קמפיין השפעה בינלאומי של משטר פוטין סייע בהפצת כתבות קנויות שחיבר העיתונאי הישראלי יליד רוסיה ניק קוליוחין – כך עולה משני מחקרים שפִרסמו לאחרונה מכוני מחקר ישראליים.

הכתבות שהופצו פורסמו במקור ב"וואלה" וב"ג'רוזלם פוסט", והובלטו בהן מסרים פרו-רוסיים בנוגע למלחמה באוקראינה וליחסי ישראל-רוסיה. בשיחה עם "העין השביעית" הודה קוליוחין שהגורם ששילם עבור פרסום הכתבות הוא ארגון רוסי עלום שאנשיו נפגשו עמו בעת שביקר ברוסיה.

זהות הארגון ועצם מעורבותו בפרסום הכתבות הוסתרו מהקוראים, ולמעשה לא מוזכרים בהן גם כעת – כמעט חצי שנה אחרי החשיפה. סדרה נוספת של כתבות קנויות עם מסרים פרו-רוסיים החלה להתפרסם באתר של חברת רשת, מפעילת ערוץ 13, אך הוסרה עקב פניית "העין השביעית". ברשת 13 אישרו שהמימון הגיע מאותו ארגון זר, המכונה Russia-EU Communication Platform. מי שייכנסו לאתר הארגון ימצאו בו כתבות דומות שפורסמו במדינות אירופיות.

ניק (ניקיטה) קוליוחין (Nick Kolyohin) נחשף בעבר על-ידי "העין השביעית" כמי שמקבל כסף מגורמים עלומים כדי לפרסם בתקשורת הישראלית "כתבות" מטעמם בלי להותיר טביעת אצבע ארגונית. בהקשר הנוכחי טען שלא נפל דופי במעשיו, והצהיר שזוהי הפעם היחידה בחייו שבה עסק ב"תוכן שיווקי". קוליוחין סירב לומר אם שילמו לו על כך, והכחיש כל קשר למשטר פוטין.

שני מחקרים שפורסמו בשבועות האחרונים מתייחסים לכתבות שפִרסמו קוליוחין והארגון הרוסי כחלק מקמפיין השפעה זר שנועד להשפיע על דעת הקהל בארץ. החוקרים אף מצאו נקודות השקה בין הפרסומים של קוליוחין ו"מבצע דופלגנגר" של הקרמלין, שנועד לפגוע במרקם החברתי של מדינות המערב.

המבצע עלה לכותרות בעקבות הפצת תעמולה ודיסאינפורמציה באמצעות הקמת אתרים שמתחזים לגופי תקשורת אמיתיים – ומכאן הכינוי "דופלגנגר", מונח בגרמנית שמתאר אדם שחזותו זהה לזו של אדם אחר. בישראל שוכפלו כך האתרים "וואלה", mako ו"ליברל". במקרה של הכתבות של קוליוחין לא היה צורך בזיוף.

צילום מסך מתוך אתר "הפלטפורמה לתקשורת בין רוסיה לאיחוד האירופי" (Russia-EU Communication Platform)

צילום מסך מתוך אתר "הפלטפורמה לתקשורת בין רוסיה לאיחוד האירופי" (Russia-EU Communication Platform)

בהמשך יוחס למפעילי "מבצע דופלגנגר" ריסוס מגיני דוד על בניינים בפריז באוקטובר 2023, צעד שעורר בהלה בקרב הקהילה היהודית ונתפס בתחילה כמעשה אנטישמי. במקרה שאירע בפריז במאי 2024, שמיוחס גם הוא לקמפיין הרוסי, הושחת קיר חסידי אומות העולם.

במחקר משותף של המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) והמרכז למורשת המודיעין התגלה שחשבונות מדיה חברתית המזוהים עם "מבצע דופלגנגר" הפיצו כתבות שפרסמו קוליוחין והארגון הרוסי ב"וואלה". במקרה אחד שתועד במסגרת המחקר, חשבון פייסבוק המזוהה עם קמפיין ההשפעה הרוסי אף הפיץ בתשלום כתבה של קוליוחין, כמודעה ממומנת. במקרים אחרים הופצו הקישורים על-ידי חשבונות שהופעלו ברשת טוויטר.

"שימוש בחשבונות אלה עשוי להעיד, לכל הפחות באופן נסיבתי, על קיום שיתוף פעולה בין ה-Russia-EU Communication Platform לחברות האחראיות על ביצוע קמפיין ה'דופלגנגר'", ציינו עורכי המחקר, אופיר בראל, ורה מיכלין-שפיר ומילאן צ'רני.

