שתי תביעות בסך כולל של 1.7 מיליון שקלים, שהגיש הרב אלי סדן נגד עו"ד יאיר נהוראי, עשויות להתבטל כליל לאור מצבו הרפואי של הרב סדן.

בשנת 2019 הגיש הרב סדן, מייסד המכינה הקדם צבאית הדתית הראשונה, מכינת בני-דוד בהתנחלות עלי, שתי תביעות נגד עו"ד נהוראי. התביעות הוגשו יחד עם המכינה שהקים כשהתביעה הראשונה, בסך 700 אלף שקלים, התבססה על טענה לפרסום לשון הרע ואילו השנייה, בסך מיליון שקלים, טענה להפרת זכויות יוצרים.

נהוראי, בוגר הציונות הדתית שחזר בשאלה, תיעד לאורך השנים במסגרת מחקר עצמאי את הדרשות שהעביר הרב סדן במכינת בני-דוד וכן דרשות שהעבירו רבנים אחרים במכינות אחרות. נהוראי ליקט ופרסם קטעים מהדרשות, תוך מתיחת ביקורת על תוכנם, בעיקר בעמוד הפייסבוק שלו ובהמשך בספר שחיבר בשם "המהפכה השלישית – עקרונות המשנה המשיחית, החותרת להפוך את ישראל למדינה יהודית שהתורה חוקתה".

בשל פרסומיו נתבע נהוראי בין היתר בידי הרב אסף נאמבורג ומכינת עצם, וזאת  בגין כתבה שפורסמה בחדשות 13 בהתבסס על חומרים שליקט והעביר לעיתונאי עמרי מניב (מאז הגיעה חדשות 13 לפשרה עם התובעים אך ההליך נגד נהוראי נמשך).

בתביעת הדיבה של הרב סדן נכללו חמישה פרסומים שבהם הובאו דבריו, לטענתו, תוך הוצאה מהקשר. בין היתר אמר הרב לתלמידיו כי פעילי שמאל לוקים ב"תסמונת של האישה הזונה" שאומרת על פי משל שלמה "גם לי גם לך לא יהיה -גזורו". לאור סירובם לקבל את תוצאות הבחירות, הסביר הרב סדן, אנשי השמאל מעדיפים את חיסולה של המדינה. בהזדמנות אחרת אמר הרב כי "הכפירה היא המחלה הנוראה של הדור [...] והמחלה היא במוח".

הרב סדן טען, באמצעות עו"ד מיכאל דבורין, כי במקרים הללו ואחרים הוציא נהוראי את דבריו מהקשרם המקורי, עיוות אותם והכל במטרה להזיק למכינה ולהביא לסגירתה. תביעת זכויות היוצרים, שאף היא הוגשה באמצעות עו"ד דבורין, מתבססת על עצם נטילת קטעים מהקלטות דרשות הרב במכינה והעלאתם מחדש לאחר עריכה.

נהוראי טען להגנתו, באמצעות עורכי-הדין שלומי זכריה ומיכל זיו, כי התביעות הן חלק ממסע השתקה משפטי כדי למנוע ממנו להעביר ביקורת על הישיבה וראשיה. מעבר לכך טען כי פעל על מנת לחשוף לציבור את התכנים ההרסניים שמעביר הרב סדן לתלמידיו במכינה, והוסיף וטען כי עומדות לו ההגנות הקבועות בחוק איסור לשון הרע. נהוראי הדגיש כי בפוסטים שלו ציטט את דברי הרב, סיפק רקע והקשר, והפנה את הגולשים לשיעור המלא.

במענה לתביעת זכויות היוצרים העלה נהוראי טענות דומות בדבר ניסיון להשתיקו והוסיף כי פעל כדין כשפרסם קטעים מהדרשות וכי הוא זכאי להגנת השימוש ההוגן שכן פעל למטרת מחקר והעברת ביקורת.

אתמול (1.7) נפגשו הצדדים באולמה של השופטת מירית פורר מבית-המשפט השלום בירושלים לדיון מקדים לקראת תחילת שלב שמיעת הראיות.

בדיון נדונה בקשתם של באי-כוח התובעים לדחות את דיוני ההוכחות בשל מחלתו של הרב סדן. בעקבות בקשה זו ביקש נהוראי מבית-המשפט לדחות את התביעה לחלוטין או לחלופין להורות למכינה להמציא תצהירי עדות ראשיים חלופיים, למשל של הרב יגאל לוינשטיין, כדי להמשיך בהליך.

"ספק רב אם במצבו הרפואי של העד המהותי היחיד של התובעת ניתן לקבוע בוודאות כל מועד אחר", טען נהוראי, באמצעות עו"ד איתן להמן, שהצטרף לייצוג בתביעת הדיבה. "מצב זה, של משפט שלא מתחיל אף בחלוף חמש שנים מיום הגשת התביעה, אינו יכול להימשך, והוא מנוגד לצדק הטבעי ולכללי ההגינות הבסיסיים של ניהול המשפט".

לפי פרוטוקול הדיון שנערך אתמול, עו"ד דבורין העיר כי לאור מצבו הרפואי של הרב סדן ישקלו התובעים את המשך ההליכים בתיק. לפי הפרוטוקול טרם ניתנה הסכמת התובעים להגיש תצהיר מאת עד חלופי, תחת הרב סדן.

"אני לא מוכן לאבד עוד חודש עבודה", קבל נהוראי בדיון, "אם אכן יסתבר שלא יכולים להביא לעדות את הרב סדן, אני מבקש לקבל החלטה עכשיו מה עושים, אני לא מוכן לחיות עם זה על הכתפיים שלי".

השופטת פורר הורתה לתובעים להגיש עד לאמצע חודש אוקטובר הודעת עדכון בנוגע למצבו הרפואי של הרב סדן. "ככל שהתובע לא יוכל להעיד במועדים שנקבעו בחודש נובמבר", הוסיפה השופטת פורר "[...] ישקול בית-המשפט להפסיק את התובענה מכיוון שנבצר ממנו לדון בה, גם אם התובעים יתנגדו לכך".

31001-07-19
76670-07-19