המשבר האקולוגי-אקלימי הוא כבר מזמן איום נוכח וממשי, כזה המעמיד אתגרים חסרי תקדים בכל תחום ותחום של חיינו, אבל התקשורת הישראלית לא השכילה עד כה לתפוס את גודל השעה.

ברוב כלי התקשורת תמיד היו דברים דחופים יותר וחשובים יותר. קל וחומר, מאז שהחלה המהפכה המשפטית, וביתר שאת לאחר זוועות השבעה באוקטובר ולאורך מלחמת עזה, סיקור הסביבה נדחק עוד יותר וכמעט ונעלם.

התקשורת, שהתמכרה יחד עם השלטון והצבא לקונספציה, מתמכרת גם לקונספציית ה"סמוך" גם בכל הנוגע לאיומים הסביבתיים. גם "ישראל היום", העיתון הנפוץ במדינה, לא העמיד אף פעם את האתגר הסביבתי בראש סדר היום שלו. לכן, חשוב לברך על צעד בכיוון הנכון: מיזם תקשורתי-סביבתי חדש, הפודקאסט המצולם "דיבור נקי".

הפודקאסט, בהגשת דנה רון ובעריכת רחלי ווקס, מלווה בכתבות באתר ובגיליון הדפוס, ומציג ראיונות עם מומחים בשלל נושאים, מהקשר בין בינה מלאכותית למשבר האקלים, עבור בחינוך סביבתי ועד לסוגיות של צמצום בזבוז מזון, ניהול פסולת ועוד - וגילוי נאות גם אני הוזמנתי להתארח בבימה החדשה.

ב"ישראל היום" הגדירו בהצהרת הכוונות שהמטרה היא להתמקד בכל פרק בשתי נקודות מרכזיות: "כיצד חיינו צפויים להיראות בשנים הקרובות? ומה אנחנו יכולים לעשות כדי לשפר את מצבנו?" התשובות לשתי השאלות הללו מורכבות. לכן יש חשיבות לשמור על איזון בין ייאוש לתקווה ובין קריאה לאחריות אישית לבין הדגשת אחריות הממשלה, הרשויות המקומיות והגופים השונים במשק.

במציאות מרובת ערוצים ותכנים, כשהקשב מוגבל וקצר, המשימה הגדולה של המיזם החדש של "ישראל היום" היא להגיש ולהנגיש לציבור הרחב נושאי סביבה ולפרוט אותם לפעולות יומיומיות הנוגעות לכל אחת ואחד מאיתנו. אך לא פחות חשוב מכך, לגרום לציבור לעבור משלב המילים לשלב המעשים ולשנות הרגלים.

לצד זאת, חשוב להדגיש, המיזם החדש לא יכול לבוא במקום סיקור חדשותי  עצמאי מתמיד ומעמיק של הנושא הכי חם בעולם כולו, בכתבות מהשטח, בתחקירים ובראיונות. מיזם ממומן (על-ידי מ.א.י, חברה למיחזור פסולת אלקטרונית), לא יכול להוות תחליף להטמעת תחום הסביבה בדסק החדשות עצמו.

נושאי סביבה ואקלים קשורים כמעט בכל תחום שמסוקר בעיתון, מפוליטיקה מקומית ועולמית, דרך תחומים כמו אנרגיה, תחבורה וחינוך, ועד לאופנה, לאוכל ולצרכנות. משבר האקלים כבר כאן ועכשיו וישראל מתחממת בקצב גבוה יותר מהממוצע העולמי. אם ב"ישראל היום" רוצים להוביל שינוי אמיתי, עליהם להתגייס  ולהכניס את הסביבה לסדר היום.

עדי וולפסון הוא פעיל סביבה, מומחה לקיימות, פרופסור להנדסה כימית ומחבר הספרים "צריך לקיים" ו"המשבר הגדול"