ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע אמש ל"ראיון" בערוץ 14 בעיצומה של מלחמה, אחרי שנמנע מהופעות בערוץ מאז פרוץ המלחמה ותוך שהוא ממשיך בחרם על העיתונות הישראלית, אליה הוא נמנע מלהתראיין מאז 2021. המטרה: הסתה.

השיחה המתוזמרת באולפן תוכנית הפטפטת הפוליטית "הפטריוטים" עסקה  במלחמה ברצועת עזה ובגבול הצפון, בגיוס חרדים ובתככים פוליטיים, ונמנעה מעיסוק ב"חיים עצמם" בדמות המשבר הכלכלי והשחיתות הממשלתית.

אולם הנושא שזכה למירב תשומת הלב ותפס את חלק הארי של המופע, היה המחאה הציבורית נגד נתניהו וממשלתו, מחאה שהגיעה לשיא בעת ההפיכה המשטרית ונמשכת כעת גם בשל הפקרת החטופים ברצועה והניהול הכושל של המלחמה. 18 דקות הוקדשו להסתה, 24 דקות לכל הנושאים האחרים.

המסר: אנחנו - נתניהו ותומכיו - העם, הישראלים האמיתיים. הם - כל מי שאינו תומך בנתניהו, או שמשמש כשעיר לעזאזל לחפות על מחדליו - בוגדים. השיטה: שיחה שנראית מתוכננת מראש, בתחפושת של "ראיון עיתונאי", בו את המסרים הקיצוניים מביע ה"מראיין" בעוד נתניהו מאשש אותם על-ידי התעלמות, הסתייגות רפה או תמיכה ממש. 

נתניהו לא נמנע מהקונספירציות המתועבות ביותר, כולל תיאוריית "בוגדים מבפנים" השקרית, המציגה את האופוזיציה וצמרת צה"ל כבוגדים. הכל תוך כדי דיבורים ריקים על "אחדות". ה"מראיין", מצידו, איש התקשורת ינון מגל, שהגדיר את עצמו בעבר כצינור להעברת מסרים של נתניהו, התיישר ימינה ושמאלה בהתאם לדף המסרים לפי הנחיית ה"מרואיין" נתניהו.

"אנחנו והם": כיצד עובדת רטוריקה פופוליסטית

חלוקת העם ל"אנחנו והם" היא היסוד המרכזי ברטוריקה של כל מנהיג פופוליסט: פוליטיקאי סמכותני המתרגל פשיזם מודרני, כזה הנשען על תעמולה, הונאה וריקון מתוכן של מוסדות דמוקרטיים כתחליף לכנופיות רוצחים והוצאות להורג.

הנוסחה של "אנחנו והם" נועדה לסימון כל ביקורת או התנגדות לפוליטיקאי הפופוליסט כאל בגידה, במקום כאל הבעת עמדה לגיטימית וחלק בלתי נפרד מההליך הדמוקרטי; סימונו של הפוליטיקאי כ"מנהיג" ו"אבי האומה" במקום כאל נבחר ציבור; וסימונם של המבקרים והמתנגדים כמי שאינם חלק מ"העם האמיתי".

במהלך הראיון סומנו כך הציבור הגדול המפגין נגד נתניהו, הקצונה הבכירה בצבא הגנה לישראל ומפלגות האופוזיציה. למרות שקבוצות אלו כוללות ומייצגות מספרית חלק ניכר מהחברה הישראלית (רובה, למעשה, לפי הסקרים המתפרסמים מאז תחילת המלחמה), הן מותגו כמיעוט מטורלל, ממומן ומסוכן שמטרתו להקים מדינת טרור פלסטינית.

