כשאראל סג"ל טען בתוכניתו בערוץ 14 כי משה רדמן "חולם על מלחמת אחים" הוא לא התכוון שרדמן מתכנן או קורא למלחמת אחים, כך טוענים סג"ל וערוץ 14 במענה לתביעת דיבה שהגיש נגדם רדמן.

בחודש אוגוסט האחרון, במסגרת התוכנית "הדו"ח של אראל סג"ל" המשודרת בערוץ 14, נשא המגיש סג"ל מונולוג פתיחה שבו שילב קטע מדיון שבו השתתפו שניים ממובילי המחאה נגד ההפיכה המשטרית שמקדמת ממשלת בנימין נתניהו, שקמה ברסלר ורדמן.

בקטע ששודר נראתה ברסלר משיבה לשאלה על אפשרות של מלחמת אזרחים בישראל. ברסלר טענה כי פחות מחמישית מהציבור תומך בהפיכה המשטרית של ממשלת נתניהו והוסיפה: "רוצים להילחם בנו? שיכנסו, יאללה, שיבואו". מיד לאחר מכן שב סג"ל להמשך המונולוג כשברקע נראים דמויותיהם של ברסלר ורדמן עם הכיתוב "חולמים על מלחמת אזרחים".

רדמן טען בתביעתו כי מדובר בלשון הרע כלפיו שכן הוא אמר בפירוש דברים הפוכים באתו אירוע. בין היתר אמר: "יש פה עוד הרבה מאד כוכבים שצריכים להסתדר לא נכון כדי שחס ושלום נגיע לנקודה הזו שאנחנו יוצאים למלחמת אזרחים".

בפברואר השנה, בתוכנית נוספת של "הדו"ח של אראל סג"ל", שודרה הקלטה של ראיון שהעניק ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק לגלי-צה"ל ובו קרא לציבור "לעשות מעצור על הכנסת" וקרא לבחירות. בהמשך שודר תיעוד של רדמן כשהוא אומר, בעת שהוא משתחרר ממעצר לאחר שהפגין נגד ההפיכה המשטרית: "מדינת ישראל נחטפה על ידי כהניסטים שחברו למושחת שמנסה לברוח מאימת הדין". עם תום הסרטון הופיעה הכותרת "'לוחם החופש' משה רדמן שוחרר ממעצר" וכן תצלום של ברק ורדמן יחדיו לצד הכותרת "רוצים אנרכיה".

בתביעה שהגיש רדמן, באמצעות עורכי-הדין גיא גיסין, יואל פרייליך ואמיר פז, נטען כי שני הפרסומים, לפיהם הוא חולם על מלחמת אחים או מייחל לאנרכיה בישראל, הם פרסומים שקריים המהווים לשון הרע. רדמן דרש פיצוי בסך 518 אלף שקלים.

כדבעי

סג"ל וערוץ 14 טוענים להגנתם, באמצעות עורכי-הדין יגאל דנינו ושרית בר, כי התביעה נגדם היא "דוגמה בוטה לניצול לרעה של הליכי משפט". הם מזכירים כי רדמן השיק בחודש מרץ האחרון קמפיין גיוס המונים במטרה לממן תביעות דיבה נגד פרסומים בערוץ 14 וגלי-ישראל. המיזם זכה להצלחה וגייס למעלה מ-900 אלף שקלים.

"לא מדובר בתביעת לשון הרע אותנטית של אדם שחש נפגע, אלא בכוונה 'אסטרטגית' להחשיך את ערוץ 14, וע"י כך לפגוע בחופש הביטוי והעיתונות של אנשיו", נטען בכתב ההגנה.

עוד נטען בכתב ההגנה כי רדמן הוא "איש אלים, פורע חוק וגאה בכך". בהקשר זה מפנים הנתבעים לסרטון שבו נראה רדמן אומר תוך כדי מעצר "לא יעזור לכם כלום, ביבי בוא נראה אותך גבר, נבוא עד אליך, ולבן גביר, עד שתלכו הביתה".

לפי סג"ל וערוץ 14, בדיון שבו השתתפו ברסלר ורדמן, ואשר קטע ממנו שודר בתוכנית של סג"ל, רדמן עצמו "אמנם הביע הסתייגות ממלחמת אזרחים אבל מדבריו ניתן היה להסיק שהוא לא שולל לחלוטין, בכל מצב ובכל זמן, מלחמת אחים".

לפי כתב ההגנה, רדמן אמר: "זה נראה כאילו אנחנו לקראת מלחמת אחים, אבל אני חושב שיש עוד הרבה שלבים בדרך ואני מקווה ומאמין שאם נפעל נכון, ואנחנו פועלים נכון, הרבה שלבים בדרך שיכולים לעצור התדרדרות לכזה מצב". לנוכח זאת, נטען בכתב ההגנה, מצא לנכון סג"ל "להביע את דעתו האישית" על "הסכנה העצומה הכרוכה בשיח הנהגת המחאה על מלחמת אחים". עוד נטען כי זו דעה "שהובעה בתום לב" וכי היא "חוסה תחת חופש הביטוי והעיתונות".

סג"ל, מדגיש כתב ההגנה, אמר כי ברסלר ורדמן "חולמים על מלחמת אזרחים". הביטוי "חולמים", נטען, נטול "אלמנט מעשי-עובדתי" והצופה הסביר לא יכול היה להבין ממנו כאילו רדמן "מתכנן או קורא למלחמת אזרחים".

עוד מציינים הנתבעים כי אחרי שרדמן התלונן בדבר הפרסום השגוי הודה סג"ל בטעות ואמר במסגרת מהדורה נוספת של תוכניתו: "תראה, משה, אני רוצה להגיד לך, עשינו פה טעות, אתה לא אמרת, באמת בתשובה שלך הכחשת את הדברים, אמרת מה פתאום חס וחלילה... ועל כך אני מצר". אמנם, ההבהרה שודרה כקדימון למונולוג ארוך של סג"ל תחת הכותרת "משה רדמן טוען שאנשי המחאה לא רוצים מלחמת אזרחים, המציאות דווקא מראה שכן".

אשר לפרסום השני, לפיו רדמן וברק "רוצים אנרכיה", נטען בכתב ההגנה כי ביטוי זה "משקף דעה לגיטימית ומבוססת כדבעי" של סג"ל עצמו "על הלך רוחם של מנהיגי המחאה", כולל ברק ורדמן. "לפי דעה זו", מוסבר, "ראשי המחאה מייצרים
אנרכיה ורוצים בה, משום שזה משרת את מטרתם – הפלת הממשלה".

41656-03-24