יותר ממאה ימים עברו מאז קיים רה"מ בנימין נתניהו מסיבת עיתונאים והשיב לשאלות, זאת למרות מצב המלחמה בו נתונה ישראל. ראש הממשלה לא העניק ראיון עיתונאי לערוצי החדשות מאז 2021, אולם כחודש לאחר שפרצה המלחמה, בלחץ כלי התקשורת נאלץ לקיים מסיבות עיתונאים - שגם אותן חדל מלקיים.

לאחר ש"העין השביעית" הציפה את הסוגייה, ולאחר שנתניהו סירב להגיב לפנייה של ארגון העיתונאים והעיתונאיות בישראל ושל מנכ"לי חברות החדשות, הונחה השבוע על שולחן הכנסת הצעת חוק של ח"כ גלעד קריב (העבודה) וח"כ יואב סגלוביץ' (יש-עתיד).

ההצעה, תיקון לחוק הממשלה תחת הכותרת "קיום מסיבת עיתונאים עיתית לגופי התקשורת בישראל", מיועדת לטפל בסרבנות של נתניהו והתחמקותו מלהתייצב מול הציבור ולהשיב לשאלות עיתונאים.

התנהלותו של נתניהו אינה נובעת מחוסר זמן: במהלך החודשים האחרונים העניק עשרות ראיונות לתקשורת הזרה. נתניהו רק אינו מוכן לשבת מול עיתונאים ישראלים. מאז שפרצה המלחמה החרים אפילו את ערוץ התעמולה המשרת אותו, ערוץ 14. רק ב-23 ביוני, לאחר פנייה פומבית יוצאת דופן של הערוץ, השתתף נתניהו במופע בתוכנית "הפטריוטים", בהנחיית ינון מגל, מי שהגדיר עצמו "כלי להעברת מסרים" מנתניהו לציבור.

נתניהו לא נאלץ כמובן להתמודד עם שאלות קשות על ההתדרדרות הביטחונית הקטסטרופלית תחת כהונתו, החרבת צפון ישראל על ידי חיזבאללה, טילים בליסטיים ששוגרו לראשונה בהיסטוריה לעבר ישראל מאיראן, הורדה היסטורית של דירוג האשראי של ישראל, פרשת השחיתות של שרת התחבורה בממשלתו, מימון בנו יאיר הנופש ביבשות אמריקה בזמן מלחמה ומאובטח מכספי המיסים, ועוד ועוד.

לפי הצעתם של חברי הכנסת קריב וסגלוביץ', ראשי ממשלה בישראל יהיו מחוייבים לקיים מידי 45 ימים מפגש שיארך לכל הפחות 60 דקות ובו יענו לשאלות עיתונאים. בנסיבות ביטחוניות חריגות, כגון מצב מלחמה, תדירות המפגשים תהיה אחת לשבועיים. התדריך יתקיים בשפה העברית ויופק על ידי לשכת העיתונות הממשלתית.

לשכת העיתנות הממשלתית תהיה מחוייבת להזמין למפגש את נציגי תאגיד השידור הישראלי (אותם מחרים נתניהו כבר מ-2019), גם מהערוץ בשפה הערבית; ואת נציגי חברות חדשות של ערוצי הטלוויזיה המסחריים, הערוצים הזעירים והייעודיים, ערוצי הרדיו האזורי, עיתונים ושבועונים בעלי תפוצה של מאה אלף עותקים ואתרי אינטרנט המפרסמים תכני חדשות הזוכים לכל הפחות ל-500 אלף צפיות יומיות.

לשכת העיתונות הממשלתית תוכל להזמין נציגים מכלי תקשורת נוספים, ובלבד שתינתן זכות קדימה בהצגת שאלות לגופי התקשורת שהלשכה חייבת להזמינם בחוק. על פי הצעת החוק התדריך יתקיים במשרד ראש הממשלה בירושלים או בכנסת, כאשר ניתן יהיה לקיימו גם במקומות אחרים מטעמים מיוחדים הנוגעים לאבטחת ראש הממשלה או לביטחון לאומי.

"ישנה חשיבות לקיומו של דיאלוג ישיר בין גופי התקשורת לבין ראש הממשלה, העומד בראש הרשות המבצעת, ולקיום שגרה תקשורתית בה ראש הממשלה משיב לשאלותיהם של נציגי גופי התקשורת הפועלים בישראל", נכתב בדברי ההסבר להצעת החוק.

"צורך זה נובע בין השאר מנטייתם של נבחרי ציבור בשנים האחרונות להימנע מקיום מסיבות עיתונאים ולענות לשאלות ישירות של גופי התקשורת. בנוסף קשור צורך זה בשימוש ההולך וגובר של נבחרי ציבור ברשתות החברתיות ובתופעה המתרחבת של הפצת חדשות כזב. מגמות אלו מצדיקות את חיזוק מעמדם של גופי התקשורת הממוסדים, המחויבים לאתיקה עיתונאית ולסטנדרטיים מקצועיים, ואת חובתם של נבחרי הציבור להתייחס לזכות הציבור הרחב לקבל מהם דין וחשבון".

*  *  *

להורדת הקובץ (DOCX, 34KB)