מפגינים בעד עסקת שחרור חטופים חוסמים נתיב באיילון, 2.5.24 (צילום: אריק מרמור)

מפגינים בעד עסקת שחרור חטופים חוסמים נתיב באיילון, 2.5.24 (צילום: אריק מרמור)

זה אינו תמצות מוגזם של דבריו של נתניהו, אלא ציטוט ישיר: "יש פה מיעוט מאוד מאורגן ומאוד ממומן, פעם זה הקורונה, פעם זו הרפורמה המשפטית, אבל תמיד המטרה שלהם היא להפיל את הממשלה במטרה להקים ממשלת שמאל שתקים מדינת טרור פלסטינית", הסביר נתניהו לצופים, "אני לא חושב שזה משקף את הרוב של העם ואני פונה אל הרוב של העם - זו הזמן לאחדות". קרי, "אנחנו" בעד אחדות וניצחון, "הם" בעד פילוג והשמדת מדינת ישראל.

במענה לשאלת מגל האם הוא חושב שהמחאה הובילה למלחמה, נתניהו השיב בחיוב: "אני חושב שהסרבנות היא אסון. סרבנות, אי התייצבות, כל המילים המכובסות לתופעה הזו. זה גרם לאשליות וציפיות מסוימות אצל אויבינו. זה וודאי לא הרחיק את המלחמה, ואף עודד אותה. אני חושב שזה היה גורם חשוב אבל זה לא היה הגורם המרכזי".  

נתניהו, כאמור, לא הסתפק בהסתה פרועה נגד המחאה הציבורית הרחבה נגדו, אלא הקפיד לכלול בדבריו ב"ראיון" גם את האופוזיציה: "גנץ ואייזנקוט עשו דבר שלא יעשה, עזבו את הממשלה בזמן מלחמה. הדבר האחרון שצריך לעשות זה להוסיף לפילוג ולתקוף. יש גבולות גם לאופוזיציה".  

חברי קבינט המלחמה: רה"מ בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט והשר בני גנץ, במסיבת עיתונאים (צילום מסך)

חברי קבינט המלחמה: רה"מ בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט והשר בני גנץ, במסיבת עיתונאים (צילום מסך)

נתניהו המשיך גם את מסע ההסתה הגועש במכונת הרעל ברשתות ובכלי התקשורת הביביסטים נגד מפקדי הצבא הישראלי. המטרה: להפיל עליהם את מלוא האשמה למחדל ה-7 באוקטובר. "בכל אחת מארבע האזהרות האלו שצה"ל ואמ"ן הזהירו אותי לפני ה-7 באוקטובר, לא אמרו שתהיה מתקפה על ישראל. הם כן חזרו ואמרו שחמאס מורתע", אמר נתניהו.

מדובר, כמובן, בשקר. כך למשל, אחרי מבצע "מגן וחץ" במאי, המבצע הצבאי האחרון ברצועה לפני מחדל ה-7 באוקטובר, הזהירה מערכת הביטחון כי ההרתעה בדרום אינה אפקטיבית. רק נתניהו טען כי "שינינו את משוואת ההרתעה". האזהרות  של מערכת הביטחון הודהדו בכלי התקשורת, למעט ערוץ 14 שנתן בימה דווקא להצהרות הרהב של נתניהו.

נתניהו לא הסתפק בתיוג צמרת צה"ל כשעיר לעזאזל על מנת לברוח מאחריות, אלא גם הכפיש אותה - בעיצומה של מלחמה ולאחר שמאות חיילים מסרו את נפשם במהלכה. לשאלת מגל האם נתניהו מרוצה מתפקודם של שר הביטחון והרמטכ"ל הוא השיב: "כל אחד עושה כפי יכולתו". כלומר - לא.

הרמטכ"ל הרצי הלוי (צילום: יונתן זינדל)

הרמטכ"ל הרצי הלוי (צילום: יונתן זינדל)

היבט אחר של מתקפת מכונת הרעל על המפקדים ותיוגם כאשמים הבלעדיים במחדל, הוא המסר לפיו "אם רק היו מעירים את נתניהו", בדרך פלא הוא היה מצליח להחזיר את הזמן לאחור ולשנות את סד"כ הכוחות בעוטף עזה. מגל ונתניהו הציגו מפגן של רטוריקה ומימיקה על מנת לדחוף מסר זה.

