תאגיד השידור הישראלי תוקף בחריפות את הצעת החוק שתבטל את המגבלה הגאוגרפית המוטלת על תחנות הרדיו האזוריות. שר התקשורת שלמה קרעי הצהיר אמש (2.7) בראיון לערוץ 14 כי הצעת החוק, שקיבלה השבוע רוח גבית מהממשלה, תגיע היום למליאת הכנס לקריאה טרומית.

לפי הצעת החוק, הסמכות להעניק את ההטבה לא תהיה של הרגולטור אלא של השר עצמו. אם החוק יעבור בכנסת, יקבל השר קרעי כוח נוסף לעצב את מפת התקשורת בישראל לפי חזונו: חיסול השידור הציבורי, חיזוק כלי תקשורת התומכים בממשלה ופוליטיזציה של אסדרת התקשורת.

מי שצפויים להיפגע מהצעת החוק הן רשתות הרדיו הציבוריות, ומי שייהנו ממנה הן קומץ בעלי ההון המחזיקים בתחנות הרדיו האיזוריות. לחלק מבעלי ההון הללו זיקה ישירה לליכוד, אחרים מחזיקים בעסקים מוטי רגולציה ובעלי אינטרס ברור לרצות את השלטון.

תאגיד השידור, באמצעות היועצת המשפטית עו"ד מרסיה צוגמן, שיגר בשבוע שעבר מכתב תקיף נגד הצעת החוק הפרטית, שהוגשה על-ידי קבוצת חברי-כנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה גם יחד, בראשות ח"כ אלי דלל (הליכוד). לטענת התאגיד, לא רק שהחוק אינו בר ביצוע, הוא יסכן את הציבור תוך כדי חתירה תחת עקרונות היסוד של אסדרת תחום הרדיו בישראל.

אלי עזור (צילום: מרים אלסטר)

אלי עזור, הבעלים של קבוצת ה"פוסט", הכוללת בין היתר אחזקות בתחנות הרדיו האיזורי רדיו 103FM, רדיו צפון ו-99FM (צילום: מרים אלסטר)

בתאגיד מזכירים כי שר התקשורת קרעי ניסה כבר פעמיים בשנה האחרונה להפוך את תחנות הרדיו האזוריות לארציות, ביולי 2023 כשהציג את חוק השידורים שביקש להעביר, באמתלה של שיפור הייצוג והקליטה, וכן בנובמבר האחרון, כשהוא משתמש במלחמת עזה כתירוץ. כעת, בפעם השלישית, מקדם קרעי את המהלך, הפעם בטענה לצורך ב"גיוון רב יותר בשידורי הרדיו בישראל".

"הרצון להיטיב עם תחנות רדיו איזוריות עז, והנחישות להרחיב את פעילותן של תחנות הרדיו האזוריות הקיימות גדולה, תהא הסיבה אשר תהיה", כותבים בתאגיד ומזכירים כי בשל המגבלה על כמות תדרי הרדיו בספקטרום האלקטרו-מגנטי, קבע המחוקק כי שידורי הרדיו המסחרי בישראל יתקיימו תחת מגבלה אזורית.

"ההסדר המוצע בהצעת החוק אינו בר ביצוע מבחינה הנדסית, אינו עומד ברגולציית הקרינה הקיימת, יביא לחפיפה בין תדרים ולהפרעה לשידורים הקיימים", טוענים בתאגיד.

לדברי תאגיד השידור, הצעת החוק לא מתייחסת כלל ל"אנדרלמוסיה הצפויה" בספקטרום האלקטרו-מגנטי של ישראל, ואינה מסדירה חפיפה בין תדרים, הקצאתם והועדתם. בישראל, מזכירים בתאגיד, התדרים צפופים במיוחד בשל שטח המדינה הקטן, הצרכים הגדולים של מערכת הביטחון וההתחייבויות של ישראל להקצות תדרים גם לשימוש הרשות הפלסטינית.

"על אף שההיבטים העובדתיים וההנדסיים הללו הועלו כבר לפני קרוב לשנה בפני משרד התקשורת, האמון על הנושא, המשרד לא נקט, למיטב ידיעתנו, בכל צעד על מנת לטפל בכאוס הצפוי", נטען במכתב התאגיד.

יצחק מירילשוילי (צילום: רונן גולדמן, רישיון CC BY-SA 3.0)

יצחק מירילשוילי, הבעלים של ערוץ 14 ותחנת הרדיו האיזורי רדיו קול-חי (צילום: רונן גולדמן, רישיון CC BY-SA 3.0)

בנוסף, בתאגיד טוענים כי מימוש החוק יסכן את בריאות הציבור. "מרבית אתרי השידור המורשים בישראל מצויים בסף העליון של היתרי הקרינה המותרים לפי חוק הקרינה הבלתי מייננת", טוען התאגיד. "היתרים אלה, במרבית המקרים, מגדירים גם את מערכי האנטנות, כיוונם והגברם. במקרים של אתרים הנמצאים בסף העליון של ההיתר ממילא לא תתאפשר הוספת משדרים חדשים או הגברה של משדרים קיימים" .

בשל הצפיפות הקיימת, גורמי המקצוע במשרד התקשורת והמחוקק קבעו כי הסמכות הבלעדית להקצאת תדרים היא של ועדת התדרים, שכוללת גורמי מקצוע מכלל המשרדים והגופים הרלבנטיים. לפי הצעת החוק הנוכחית, הסמכות להרחבת שידורי ערוץ רדיו אזורי לפריסה ארצית תהיה נתונה לשר עצמו, תוך התעלמות מוועדת ההיתרים. מהלך שכזה, טוענים בתאגיד, יביא ל"כאוס ספקטראלי" שכן הצפיפות בתדרים תוכפל ואולי אף תשולש בין לילה.

הצעת החוק תפגע גם בתקציב התאגיד הנסמך בין היתר על הכנסות מפרסום ברדיו, וכן תפגע בעצמאותו, מטרה שהשר קרעי שם לנגד עיניו מיומו הראשון במשרד התקשורת.

העובדה שהשר יוכל להחליט על דעת עצמו להפוך תחנת רדיו אזורית לארצית "תיצור תלות של התאגיד בחסדי השר לעניין תדרי הרדיו שברשותו", טוען התאגיד. "בכך ניתנת לשר השפעה מכרעת, לא רק על תדרי התאגיד, אלא גם על תכני התאגיד עצמם, שכן השר עלול לשקול שיקולים תכניים בהחלטות הנוגעות לחפיפה בין תדרים, להביא למצב בו תחנות מסוימות אינן נקלטות באיזורים מסוימים, ולהפעיל לחץ לשדר תכנים מסוג מסוים".

החוק הנוכחי גם פוגע בעצמאות הרשות השנייה ומרוקן את תפקידה מתוכן, טוענים בתאגיד, שכן חוק הרשות השנייה קובע כי סמכותה של מועצת הרשות לאסדר את שידורי הרדיו המסחרי בישראל ואילו בחוק הנוכחי הסמכות נלקחת ממנה וניתנת באופן בלעדי לשר.

מכתב התאגיד, שמוען ללשכה המשפטית במשרד התקשורת, כולל טענות נוספות בדבר פגיעה במפרסמים קטנים שמצאו ברדיו האזורי פלטפורמה רלוונטית וכן אפליה לטובת בעלי זיכיונות רדיו אזורי קיימים לעומת מתמודדים חדשים על הזיכיונות.

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 289KB)