שר התקשורת שלמה קרעי מצא פתרון שיאפשר לערוץ 14 להימנע מלשלם חוב של כמיליון שקלים בגין שידוריו במערך עידן פלוס. מערך השידורים הממשלתי מספק אפשרות צפייה זולה בערוצים הישראלים אך מעולם לא זכה להצלחה וכיום הוא משרת מספר קטן של צופים.

על פי החוק הקיים, הערוצים המשודרים בעידן פלוס אמורים לממן את הפעלתו, אלא שערוץ 14 סירב לעשות זאת, צבר חוב של 6.5 מיליון שקל ורק אז פרש מהמערך. השר קרעי, המרבה להופיע בערוץ 14, ניצל את טבח ה-7 באוקטובר ופתיחת המלחמה בעזה כדי להורות על צירופו מחדש של הערוץ למערך, הפעם ללא תשלום מצידו.

לצד ערוץ 14, ערוץ התעמולה הפרטי שמשרת את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואשר הפך לערוץ השני הכי נצפה בישראל, כללה ההוראה עוד שלושה ערוצים דלי רייטינג המוגדרים "ערוצים זעירים".

אלא שההוראה של השר קרעי ניתנה בלא סמכות ובניגוד לחוק, וכך נוצר מצב שבו ערוץ 14 צבר חוב נוסף, הפעם בגין שידוריו במערך עידן פלוס מאז המלחמה. כשבערוץ 14 הבינו כי קרעי אינו מסוגל להעניק להם הטבות על חשבון משלם המסים אר לפי גחמה, הסירו שוב את שידורי הערוץ מהשירות.

שר התקשורת שלמה קרעי ומנכ"לית המשרד עינבל משש, בדיון בוועדת הכלכלה ב"הצעת חוק להגברת התחרות בשוק השידורים", 1.7.24 (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)

שר התקשורת שלמה קרעי ומנכ"לית המשרד עינבל משש, בדיון בוועדת הכלכלה ב"הצעת חוק להגברת התחרות בשוק השידורים", 1.7.24 (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)

עם זאת, החוב נותר על כנו - וכך באה לעולם הצעת החוק של ח"כ אריאל קלנר מהליכוד. תחת השם האירוני "הגברת התחרות בשוק השידורים", נועדה ההצעה בפועל להכשיר את אי-תשלום החוב של ערוץ 14 למערך השידורים.

עוד לפי הצעת החוק, תחויב הרשות השנייה לשדר את שידורי ערוץ 14 במערך עידן פלוס תמורת תשלום סמלי. בהמשך, כדי למנוע טענות בדבר אפליה לטובה של ערוץ 14, תוקן הסעיף כך שתאגיד השידור הישראלי ישלם גם על העברת התכנים של ערוצים 12 ו-13 המסחריים. כך נוצר מצב שבו כל העלות של עידן פלוס, בסך קרוב ל-50 מיליון שקלים בשנה, תושת על השידור הציבורי, כאשר הנהנים מכך הם בעלי הערוצים המסחריים.

יצחק מירילשוילי (צילום מסך)

המיליארדר יצחק מירילשוילי, הבעלים של ערוץ 14 (צילום מסך)

השר קרעי טען כי תוך שנתיים אמור מערך עידן פלוס להיסגר ממילא ולהיות מוחלף באפליקציה, אך בתאגיד הגיבו כי הם אינם מעוניינים לשאת בעלויות גם במהלך השנתיים הללו, וכי אין כל ערובה לכך שהתהליך אכן יארך שנתיים ולא יימשך עוד ועוד.

הצעת החוק של ח"כ קלנר כוללת תיקון חקיקה נוסף, שנועד לחבל בשידור הציבורי - מטרה מוצהרת של השר קרעי מרגע שנכנס לתפקיד - ולהעניק הטבות בשווי עשרות מיליוני שקלים לתקשורת הפרטית. לפי ההצעה, תאגיד השידור הישראלי יחויב למסור את ארכיון התוכניות שלו לערוצים המסחריים בחינם (בהמשך תוקנה ההצעה כך שהמחיר ייקבע על ידי השר קרעי עצמו).