"בוא נדבר על ליל ה-6 באוקטובר. מה היה שם?" שאל מגל בקול שבור ומכה על חטא ומיד ענה לעצמו: "לא העירו אותך, לא העירו אותך. איך זה נראה לך שלא העירו אותך?", ואז חזר ואמר "באיזה תחושה אתה מסתובב עם האירוע הזה שלא עדכנו אותך בלילה? מה אתה חושב היה קורה אם היו מעירים אותך?", ואם היה עוד צופה שלא התרכז והחמיץ את המסר הוסיף: "אתה חושב שהיה יכול להיות אחרת לו היו מעירים אותך?".

נתניהו, בתגובה, מכרכם את פניו בעצב, ומודה, בנימה קשה וסובלת, בנכונות הטענה: "אני לא חושב שיש טעם, ינון, אין טעם כרגע להיכנס לזה. יש זמן די והותר עם סיומה של המלחמה לדון בכל הדברים האלה".

בנימין נתניהו: ציוץ שפורסם בטוויטר ב-29.10.2023 ונמחק כעבור כמה שעות (צילום מסך)

בנימין נתניהו: ציוץ שפורסם בטוויטר ב-29.10.2023 ונמחק כעבור כמה שעות (צילום מסך)

שיאו של המופע הגיע כשנתניהו ומגל מהדהדים את התיאוריות השקריות המתועבות ביותר נגד המחאה והצבא. כשנשאל על ידי מגל על קונספירציות "בוגדים מבפנים", נתניהו, במקום להכחיש בתוקף, אישר למעשה כי הוא תומך בתיאוריות. "אני לא קונה את זה", אמר ומיהר להוסיף "יש דברים שצריך לבדוק אותם, ישם גם איזה מקרה של ריגול מוזר, אחרי המלחמה…". כך, מסרים שעד כה הופצו ברשתות החברתיות ועל ידי סוכני מכונת הרעל, נתפסו כאמירות שוליים והודרו אפילו מערוץ 14, קיבלו אמש גושפנקא מראש הממשלה בשידור חי.

העיסוק באולפן בהסתה נגד המתנגדים לנתניהו והטלת אשמה על כל גורם אחר מלבדו, נועד למיסגור הכפול של ראש הממשלה כקורבן של בוגדים מבפנים מחד ומנהיג עליון וחף מכל פגם מאידך.

הקשר בין צפייה בערוץ 14 למידת האמון בתיאוריית "בוגדים מבפנים", מתוך מחקרם של נמרוד ניר, אסא שפירא ונמרוד זלדין

הקשר בין צפייה בערוץ 14 למידת האמון בתיאוריית "בוגדים מבפנים", מתוך מחקרם של נמרוד ניר, אסא שפירא ונמרוד זלדין

מסרי ההסתה השונים התנקזו למסר העדכני: החובה הפטריוטית לשמר את הקואליציה בכל מחיר. "זה יהיה אות קין להפיל ממשלה בזמן מלחמה", ביקש נתניהו למסור לצופים בסיכום ה"ראיון", "וזו לא סתם ממשלה, זו ממשלת ימין ואם הממשלה הזו תיפול אתה יודע שתקום ממשלת שמאל שתקים ממשלת טרור פלסטינית ותעביר כאן חוקים שיסתמו לכם את הפיות והאולפן הזה ייסגר. למען הדמוקרטיה ולמען הביטחון שלנו צריך להתמיד במאמץ שלנו לנצח ולא להפיל את הממשלה".

ההדגשה של מסר זה דווקא יכולה להצביע על כך שנתניהו מרגיש כי סופה של הקואליציה הנוכחית שלו קרוב. יתכן כי זו גם הסיבה לכך שחזר לאולפני ערוץ 14 לאחר שנמנע מכך מאז פרוץ המלחמה. כרגיל בעשור האחרון, עוד לפני החרם המוחלט על העיתונות הישראלית, נתניהו העניק ראיונות כמעט אך ורק בזמן מערכות בחירות. 

