עיתונאי "ישראל היום" שמעון יעיש מציע "שיתופי פעולה" שיתפרסמו בחשבון האינסטגרם שלו, זאת בניגוד לקוד האתי לו מחויב החינמון (ולהיגיון הפשוט), האוסר על עיתונאי להעמיד עצמו בניגוד עניינים בכלל ובפרט בעיסוק ביחסי ציבור ופרסום מודעות.

"שיתופי פעולה" הוא שם מכובס לפרסום "תוכן שיווקי", שהוא בעצמו שם מכובס לפרסום סמוי. ואכן, בשבוע שעבר העלה יעיש פרסומת לחשבון האינסטגרם שלו, גם זאת בניגוד לקוד האתי לו מחויב החינמון.

"הרבה אנשים מחפשים טלוויזיות חדשות, גדולות ואיכותיות בגלל היורו והאולימפיאדה", נכתב ב"סטורי" שפרסם יעיש. "הגעתי למחסני חשמל כדי להראות לכם מותג חדש ומאוד מעניין שהם מוכרים כאן - CHIQ".

בהמשך שיבח יעיש את איכות מסכי המותג, הטכנולוגיה שמאחוריו והעיצוב, פרסם מחירים לדוגמה וסיפק קישור לאתר מחסני חשמל לצורך רכישה. על גבי הפרסומת נכתב "בשיתוף ממומן עם מחסני חשמל".

יעיש, שעורך וכותב את מדור התיירות והתעופה של "ישראל היום" מאז שנת 2020, מבליט בחשבון האינסטגרם שלו, שלו 143 אלף עוקבים, את השיוך המקצועי לעיתון הנפוץ בישראל (לפי סקרי חשיפה). בצמוד לכך מזמין יעיש מפרסמים ליצור איתו קשר לצורך "שיתופי פעולה", כלומר פרסום מוצריהם תמורת תשלום.

ידוענים רבים בישראל מתפרנסים מ"שיתופי פעולה" עם גורמים מסחריים - כאמור, יופימיזם להתקשרות עסקית - ופרסום סרטונים מטעמם ברשתות החברתיות. אולם לעיתונאים אמור להיות ברור כי אינם יכולים לספק שירותי פרסום דומים.

בפתח כל גיליון של "ישראל היום" מתהדר העיתון בחברותו במועצת העיתונות. תקנון האתיקה של המועצה מבהיר: "לא יעמידו עצמם עיתון ועיתונאי במצב שבו קיים חשש לניגוד עניינים בין חובותיהם כעיתון וכעיתונאי לבין כל אינטרס אחר".

גם אם יעיש אינו עוסק בעבודתו העיתונאית באופן ישיר בגופים להם הוא מעניק שירותי פרסום, הדבר אינו פוטר אותו מהחובה להימנע מלעבוד במקביל כפרסומאי. לפי תקנון האתיקה של המועצה, "עיתונאים לא יעסקו בכל עיסוק, זמני או מתמשך, תמורת תשלום או בחינם, העלול לעורר חשש או מראית עין לניגוד עניינים ובמיוחד בפרסום, בשיווק וביחסי ציבור".

יעיש לא הגיב לפניית "העין השביעית". גם ב"ישראל היום" בחרו שלא להגיב לפניית "העין השביעית".