבקש כעת לבטל. בוארון הוא שחקן פוליטי זוטר, אך לא נראה שמדובר ביוזמה שנולדה במוחו הקודח: ב"וואלה" פירסם הכתב יקי אדמקר כי הקואליציה ניסתה לקדם את החוק באופן חריג על-ידי כינוס מחוץ לסדר של ועדת השרים לחקיקה. מהלך שנבלם, בינתיים, רק בשל התערבות של היועצת המשפטית לכנסת עו"ד שגית אפיק. בוועדת השרים הכחישו את הדיווח וטענו כי ישיבת הוועדה לא תוכננה לעסוק בחוק מלכתחילה.

כך או כך, בוארון לא המציא את הפנצ'ר הזה: כבר בשנה שעברה ניסה שר התקשורת שלמה קרעי לקלקל את התיקון של ארדן ולפיד ולפגוע בתקציב התאגיד, אך נבלם. בהמשך הגיש גם ח"כ אריאל קלנר מהליכוד הצעה דומה. כולם, כמובן, היו בניו של יו"ר הליכוד בנימין נתניהו, שכבר בזמן אמת הודה כי הרפורמה המוצלחת בשידור הציבורי התאפשרה רק משום שלא הצליח לחבל בה כי היה טרוד במבצע "צוק איתן" - ועשה כל שביכולתו לסכל את הוצאתה לפועל.

"אנו מתנגדים לכל התערבות בתקציב התאגיד ובעצמאותו"

שר התקשורת שלמה קרעי שם לו למטרה מוצהרת, כבר מרגע שנכנס לתפקידו, להציק לשידור הציבורי, לחבל בעצמאותו העיתונאית ולפגוע בו עד לחיסולו המוחלט. ניסיונותיו המגושמים קוממו עליו כבר בתחילת השנה שעברה קשת רחבה ויוצאת דופן של ארגוני עיתונאים, גופי שידור, מומחי אסדרה, אקדמאים ועוד.

היום הגיבו להצעה של ח"כ בוארון קואליציה רחבה של ארגוני יוצרים, עיתונאים, שחקנים ועובדים בתעשיית הטלוויזיה, שפירסמו התנגדות חריפה לפגיעה בעצמאותו של תאגיד השידור והכפפתו לדרג הפוליטי.

מחאה נגד סגירת תאגיד השידור כאן, לאחר כנס החירום של ארגוני היוצרים בתל-אביב, 25.1.23 (צילום: תומר נויברג)

מחאה נגד סגירת תאגיד השידור כאן, לאחר כנס החירום של ארגוני היוצרים בתל-אביב, 25.1.23 (צילום: תומר נויברג)

על ההצהרה חתומים ארגון העיתונאים והעיתונאיות, הפורום הדוקומנטרי בישראל, איגוד התסריטאים, איגוד הבימאיות והבימאים, אקט איגוד עובדי הקולנוע והטלוויזיה בישראל, שח"ם - ארגון השחקנים והשחקניות בישראל, איגוד העורכים - איגוד מקצועות הפוסט בישראל, איגוד המפיקים, איגוד האנימציה, האקדמיה הישראלית לטלוויזיה וקולנוע ותל"י.

"כמו גנבים בלילה, הקואליציה מקדמת הצעת חוק המבקשת להכפיף את העצמאות התקציבית של תאגיד השידור לממשלה ולחייב את אישור תקציב התאגיד בממשלה מידי שנה, וזאת בניגוד למצב הקיים היום", נכתב בהצהרה.

"אנו מתנגדים לכל התערבות בתקציב התאגיד ובעצמאותו. הפרדה בין הדרג הפוליטי לבין תאגיד השידור היא הכרחית כדי לשמר את חופש הביטוי, העיתונות והיצירה.

"התערבות של פוליטיקאים בתקציב תאגיד השידור תחסל את עצמאות השידור הציבורי, תכפיף אותו לגחמות פוליטיות של שלטון מזדמן ותותיר את הצופה ללא אפשרות להכיר ולנתח את המציאות. הצעד הזה הוא חלק ממגמה רחבה של ניסיון להשתלט על כלי תקשורת ולהכפיף אותם לידי הממשלה".

שורה של הצעות חוק חבלניות ומזיקות

האמירה לפיה הצעת החוק הפרטית לכאורה של ח"כ בוארון הינה חלק ממגמה רחבה, אינה אמירה בעלמא אלא תיאור מדויק של מציאות מפחידה: טבח ה-7 באוקטובר, המלחמה העזה, מאות אלפי המפונים ומאות החללים, הביאו להפסקה בת מספר חודשים בניסיונות החקיקה של ההפיכה המשטרית. אולם כעת, כשקמפיין "המלחמה הנצחית" של נתניהו צבר תאוצה, חזרה הממשלה לסורה.

