שלמה (מומו) פילבר, עד מדינה במשפט המו"לים, ובת-זוגו אילנית, תובעים חצי מיליון שקלים ממדינת ישראל בטענה כי זו פגעה בפרטיותם כשהשתמשה בתוכנת רוגלה כחלק מחקירת תיקי האלפים נגד נתניהו.

פילבר היה מנהל הקמפיין של הליכוד בבחירות הכלליות לכנסת ב-2015. לאחר שהתמנה יו"ר הליכוד בנימין נתניהו לראשות הממשלה, נטל לעצמו גם את תיק התקשורת ומינה את פילבר למנכ"ל המשרד. לפי כתב האישום נגד נתניהו, פילבר מונה על מנת להוציא לפועל את עסקת השוחד בין נתניהו לבין שאול ואיריס אלוביץ', הבעלים של בזק ו"וואלה".

במסגרת העסקה, נתניהו, באמצעות פילבר ומשרד התקשורת, העניק לבני הזוג אלוביץ' הטבות רגולטוריות בשווי מיליארדי שקלים. בני הזוג אלוביץ' העניקו לנתניהו דריסת רגל ב"וואלה", שהיה אז אתר החדשות השני בגודלו בישראל, על מנת לשרת את צרכיו הפוליטיים ואת גחמות בני משפחתו.

במסגרת חקירת חשדות לפלילים בקבוצת בזק, נתפסו התכתבויות מפלילות בין מנכ"ל משרד התקשורת פילבר לבין בכירי בזק, הגוף הגדול ביותר המפוקח על-ידי משרד התקשורת. הדבר הוביל לחקירה המתכנה "תיק 4000" ולאישום החמור ביותר נגד רה"מ נתניהו, באשמת שוחד, מרמה והפרת אמונים.

פילבר, כדי לא לעמוד לדין על חלקו בפרשה, חתם על הסכם עד מדינה אולם כשהגיע זמן עדותו שיתף פעולה עם פרקליטי נתניהו וחזר בו מהגרסה שמסר במשטרה. כתוצאה מכך, באיחור משווע, החליטה הפרקליטות לבטל את הסכם עד המדינה ולהעמידו לדין, בכפוף לשימוע.

פילבר קרא ב"כלכליסט"

בתביעה קצרצרה בת 28 סעיפים הנפרשים על פני ארבעה עמודים בלבד טוענים בני-הזוג פילבר, באמצעות עו"ד ליאור שביט, כי המשטרה הפרה את פרטיותם כשהדביקה את מכשיר הטלפון של פילבר בתוכנת הריגול "סייפן", גרסה של רוגלת "פגסוס" מבית NSO.

בתביעה מציין פילבר כי בשנת 2018, במסגרת חקירת פרשת בזק, הוציאה המשטרה צווי האזנת סתר למכשיר הטלפון שלו. "בחסות צו זה כביכול, אך בניגוד חמור לו ותוך הפרה חמורה ובוטה של הוראות הדין", נטען בתביעה, "הפעילה היחידה החוקרת תוכנת פריצה (רוגלה) המכונה על ידה 'המערכת' (והתפרסמה כתוכנת 'פגסוס'), באמצעותה חדרה לתוך מכשיר הטלפון הנייד של התובע, ושאבה ממנו מידע אישי ופרטי רב ביותר, ובכלל זאת: תיעוד שיחות, תיעוד הודעות, שאיבת נתונים מיישומונים (אפליקציות), שאיבת נתונים שנמחקו, שאיבת נתונים בענן, מידע על צדדים שלישיים, נתונים ומידע על התוכן ועל התקשורת (metadata), רשימת אנשי קשר ועוד מידע אישי ופרטי רב ביותר השמור והאגור במכשיר הטלפון הנייד של התובע".

לדברי פילבר, נודע לו על כך "בדרך מקרה", מקריאה בכתבה שפרסם תומר גנון בעיתון "כלכליסט".

פילבר מפנה גם לדו"ח הסופי של צוות מררי (מבלי לצרפו), צוות שהוקם כדי לבדוק את השימוש המשטרתי בתוכנות ריגול, שם נקבע כי "לאורך השנים היה ידוע למשרד המשפטים שקיימת מערכת להאזנת סתר בשם 'סייפן', המבצעת האזנת סתר ע"י חדירה למכשיר קצה, אולם לא היה ידוע כי היכולות הטכנולוגיות של המערכת חורגות מסמכות המשטרה לפי חוק האזנת סתר".

בהמשך לקביעה זו, כי התוצרים התקבלו בחריגה מהסמכות שהוענקה למשטרה בצו, טוען פילבר כי המדינה פגעה "פגיעה קשה ביותר בפרטיותו, בצנעת הפרט שלו, בסודיות (חלקה לפי דין) של המידע שהיה אגור במכשיר הטלפון הנייד שלו, כמו גם בפרטיות התובעת 2 [אילנית פילבר]".

לפי התביעה, "התנהגותה החמורה הזו של התובעת [צ"ל הנתבעת; א"פ] אינה מסתכמת רק בחיטוט במכשיר הטלפון הנייד של התובע, ללא סמכות, ובחשיפת פרטיו האישיים הפרטיים והכמוסים לעיני כל באופן בוטה ופוגעני כל-כך, אלא היא כוללת גם שאיבת נתונים אישיים ופרטיים שהיו אגורים במכשיר הטלפון הנייד של התובע - הכל כאמור בניגוד לכל דין, ובחריגה חד-משמעית מהצו שניתן. אם יש עוד צורך להוסיף חטא על פשע, הרי שהנתבעת עודנה מחזיקה שלא כדין בכל  החומרים שהוציאה ושאבה ממכשיר הטלפון הנייד של התובע".

בני-הזוג פילבר טוענים כי "ברור" שהנזק שנגרם להם נאמד במיליוני שקלים, אך העמידו את תביעתם על סך חצי מיליון שקלים בלבד מטעמי אגרה. התביעה לא מפרטת מהם בדיוק הנזקים שנגרמו לבני הזוג וכיצד אמדו אותם.

בתחילת חודש אפריל האחרון יצא פילבר במסע מימון המונים, לדבריו לצורך הגנתו המשפטית, זאת לאחר שהמדינה הודיעה לו, כאמור, כי בכוונתה לבטל את הסכם עד המדינה שכרתה עמו, לנוכח הסתירות בין גרסתו במשטרה לגרסתו בבית-המשפט. עד היום גייס פילבר בקמפיין זה כ-570 אלף שקלים.

פילבר הוא כיום בעלים שותף של חברת הסקרים דיירקט-פולס, שקיבלה מהליכוד לפחות חצי מיליון שקלים לאחר שפילבר שינה את גרסתו, כך לפי הפרסום ברשת 13. דיירקט-פולס היא גם ספקית הסקרים של ערוץ 14, ערוץ תעמולה בשירותו של נתניהו. סקרים שמנפקת החברה של פילבר מעניקים לנתניהו מספר מנדטים גבוה יותר בשיעור ניכר מזה שבסקרי חברות הסקרים האחרות.

67805-06-24