למעלה מ-70 כלי תקשורת וארגוני חברה אזרחית מ-27 מדינות, בהם כמה מגופי השידור המובילים בעולם, קראו השבוע לממשלת ישראל לפתוח את רצועת עזה לסיקור עיתונאי.

במכתב, עליו חתומים בין היתר הרשתות ABC, CBS, NBC, CNN, BBC, סוכנות הידיעות AFP, העיתונים "ניו-יורק טיימס" ו"וושינגטון פוסט" מארה"ב ו"פייננשל טיימס" ו"גרדיאן" הבריטיים, נקראות הרשויות בישראל לחדול מיידית מההגבלות שהטילו על כניסת עיתונאים זרים לרצועת עזה.

"תשעה חודשים לתוך המלחמה, והגישה לעזה עדיין נמנעת מעיתונאים זרים למעט נסיעות נדירות בליווי הצבא הישראלי", נכתב במכתב. "האיסור בפועל על דיווחים זרים הטיל נטל בלתי אפשרי ובלתי סביר על כתבים מקומיים לתעד מלחמה שבה הם עצמם מנסים לשרוד. יותר מ-100 עיתונאים נהרגו מאז תחילת המלחמה ואלו שנותרו עובדים בתנאים של מחסור קיצוני. כתוצאה מכך נהיה קשה יותר ויותר להשיג מידע על הנעשה בעזה והדיווחים שבכל זאת יוצאים מהרצועה נתונים לספקות חוזרות ונשנות בדבר מהימנותם".

במכתב מובהר כי החתומים עליו מודעים היטב לסיכונים שבדיווח מאזורי מלחמה, אולם לדבריהם "עיתונות חופשית ועצמאית היא אבן היסוד של הדמוקרטיה". משום כך, חותמים המחברים, "אנו מבקשים שישראל תעמוד במחויבותה לחופש העיתונות ותעניק לתקשורת הזרה גישה מיידית ועצמאית לעזה, ושישראל תעמוד בהתחייבויותיה הבינלאומיות להגן על עיתונאים כאזרחים".

בחודש ינואר האחרון דחה בג"צ עתירה שהגישה התאחדות עיתונאי החוץ בישראל (FPA), שדרשה לאפשר לכתבים זרים להיכנס לרצועת עזה ללא הליווי הצמוד של דובר צה"ל.

השופטים דפנה ברק-ארז, חאלד כבוב ורות רונן דחו את העתירה על הסף תוך שהם מקבלים את עמדת המדינה לפיה די באפשרות לסקר את הנעשה בעזה בסיורים שמארגן צה"ל לכתבים הזרים, בליווי דובר צה"ל. עוד קיבלו השופטים את טענת המדינה כי הכנסת עיתונאים זרים לרצועה ללא ליווי צמוד של הצבא תסכן לא רק את העיתונאים אלא גם את חיילי צה"ל הפועלים באזור.

*  *  *

להורדת הקובץ (PDF, 43KB)