חוקר רביעי, דניאל ראקוב, ערך בדיקה נפרדת וגילה גם הוא שחלק מהפרסומים של קוליוחין והארגון הזר הודהדו בחשבונות מדיה חברתית שמזוהים עם "מבצע דופלגנגר". הגילוי פורסם בחודש שעבר באתר מכון ירושלים לאסטרטגיה וביטחון (JISS), במאמר על מבצע ההשפעה שכלל גם ניתוח של מסמכים רוסיים שהגיעו לידי החוקר.

שקופית הפתיחה של סדרת הכתבות הממומנות שפרסם ניק קוליוחין באתר ערוץ 13 (צילום מסך)

שקופית הפתיחה של סדרת הכתבות הממומנות שפרסם ניק קוליוחין באתר ערוץ 13 (צילום מסך)

במאמר התייחס ראקוב גם לפורמט התוכן שנבחר עבור סדרת הכתבות של קוליוחין: ראיונות וידיאו עם אנשי אקדמיה, פוליטיקאים וקצינים צבא בדימוס, שהתבקשו לחלוק את עמדותיהם על סוגיות גיאו-פוליטיות הקשורות לרוסיה ולישראל. חלקם הביעו ביקורת כלפי משטר פוטין, בעיקר עקב הפלישה לאוקראינה ופשעי המלחמה שחוללו הרוסים, ואחרים הציגו גישה אוהדת יותר. ברוב המקרים, הכותרות הבליטו את המסרים שהתיישרו עם המטרה הרוסית.

ראקוב ציין שב"מבצע דופלגנגר" נעשה שימוש בפורמט דומה, ובאותו סוג של מניפולציה. הוא הזכיר מקרה שבו מראיינים מ"תאגיד תקשורת רוסי גדול" פנו למרואיינים אירופים והטעו אותם לגבי הבימה שבה יתפרסם הראיון. "בסופו של דבר הראיונות נערכו בכבדות, וקיטועים מתוכם הופצו באמצעות 'דופלגנגר'", כתב. "דפוס פעולה זה מזכיר מאוד חלק מהסרטונים שמופצים על-ידי המסע בישראל".

למרות הדמיון, ראקוב הדגיש כי אין זו הוכחה לכך שקוליוחין ואיש תקשורת ישראלי נוסף (שניהם לא מוזכרים במאמר בשמם) שיתפו פעולה ביודעין עם "מבצע דופלגנגר".

קוליוחין בתגובה: "אתם שליחים של האמריקאים"

ניק קוליוחין העדיף לא להתייחס לממצאים שפורסמו בשני המחקרים. במענה לפניית "העין השביעית" הוא שלח מחדש מכתב איום בתביעה דיבה שכבר העביר למערכת האתר בשבוע שעבר, והודיע שיוסיף לתביעה העתידית גם את הכתבה הנוכחית. "אתם בצורה שיטתית מכפישים את שמי שוב ושוב, אתם מוציאים את דיבתי בזדון במטרה לפגוע בי ובפרנסתי", האשים.

לטענות הללו חיבר קוליוחין תיאוריית קשר מופרכת שלפיה אתר "העין השביעית" משרת "אינטרסים אמריקאיים" שתכליתם הכפשת רוסיה: "למיטב הבנתי אתם ארגון שהוקם ומומן בכספים אמריקאיים. אינכם כלי תקשורת אמיתי. אתם ארגון שמציג את עצמו כעמותה שהיא כלי תקשורת בזמן שהמטרות האמיתיות שלכם נסתרות מעיני הציבור".

קוליוחין הוסיף הכפשות נוספות כלפי "העין השביעית", הח"מ ועורך האתר, וטען כי מטרת "העין השביעית" היא "להשפיע על דעת הקהל בישראל באמצעים פסולים ולגרום להם לשנוא עוד יותר את רוסיה. לצורך כך אתם משתמשים בהכפשה של שמי הטוב ובפגיעה במוניטין המקצועי שלי כעיתונאי בינלאומי מוערך, ומנסים גם להלך אימים על כלי תקשורת מרכזיים בישראל שעובדים איתי, דוגמת 'וואלה', 'ג'רוזלם פוסט' וערוץ 13, שלצערי אכן חוששים מהפעולות שלכם".