מרחב של הכחשה סבירה: כיצד פועל מערך תעמולה פופוליסטי

נתניהו כאמור מסרב להתראיין אצל עיתונאים ישראלים. את הערוצים 12 ו-13 הוא מחרים מאז 2021, את ערוץ 11 מאז 2019. הוא מוכן להתייצב רק באולפני כלי תקשורת זרים, וגם אז בעדיפות למראיינים שאינם עיתונאים ושמזוהים כתומכיו. ערוץ הטלוויזיה הישראלי היחיד בו הוא מוכן להתייצב על מנת לענות לשאלות הוא ערוץ 14.

הסיבה ברורה: ערוץ 14 מסור לנתניהו ולדף המסרים שלו, והמגישים בו נעים על הקשת שבין תומכיו המוצהרים דרך ניצבים בקמפיין הבחירות שלו ועד ליועציו הפוליטיים ממש. גם הסיבה בגינה נזקק נתניהו לערוץ 14 ולא מסתפק בשחרור נאומי תעמולה ברשתות החברתיות, נדמית ברורה: נאום תעמולה המוגש בתחפושת של ראיון עיתונאי מספח לעצמו את התכונות המזוהות עם ראיון כזה.

רה"מ בנימין נתניהו מארח בלשכתו את יעקב ברדוגו, התועמלן הראשי של ערוץ 14, לראיון ראשון לתקשורת הישראלית מאז הבחירות, מרץ 2023 (צילום מסך)

רה"מ בנימין נתניהו מארח בלשכתו את יעקב ברדוגו, יועצו הפוליטי ושדרן בערוץ 14, לראיון ראשון לתקשורת הישראלית מאז הבחירות האחרונות, מרץ 2023 (צילום מסך)

זהו התפקיד הקלאסי שממלא ערוץ 14 במערך התעמולה של נתניהו: יצירת אווירה של מערכת עיתונאית על-ידי אימוץ הסממנים הויזואליים והרטוריים שלה בדמות אולפן, מגישים חנוטים בחליפות, עיצוב גרפי של המסך ופורמט של שאלות ותשובות. לכן גם ממוסגרת ההופעה של נתניהו בערוץ כ"ראיון", למרות שגם הצופה בעל האוריינות התקשורתית הנמוכה ביותר לא מצפה שמגל יאתגר את נתניהו או יבקר אותו.

בדומה למפרסמים המעדיפים תוכן שיווקי על פני מודעה, כך גם נתניהו מנצל את התפאורה העיתונאית שמעניק לו ערוץ 14 על מנת להסוות את התעמולה שלו כראיון עיתונאי שאמור להתאפיין באמינות ואובייקטיביות. כך גם ניתן להעלות נושאים בעייתיים, על מנת לפרק אותם באופן מפוקח ומבוקר.

אולם לערוץ 14 תפקיד נוסף במערך התעמולה המכונה "מכונת הרעל". ד"ר נדיב מרדכי וד"ר איה ידלין כינו זאת במאמר אקדמי שפירסמו לאחרונה בשם "ממלכתיות של הכחשה סבירה". נתניהו מעוניין בהפצת הסתה שקרית ורעילה נגד בני עמו שאינם מעוניינים בהמשך שלטונו, אולם הוא אינו מעוניין להיות מזוהה עימה בעצמו.

יאיר נתניהו, בנו של בנימין נתניהו, מציץ מאחורי דלת בשולי אחד ההליכים המשפטיים שהוא מנהל. תל-אביב, נובמבר 2022 (צילום: אבשלום ששוני)

יאיר נתניהו, בנו של בנימין נתניהו, מציץ מאחורי דלת בשולי אחד ההליכים המשפטיים שהוא מנהל. תל-אביב, נובמבר 2022 (צילום: אבשלום ששוני)

לכן, זקוק נתניהו לסוכנים שיפיצו את ההסתה מבלי שיהיה מקושר אליה. אחד הבולטים שבהם הוא יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה. כבר בקמפיין הבחירות של 2019 נחשף ב"עין השביעית" כיצד חשבונות המדיה החברתית של נתניהו ג'וניור משמשות כמעבדה ומסלקה של מסרים שהיו קיצוניים מדי עבור החשבונות שהפעיל אביו. אופרציה זו ממשיכה לפעול גם כיום.

