שורת ארגונים מהחברה האזרחית בישראל פנו היום (30.6) אל מערכות כלי התקשורת המרכזיים בישראל בבקשה כי יחדלו מהסיקור החלקי והמוטה של המלחמה בעזה.

הארגונים מזהירים מפני המשך הסיקור במתכונתו הנוכחית, המתעלם כמעט לחלוטין מהמחיר האנושי שמשלמת האוכלוסייה האזרחית בעזה, טוענים כי הוא גורם נזקים חמורים לחברה הישראלית ומבקשים מהתקשורת הישראלית לגלות אחריות.

"אנו פונים אליכם היום בקריאה להבטיח סיקור מלא, רחב ומקיף של השפעות והשלכות המלחמה הן על כלל הציבור בישראל, והן על פלסטינים בעזה ובגדה", נכתב בפנייה. "סיקור כזה אינו רק צעד נכון ומתבקש מקצועית, אלא גם צעד שעשוי להעלות את הסיכוי לסיום המלחמה ובכך להוציא אזרחים חפים מפשע בשני הצדדים ממעגל הדמים, ובנוסף לשפר את היחסים בין יהודים וערבים בתוך ישראל".

המכתב מפנה את מערכות כלי התקשורת לבדיקה מדגמית שנערכה לאחרונה במסגת "מדד הייצוג", מיזם "העין השביעית" בשיתוף סיכוי-אופוק ובאמצעות חברת יפעת מחקרי מדיה. בבדיקה נבחן האופן שבו סיקרה התקשורת את אירוע השריפה במחנה העקורים ברפיח ב-26.5.2024 בעקבות תקיפת צה"ל, אירוע שגבה עשרות קורבנות חפים מפשע, וזכה לסיקור נרחב ומעמיק בכלי התקשורת בעולם.

"בערוצי הטלוויזיה לא הראו תמונות של נפגעים עזתים, ורק 12% אחוז מהאייטמים שעסקו בנושא בערוצי הרדיו והטלוויזיה המרכזיים ביומיים לאחר האירוע הזכירו שמדובר בטרגדיה או תיארו תמונות קשות, וזאת לעומת 88% מהאייטמים שעסקו בנושא מהזווית שקשורה באינטרסים ישראלים כמו השפעות האירוע על הלגיטימציה הבינלאומית של ישראל", מצוין במכתב.

במכתב נטען כי הסיקור המוטה של המלחמה בעזה מוביל להשלכות הרות גורל.

"התמונה הלוקה בחסר מייצרת מציאות המגבילה את היכולת לבקר את החלטות הדרג המדיני ופעולות כוחות הצבא הביטחון", נטען. "כמו כן, דפוס סיקור זה מייצר פער הולך וגדל בין דעת הקהל של יהודים בישראל לבין שני קהלים שהקשר איתם הוא חיוני ומשמעותי עבורם - הקהילה הבין-לאומית, והחברה הערבית בישראל".

עוד נטען במכתב כי הסיקור המוטה לא מאפשר "לקהל יהודי אפשרות לפתח תחושות אנושיות מתבקשות של חמלה ואמפתיה כלפי אנשים חפים מפשע שנפגעים, דבר המייצר קהות רגשית בקרב ציבורים גדולים".

בשל כך, יהודים בישראל מתקשים להבין את הביקורת ההולכת וגוברת בקרב הקהילה הבינלאומית והחברה הערבית בישראל על המדיניות הישראלית ומטפחים "תחושות של קורבנות". הדבר גם "מונע התמודדות קונסטרוקטיבית עם טענות ענייניות שמושמעות כלפי מדיניות הממשלה".

על המכתב חתומים רגד ג'ראיסי ועופר דגן, מנכ"לים שותפים בעמותת סיכוי-אופוק; ח'ולוד מסאלחה, מנכ"לית מרכז אעלאם; סאמר סויד, מנכ"ל המרכז הערבי לתכנון אלטרנטיבי; ד"ר שרה ברנשטיין, מנכ"לית מרכז רוסינג לחינוך ולדיאלוג; נאילה עואד ראשד, מנכ"לית נשים נגד אלימות וסמר סמארה, חברת ועד מנהל בעמותת אינתמאא ועטאא.

החותמים מזהירים את מערכות כלי התקשורת מפני העתיד לבוא. "ככל שדפוס הסיקור הקיים של התקשורת יימשך, כך מתחזקת סכנה שבטווח הארוך ייפגעו משמעותית המנגנונים הדמוקרטיים בישראל, והתשתית המאפשרת קיום שוויוני ומשותף של יהודים וערבים בישראל", הם כותבים.

"בנוסף, אין כיום בישראל כמעט אף פלטפורמה ציבורית בה מתנהל שיח ציבורי מעמיק ורציני על הסוגיה הכי משמעותית וגורלית שמשפיעה על חיינו - הסכסוך הלאומי בין יהודים ופלסטינים, והדרכים לפתרונו, וזו אחריות התקשורת לייצר ולאפשר שיח כזה".

"לתקשורת בישראל יש כוח ואחריות לייצר סיקור מגוון, מעמיק ורחב יותר של המציאות החברתית והאנושית בזמן המלחמה", מסכמים החותמים על המכתב, "אנו פונים אליכם בבקשה לעשות שימוש אחראי בכוח שבידכם, ולהניע שינוי חיובי ביכולת של קבוצות שונות בחברה לתקשר, לעבוד ולפעול ביחד כדי לייצר פה מציאות חיים טובה יותר לכולנו".

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 275KB)