חזאי חדשות 13, אלעד זוהר, הקדיש אתמול במהלך התחזית בסוף מהדורת החדשות רגעים יקרים לשאלה שלדבריו מופנית אליו שוב ושוב: "מה זה חם מהרגיל?".

זוהר הסביר שהמשמעות של ביטויים השגורים בפי החזאים בארצנו כמו "מעל לממוצע" ו"חם מהרגיל", היא השוואה לטמפרטורה הממוצעת הרב-שנתית במהלך 30 השנים שבין 1991-2020. הוא אף הראה שבשיא גל החום המתקרב, ביום שישי, התוצאה תהיה בין 4-6 מעלות מעל לממוצע במקומות רבים בארץ, כלומר "חם מהרגיל".

חבל. חבל שזו התשובה שזוהר סיפק לשאלה כל-כך חשובה. זה לא שהתשובה של זהר לא נכונה, היא פשוט חסרת משמעות ומחמיצה את השאלה. כולנו מבינים ומרגישים על בשרנו שחם מהרגיל. מה שזוהר היה צריך ויכול להסביר הוא מדוע כל הזמן חם מהרגיל, ולמה חם מהרגיל כל הזמן - ובכל מקום.

התשובה היא כמובן: משבר האקלים! אבל במקום לתת שירות לצופים, זוהר בזבז זמן יקר על  הסבר סטטיסטי חסר משמעות, שמתעלם מהתמונה הגדולה (וגם לא תורם לנו בשום צורה: מה נעשה אם במקום "לוהט" מזג האוויר הוא "לוהט מהממוצע"? לא ניקח מחר מטריה?).

יום אחר יום עומד חזאי חדשות 13 ומדבר על מזג האוויר הנקודתי, בזמן ובמקום, מבלי להתייחס להקשר הרחב של האקלים, שנמדד לאורך זמן וברחבי העולם כולו. הוא לא טורח להסביר שלא מדובר בגל חום מקרי אלא בהתחממות עקבית, קבועה, מתמשכת וקיצונית: יוני 2024 היה יוני החם ביותר מאז החלו למדוד טמפרטורות.

זוהר לא סיפר לצופים שגם החורף שלנו היה חם מהרגיל, וגם השנה הקודמת (שנת 2023 היתה השנה החמה ביותר מאז החלו למדוד טמפרטורות) וגם זו שלפניה. הוא גם לא ציין שבימים אלו נמדדות גם טמפרטורות שיא בטוקיו ביפן ומשבשות שם את החיים, ושלא מזמן היו גלי חום באירופה ובארה"ב. וכל אלו כשהקיץ "הרשמי" עוד לפנינו.

זוהר גם לא עמד על הפער בין תופעות מזג אוויר אקראיות ומקומיות לבין שינויי אקלים עולמיים, שגורמים לגלי חום, לשריפות, לסופות ולהצפות וגם לשינויים בריכוז החמצן בימים, לפגיעה במגוון המינים ועוד, ומאיימים על אורחות חיינו ועל החיים עצמם.

ואם זוהר רוצה בכל זאת לעסוק בסטטיסטיקה, הוא היה יכול לספר לצופי חדשות 13 כי הטמפרטורה הממוצעת העולמית - בים וביבשה, בחצי הכדור הצפוני ובחצי הכדור הדרומי, ביום ובלילה, בחורף ובקיץ - עלתה בכ-1.1 מעלות יחסית לתחילת המדידות לפני יותר מ-100 שנים. בישראל, אגב, קצב ההתחממות כפול.

כל אלו אינם תהליכים טבעיים בלבד, אלא תהליכים שנגרמים בשל פליטות גזי חממה מתהליכים אנושיים: שריפת דלקי מאובנים (פחם, נפט, גז) וגידול בקר. הגזים מצטברים באטמוספירה, כולאים יותר חום קרוב לפני כדור הארץ וגורמים לעלייה מתמדת ומתמשכת בטמפרטורה.

ומעל לכל, זוהר היה חייב גם לדבר על האיך. איך אנחנו צריכים להיערך לחום הכבד בימים אלו ובעתיד, ואיך אנחנו צריכים לפעול כדי להפחית את פליטות גזי החממה האנושיות ולמתן את משבר האקלים, כדי להשאיר לילדנו ולנכדינו עולם שאפשר יהיה להתקיים בו.

הגיע הזמן שעורכי מהדורת חדשות 13 יבינו ויפנימו שאם "מעל לממוצע" ו"חם מהרגיל" הם כבר הרגיל החדש אז אנחנו בבעיה, ושלתקשורת יש אחריות ואף מחויבות לשאול גם שאלות קשות ולהציג לנו תשובות אמיתיות.

עדי וולפסון הוא פעיל סביבה, מומחה לקיימות, פרופסור להנדסה כימית ומחבר הספרים "צריך לקיים" ו"המשבר הגדול"