חוק כזה, מעבר לפגיעה הכלכלית בתאגיד, משמעותי במיוחד עבור הטייקון פטריק דרהי, המחזיק ב"הוט" ובערוצי i24news. תאגיד השידור יחויב למסור בחינם את התוכן שנוצר באמצעות כספי משלם המסים, על מנת ש"הוט" תוכל למכור אותו לאותם משלמי מסים. בנוסף, ערוץ i24news בעברית, שרק החל לפעול, יזכה כך לארכיון עשיר במקום להשקיע ממון רב ברכישתו מהערוצים האחרים.

ביטן מתבהם, קרעי משקר

אתמול (1.7) בדיון שנערך בוועדת הכלכלה בהיעדרו של מגיש ההצעה ח"כ קלנר, הודיע שר התקשורת כי בעקבות מגעים שהתקיימו בין משרד התקשורת לתאגיד מאז הישיבה הקודמת, הוסכם כי הסעיף הפוגע בתאגיד השידור ומאלץ אותו להעמיד לרשות הערוצים המסחריים את הארכיון שלו - יושמט בשלב זה.

עוד הוסכם כי התאגיד יישא בעלויות עידן פלוס, אך במקביל יקלוט לידיו את מערך השידורים ויהיה אחראי בעצמו על סגירתו והחלפתו באפליקציה.

"תזכיר חקיקה ממשלתי יפורסם היום או מחר", הודיע השר קרעי והוסיף כי ב-14.7 אמור התזכיר להגיע לוועדת השרים לחקיקה ולמחרת כבר לכנסת לקריאה ראשונה. לדברי השר קרעי, בשלב זה הצעת החוק של ח"כ קלנר תמוזג בתזכיר החוק הממשלתי "ונשלים את מלאכת החקיקה בקריאה שנייה ושלישית עד תום המושב הזה, עד סוף יולי". נכון לכתיבת שורות אלו טרם פורסם התזכיר.

מהלך סגירת עידן פלוס והחלפתו באפליקציה, הבטיח השר, יסתיים בתוך כשנתיים ויחסוך מיליוני שקלים שיופנו למטרות טובות. "חלק מהסיכומים עם התאגיד", הוסיף השר קרעי בהמשך, "שמה-7.10 אף אחד מהערוצים המסחריים לא משלם".

דיון בוועדת הכלכלה ב"הצעת חוק להגברת התחרות בשוק השידורים", 1.7.24 (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)

דיון בוועדת הכלכלה ב"הצעת חוק להגברת התחרות בשוק השידורים", 1.7.24 (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)

עו"ד רונן ריינגולד ממכון זולת ניסה לטעון כי החוק נועד למעשה לסייע לערוץ 14, אך מרגע שהעלה את הרעיון על דל שפתיו שוסע בבוטות פעם אחר פעם בידי יו"ר הוועדה ח"כ דוד ביטן.

ח"כ ביטן, העומד לדין בימים אלה באשמת שוחד, מרמה והפרת אמונים, טען כי הסעיף בהצעת החוק שנגע לערוץ 14 הוסר על-ידו זה מכבר ואתגר את עו"ד ריינגולד למצוא סעיף אחד בהצעת החוק שייטיב עם ערוץ 14.

אלא שח"כ ביטן גם לא איפשר לעו"ד ריינגולד להקריא את הסעיף ולפיו הערוצים המסחריים, כולל ערוץ 14, יקבלו פטור רטרואקטיבי מתשלום על תקופת השידורים מה-7.10. רק לאחר ניסיונות חוזרים ונשנים, ובעזרת סיוע מטעם משתתפים אחרים בדיון, הואיל ח"כ ביטן לסכור את פיו ולאפשר לעו"ד ריינגולד להסביר את כוונתו. עו"ד ריינגולד הדגיש כי בנפרד מהחוב הישן של ערוץ 14 לרשות השנייה, בגינו הוגשה תביעה נגד הערוץ, בחודשים האחרונים נוצר חוב חדש שיימחק הודות להצעת החוק.

"לא נוצר שום חוב", קטע אותו השר קרעי. "נוצרה הנחייה של שר התקשורת להעלות את כל הערוצים הזעירים לטובת הציבור. כואב לך ערוץ 14? תעקם את האף, לא יקרה כלום. איזה כאב, איזה רוע! ערוץ 14 כואב לכם בלב. בושה וחרפה".

עו"ד עדי ליברוס ממשרד המשפטים הבהירה כי הצדק עם נציג מכון זולת. "יש שתי תקופות מובחנות", פסקה.

ביום רביעי צפוי להמשיך הדיון בהצעת החוק והכנתו לקריאה ראשונה.