ביום חמישי האחרון (3.7) דווח בתקשורת על פריצת דרך במשא-ומתן לעסקה עם חמאס להשבת החטופים ברצועת עזה. "ההצעה הכי טובה עד עכשיו", צוטטו "גורמים במערכת הביטחון" בנוגע להצעה של ארגון הטרור.

אלא שיום קודם לכן פרסמו כלי תקשורת רבים הודעה ברוח הפוכה לגמרי, הפעם בשם "גורם ביטחוני בכיר". לפי אותו "גורם ביטחוני בכיר", "חמאס ממשיך להתעקש על סעיף עקרוני במתווה שימנע מישראל לחזור להילחם לאחר שלב א' במתווה, דבר שאינו מקובל על ישראל. ישנם פערים נוספים שעדיים לא נסגרו".

האם ישנם חילוקי דעות במערכת הביטחון הישראלית? האם הרמטכ"ל מתנגד לעסקה שראש המוסד תומך בה, או אולי ראש השב"כ חולק על יו"ר הוועדה לאנרגיה אטומית? כנראה שלא. ב"וואלה" נחשף כי אותו "גורם ביטחוני בכיר" הוא למעשה ראש הממשלה בנימין נתניהו, שההודעה נשלחה מלשכתו לכתבים צבאיים. לפי בדיקת "העין השביעית", רוב כלי התקשורת שיתפו פעולה עם נתניהו והסתירו את זהותו.

בפועל, במערכת הביטחון מעוניינים בקידום העסקה ובסיום הדשדוש ברצועה. "בשעות הערב, כשהתקבלה תשובת חמאס, אמרו בכירים במערכת הביטחון את ההפך ממה שהודעת משרד ראש הממשלה ניסתה לייחס להם כמה שעות קודם לכן", כתב רונן ברגמן ב"ידיעות אחרונות" וב-ynet, "הם קבעו כי תגובת חמאס היא מתווה טוב, שממנו ניתן להזניק מו”מ בואכה עסקה".

בנוסף, מדווח ברגמן, "כל הגורמים הביטחוניים הנוגעים במו"מ לעסקה אפשרית עם חמאס אומרים כי כלל לא ידעו על ההודעה, שלא לדבר על כך שאישרו אותה".

נתניהו נוהג תדיר להסתתר מאחורי פסבדונים שונים, על מנת לייצר לעצמו מרחב הכחשה, והתקשורת משתפת כמעט תמיד פעולה. רק לעיתים נדירות קורעים כתבים את המסיכה מעל פניו של נתניהו ומסרבים להשתתף בספין.

השימוש ביום רביעי האחרון בכינוי "גורם ביטחוני בכיר" היה בוטה במיוחד, אולם זו אינה הפעם הראשונה בה נתניהו מנסה לחבל באפשרות לקיום עסקה שתביא להחזרת החטופים, תוך כדי שהוא מפיץ הודעה שמסתירה את זהותו.

כך קרה גם לפני כחודשיים, בשבת ה-4 במאי, כשהמשא-ומתן להחזרת החטופים עמד בפני פריצת דרך אפשרית. נתניהו שיחרר לכתבים הודעה בשם "גורם מדיני בכיר" בניסיון לטרפד הסכם אפשרי. גם אז, חלק מכלי התקשורת שיתפו פעולה עם הספין.

"ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מיהר להגיב לדיווחים האופטימיים כבר במהלך השבת, בהודעה שהופצה לתקשורת הישראלית", כתב אז ב"הארץ" עמוס הראל, "נתניהו, בתחפושת של 'גורם מדיני בכיר', הודיע כי 'בניגוד לפרסומים, ישראל בשום פנים ואופן לא תסכים לסיום המלחמה כחלק מההסכם לשחרור חטופים [...] צה"ל ייכנס לרפיח וישמיד את גדודי חמאס הנותרים בה - בין שתהיה הפוגה זמנית לשחרור חטופינו ובין שלאו'".

לאחר הניסיון להתחפש ל"גורם ביטחוני בכיר" המשיך נתניהו לשגר הודעות במטרה להכשיר את הקרקע לדחיית העסקה. אמש (5.7), ב-20:30 בערב שבת, פרסמה לשכת ראש הממשלה הודעה לכתבים לפיה "בשבוע הבא יצא צוות להמשך המו"מ, יודגש כי עדיין קיימים פערים בין הצדדים". בפועל התפרסם היום כי חמאס נסוג מהדרישה להפסקה מוחלטת של הלחימה, שנתניהו הציג קודם לכן כזו שמונעת את קיום העסקה.

הבהילות של פרסום הודעות באופן חריג במהלך השבת, וההתחבאות מאחורי כינויים כ"גורם מדיני בכיר" ואפילו "גורם ביטחוני בכיר", מצביעים על מגמה: בכל פעם שישנה התקדמות במגעים לעסקה, דואג ראש הממשלה לצנן את האווירה ולשדר מסרים הפוכים - תוך שהוא רותם את שיתוף הפעולה של התקשורת על מנת להרחיק עצמו מאותם מסרים בדיוק.

כבר באפריל פורסמו ב"עובדה" עדויות מצמררות של חברי צוות המשא ומתן לשחרור החטופים: "כשאני יושב מול משפחות חטופים אני מרגיש בושה כל כך גדולה וגם כאב פיזי. נשבר לי הלב. באמת אי אפשר להשאיר אותם שם, זה מטורף. וזה באחריותם, באחריות הממשלה, הם יכולים להחזיר אותם והם לא עושים את זה", אמר אחד מהם.

חבר אחר בצוות המשא-ומתן העיד כי "האווירה היא כל הזמן ששם למעלה לא רוצים. יש רוח קרירה מלשכת ראש הממשלה. חווינו חוסר קשב לקבל רעיונות והצעות אצל ראש הממשלה. אני יודע להגיד שבלי נתניהו הסבירות לעסקה הייתה גבוהה יותר. אני חושב שהרצון של ראש הממשלה לא היה מספיק".

בחודש שעבר ראיינו יובל רובוביץ' ורונן ברגמן ב"ידיעות אחרונות" את אל"מ במילואים דורון הדר, המפקד הפורש של יחידת המו"מ המטכ"לית, שאמר להם: "עוד הרבה לפני הכניסה הקרקעית, כשהיה לחץ קטארי על חמאס לשחרר את הנשים והילדים, אנחנו ביחידה הבנו שאפשר לקבל את הנשים והילדים בחזרה באופן מיידי, עבור מחירים שאינם דרמטיים ולא ידרשו שחרור רוצחים. לצערי, בישראל עוד לא הייתה את ההפנמה הזאת".

לדבריו, "בלשכת ראש הממשלה אמרו לי: תחליף דיסקט, לא תהיה פה עסקה".