שורה של הצעות חוק עלו בתקופה האחרונה לשולחן הכנסת, בזו אחר זו. המשותף לכולן: ניסיון לכרסם בחופש העיתונאי במדינת ישראל, לפגוע בו או לחסלו כליל.

חברי הכנסת צבי סוכות, אריאל קלנר וצבי פוגל מנצלים את חוק הגבלת שידורים, הידוע בכינוי "חוק אל-ג'זירה", על מנת להעניק לשר התקשורת סמכות לכלוא עיתונאים, לסגור חלקים מרשת האינטרנט ולפעול ללא פיקוח משפטי, חוות דעת ביטחוניות או הגבלת זמן.

מימין: רה"מ בנימין נתניהו, שר התקשורת שלמה קרעי ושר המשפטים יריב לוין במליאת הכנסת, 27.5.24 (צילום: יונתן זינדל)

מימין: רה"מ בנימין נתניהו, שר התקשורת שלמה קרעי ושר המשפטים יריב לוין במליאת הכנסת, 27.5.24 (צילום: יונתן זינדל)

בישיבות הוועדה לביטחון לאומי שם נוסח החוק הנוכחי, הצהירו חברי הוועדה מהליכוד, הציונות הדתית ועוצמה יהודית, יחד עם שר התקשורת קרעי, כי הם מתכננים להסב את החוק, שנחקק בעילה של הגנה על ביטחון המדינה משידורים זרים המעודדים טרור בזמן מלחמה, כך שיאפשר לשרים קרעי ובן-גביר לסגור כלי תקשורת ישראלים, בכל עילה שיעלו על דעתם.

בחזית תקשורתית אחרת, הצעות חוק של קלנר וקרעי באו לפתור בעיה חמורה: שר התקשורת קרעי ניצל את מצב המלחמה על מנת להורות, בניגוד לחוק, כי ערוץ 14 ישדר בעידן פלוס ללא תשלום. אחרי שהערוץ צבר חוב של כמיליון שקל, הוגשו הצעות חוק לפיהן הציבור יכסה את החוב.

בתחום הרדיו, הצעת חוק של ח"כ אלי דלל, שלמרבה המבוכה זכתה לתמיכה של מפלגת יש-עתיד, פועלת על מנת להעביר סמכויות מהרגולטור לשר קרעי, כך שיוכל להעניק הטבות בשווי עשרות מיליוני שקלים והשפעה ציבורית אדירה, לקומץ טייקונים, חלקם מקורבים לליכוד, אחד מהם הוא הבעלים של ערוץ 14.

שר התקשורת שלמה קרעי (משמאל) וח"כ צביקה פוגל, יו"ר הוועדה לביטחון לאומי, בישיבת הוועדה בה אושר חוק מניעת פגיעת גוף שידורים זר בביטחון המדינה לקריאה שנייה ושלישית; 27.3.24 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

שר התקשורת שלמה קרעי (משמאל) וח"כ צביקה פוגל, יו"ר הוועדה לביטחון לאומי, בישיבת הוועדה בה אושר חוק מניעת פגיעת גוף שידורים זר בביטחון המדינה לקריאה שנייה ושלישית; 27.3.24 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

ברקע מנסח קרעי מחדש את חוק השידורים הגדול, שניסה להעביר לפני המלחמה וכשל: ביטול הרגולטורים הקיימים על התקשורת המשודרת והכפפת הפיקוח על הטלוויזיה והרדיו המסחריים לדרג הפוליטי; ביטול המנגנונים הקבועים בחוק לשמירה על העצמאות העיתונאית של חברות החדשות; הלאמת מדידת הרייטינג (שחזרה לחיינו כבר כעת עם הצעת חוק של ח"כ דנינו מהליכוד) ועוד ועוד.

בכינוס החירום שערכו ארגון העיתונאים ועיתונאי חדשות 13 בתחילת השבוע, לרגל ניסיון ההשתלטות הפוליטי על חברת החדשות, הבהיר יו"ר ועד העובדים, הפרשן הכלכלי מתן חודורוב, כי על העיתונאים "לחבר את הנקודות". הניסיונות השונים לפגוע בתקשורת אינן אפיזודות אקראיות אלא חלק ממסכת בעלת מגמה ברורה. כאמור, גם הארגונים המייצגים את כלל העובדים בתעשיית הטלוויזיה שלנו מצטרפים לאבחנה הזו.

קשה לחשוב על כך שבזמן שאנו סופרים את מתינו, מתבשרים כל שבוע על עוד חללים במלחמה על הבית - עוסקים נבחרי הציבור שלנו בחידוש המאבק נגד התקשורת, רק משום שהם מעוניינים להכחיד כל קול ביקורתי על מדיניות הממשלה.

קשה לחשוב על כך, אולם אלו העובדות. הגל העכור הזה אינו חלום בלהות אלא מציאות חיינו. מי שירכין את ראשו - יטבע.