דובר צה"ל סירב לפרסם לציבור חומרים הנוגעים למלחמה שיצאו ממילא מחוץ לצה"ל לצרכים לא ביטחוניים, למשל לכלי התקשורת. הסיבה: בלגן. ביחידת דובר צה"ל, כך לפי תגובה שמסר, שרר כאוס בתקופה שאחרי טבח ה-7 באוקטובר ולדובר אין מושג אילו חומרים יצאו מהיחידה.

כך הממונה על חופש המידע בצה"ל מסר לתנועת "הצלחה" כי אין בידיו "תיעוד מפורט" של החומרים וכי אינו יכול "להתחקות אחר התיעוד שהועבר על-ידי הנציגים השונים מטעם דובר צה"ל".

"הצלחה" פנתה לצה"ל באמצעות עו"ד אלעד מן, יועצה המשפטי, בבקשה לפרסם לפי חוק חופש המידע את כל החומרים שיצאו מחוץ לצה"ל לצרכי הסברה ולא לצרכי חקירה או ביטחון, כמו חומרים שנמסרו לכלי התקשורת.

בקשת חופש המידע כללה חומרים החל מה-7 באוקטובר 2023: "רשימת מלוא הקלטות הקשר והתיעודים האודיו ויזואלים שנמסרו על ידי גורמי צה"ל לגורמים חוץ-צבאיים שאינם גוף בטחוני (מוסד, משרד הביטחון וכו') או רשות בעלת סמכויות בדיקה וחקירה (משטרה, שב"כ או אחר) ולרבות מהות ההקלטה/התיעוד ותאריך יצירתו, משכו, מהותו והאירועים המתועדים במסגרתו, הגורמים המתועדים, זהות הגורם או סוג הגורם לו נמסרו החומרים ותאריך המסירה".

בצה"ל, כאמור, סירבו.

"מערך דובר צה"ל הינו חלק אינטגרלי מהמאמץ המלחמתי של צה"ל, ופועל במגוון דרכים על מנת לדווח על הנעשה בצה"ל לציבור בארץ ובחו"ל", מסר הממונה על חופש המידע בצה"ל, הפועל בתוך יחידת דובר צה"ל, "כחלק מכך, מעביר דובר צה"ל מידע לגורמים שונים ביניהם כלי התקשורת, בין היתר באמצעות הודעות דובר צה"ל שמופצות לציבור הרחב ולעתים כוללות ויזואליות, הקלטות, וחומרים נוספים, וכן באמצעות ביצוע כתבות פרטניות והוצאת חומרים בלעדיים לכלי תקשורת שונים, בתקשורת הישראלית והבין-לאומית".

בהקשר זה ראוי לציין כי ביהמ"ש העליון כבר קבע בעבר כי קיים פסול בכך שדובר צה"ל מעניק חומרים בבלעדיות. "קשה בעיני כי דובר צה"ל קנה זכות וסמכות לעשות מחווה כלפי כלי תקשורת כזה או אחר", כתב השופט מישאל חשין, "מוסכם על הכל כי שומה עליו על דובר צה"ל לנהוג בשוויון כלפי כל אמצעי התקשורת". "הצלחה" אף הגישה בעבר תלונה נגד דובר צה"ל בשל חשש לאפליה אסורה בין כלי תקשורת.

"הקשר גם גופי התקשורת מתבצע על-ידי המדורים השונים בדובר צה"ל ובאמצעות נציגי המערך בפיקודים ובאוגדות", ממשיכה תשובת הממונה, "במהלך המלחמה, בשים לב לעצימות הפעילות, גויסו גם מאות אנשי מילואים אשר תרמו את חלקם וסייעו לפעילות השוטפת של המערך. בחלוף הזמן, ועם הימשכות הלחימה, אנשי המילואים שוחררו וחלק מבעלי התפקידים התחלפו.

"מערך דובר צה"ל אינו עורך לצרכיו תיעוד מפורט של החומרים שהועברו כמבוקש בפנייתך", מסכמת תשובת הממונה ל"הצלחה", ולכן הבקשה נדחית משום ש"החוק חל רק על מידע המצוי בידי הרשות ביום הגשת הבקשה". "למעלה מן הצורך נוסיף, כי בשים לב לאמור לעיל, אין גם ביכולתנו אפשרות להתחקות אחר התיעוד שהועבר על ידי הנציגים השונים מטעם דובר צה"ל".

*  *  *

להורדת הקובץ (PDF, 310KB)