ועדת הכלכלה של הכנסת בראשות ח"כ דוד ביטן, העומד לדין בימים אלה באשמת שוחד, מרמה והפרת אמונים, סיימה להכין היום (3.7) לקריאה ראשונה את הצעת החוק שתמחק לערוץ 14 חוב של כמיליון שקלים.

לפי נוסח הצעת החוק הפרטית, שיזם ח"כ אריאל קלנר (הליכוד), הערוצים המסחריים יקבלו פטור רטרואקטיבי על שידוריהם במערך עידן פלוס החל מה-7.10.

על פי החוק הקיים, הערוצים המשודרים בעידן פלוס אמורים לממן את הפעלתו, אלא שערוץ 14 סירב לעשות זאת, צבר חוב של 6.5 מיליון שקל ורק אז פרש מהמערך. השר קרעי, המרבה להופיע בערוץ 14, ניצל את טבח ה-7 באוקטובר ופתיחת המלחמה בעזה כדי להורות על צירופו מחדש של הערוץ למערך, הפעם ללא תשלום מצידו.

לצד ערוץ 14, ערוץ התעמולה הפרטי שמשרת את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואשר הפך לערוץ השני הכי נצפה בישראל, כללה ההוראה עוד שלושה ערוצים דלי רייטינג המוגדרים "ערוצים זעירים".

אלא שההוראה של השר קרעי ניתנה בלא סמכות ובניגוד לחוק, וכך נוצר מצב שבו ערוץ 14 צבר חוב נוסף, הפעם בגין שידוריו במערך עידן פלוס מאז המלחמה. כשבערוץ 14 הבינו כי קרעי אינו מסוגל להעניק להם הטבות על חשבון משלם המסים רק לפי גחמה, הסירו שוב את שידורי הערוץ מהשירות.

עם זאת, החוב נותר על כנו - וכך באה לעולם הצעת החוק של ח"כ קלנר שזכתה לשם האירוני "הגברת התחרות בשוק השידורים". בהמשך, כדי למנוע טענות בדבר אפליה לטובה של ערוץ 14, תוקן הסעיף כך שתאגיד השידור הישראלי ישלם גם על העברת התכנים של ערוצים 12 ו-13 המסחריים.

ח"כ ביטן צורח ומאיים

בפתח הדיון היום הודיע היו"ר ח"כ ביטן כי החליט להכניס שינויים בנוסח הצעת החוק כך שהפטור לערוצים המסחריים מתשלום על שידוריהם במערך עידן פלוס ייכנס לתוקפו רק עם סגירת המרבב הראשון של מערך השידורים, וזאת כדי לעודד את כל הצדדים למצוא את המימון הדרוש לכך. עם זאת, ח"כ ביטן הבהיר כי עם סגירת המרבב, מהלך שעלותו מוערכת ב-3 מיליון שקלים, יחול הפטור רטרואקטיבית החל מה-7.10.

עוד דרש יו"ר הוועדה כי להצעת החוק יוכנס סעיף המחייב את כל הערוצים המסחריים, כולל ערוץ 14, להעביר את שידוריהם בעידן פלוס. "שמעתי שערוץ 14 החליט לפרוש. נחזיר אותו", אמר ח"כ ביטן, "אין דבר כזה לפרוש. אם לא רוצים לעלות אין פטור תשלום".

נציגי תאגיד השידור הישראלי וערוצים 12 ו-13 ביקשו להצביע על בעיות שונות בהצעת החוק הנוכחית, והתנגדו לכך שמיליוני השקלים הדרושים לביצוע מהלך סגירת המערך יצאו מכיסם, אולם היו"ר ח"כ ביטן לא שבע נחת מהערותיהם וכינה אותם "גרושנרים", כלומר כאלה המקפידים על כל גרוש שיוצא מכספי משלם המסים או מכיסם הפרטי, במקום לראות לנגד עיניהם את החיסכון העתידי הגדול, שיגיע אם אכן יושלם בעתיד המעבר ממערך השידורים היקר לאפליקציה זולה וזמינה.

מדי פעם, כשמשתתפי הדיון דרשו בכל זאת לקבל תשובות לטענותיהם, התפרץ היו"ר ח"כ ביטן במופע צרחות על יתר המשתתפים בוועדה, תוך שהוא מאיים למנוע את סגירת המערך הבזבזני ויחייב את גופי השידור להמשיך לשלם מיליונים לתפעולו גם בשנים הבאות. לחילופין, איים ח"כ ביטן כי יחוקק חוק הפוך שיפגע עוד יותר בגופי השידור.

סגירת המרבב הראשון של עידן פלוס צפויה לארוך כחצי שנה ולעלות כשלושה מיליון שקלים כאשר טרם נמצא המימון הנדרש לשם כך. "סוגיית המימון תישקל בקריאה שנייה ושלישית", הודיע ח"כ ביטן במהלך הישיבה ובהמשך הכריז: "אני אעשה ישיבה אצלי בחדר עם כל הצדדים כדי לפתור את הנושא התקציבי".

בסופה של הישיבה אושר הנוסח המתוקן של הצעת החוק ברוב של שלושה חברי-כנסת לעומת שניים. כיוון שהחלק בהצעת החוק שנגע לארכיון תאגיד השידור הישראלי נמחק ממנה, הוחלט גם להחליף את שמה של ההצעה ל"הצעת חוק הפצת שידורים באמצעות תחנות שידור ספרתיות (תיקון: דמי הפצה)".