ערוץ 14 מספק לנתניהו בימה לאלמנט נוסף של "הכחשה סבירה": האיתות. נתניהו מעוניין להרחיק עצמו מהמסרים המסיתים כדי שלא להרחיק מצביעים פוטנציאליים שעדיין מחזיקים באמות מידה ממלכתיות, אולם מעוניין גם להעניק לאותם מסרים את הגושפנקא של האוטוריטה שהוא מהווה עבור תומכיו.

תפקידו של ערוץ 14 ושל סוכני-תקשורת כמו "המראיין" ינון מגל הוא "רק לשאול שאלות", וכך להעניק לנתניהו הזדמנות לאשש את המסרים המסיתים והשקריים מבלי שיצטרך להגות אותם בעצמו. במקום הכחשה נמרצת של השקרים והקונספירציות שהופרחו באולפן, נתניהו סימן לצופים כי הוא מסכים עם ההיגדים כשלא פסל אותם על הסף, התחמק במופגן מתשובה, אמר כי "לא זה הזמן לעסוק בכך" או סיפק הכחשה ומיד אחר-כך אישור.

נתניהו, כאמור, הגיב כך אפילו לקונספירציה השקרית והרעילה ביותר, לפיה "שמאלנים", פעילי מחאה וקציני צה"ל הם מי שעומדים מאחורי טבח ה-7 באוקטובר.

שיטה זו חשפה הן את העובדה שנתניהו, ראש ממשלת ישראל, הוא שותף פעיל להפצת המסרים הרעילים ביותר של מכונת הרעל, אם לא המקור שלהן. כולל קונספירציות שקריות שכדוגמתן מופצות בקמפייני השפעה איראניים ורוסיים.

אין ימין ואין שמאל

מופע ה"ראיון" של נתניהו אתמול בערוץ 14 הדגים גם כיצד ערוץ 14, ינון מגל ויתר סוכני המכונה, אינם מנצלים את נתניהו לקידום האידיאולוגיה המשיחית שלהם אלא להיפך, נתניהו מנצל אותם כסוכני השפעה והפצת הסתה.

כך, שיתוף הפעולה הצמוד בין "המראיין" ל"מרואיין" הופגן בשירות החשוב ביותר שמעניקים סוכני מכונת הרעל כמו מגל לנתניהו: הדיפת ביקורת מימין. מגל מעלה את הדרישה המגיעה מחוגי הימין הקיצוני ל"התיישבות בעזה", כדי שנתניהו יוכל לפסול את הרעיון - הפעם באופן נחרץ, ומגל יתיישר מיד לשמאל, לפי צרכיו הפוליטיים של ראש הממשלה.

ינון מגל, מנחה "הפטריוטים", לפני כניסתו של רה"מ נתניהו לאולפן, 23.6.24 (צילום מסך)

ינון מגל, מנחה "הפטריוטים", לפני כניסתו של רה"מ נתניהו לאולפן, 23.6.24 (צילום מסך)

בפתיחת התכנית, טרם הגיע נתניהו לאולפן, מגל נאם בפאתוס רב לקהל ש"תיכף יהיה פה ראש הממשלה ואני אגיד לו שאנחנו חושבים שצריך לקחת להם שטח ואנחנו חושבים שצריך להתיישב ברצועת עזה. גם בגלל שזו ארץ ישראל שלנו וזו מצווה להתיישב, אבל גם בגלל שזו השפה שהם מבינים". 

בהמשך התכנית, הגיע מגל לעניין זה ואמר לנתניהו: "אני ואחרים פה חושבים שצריך לקחת מהם שטח בעזה ולהתיישב - חלק גדול בציבור חושב שצריך להתיישב ברצועת עזה". נתניהו השיב לו: "אתה יכול לחשוב את זה, אבל אני חושב שזה לא ריאלי ולא משרת את מטרות הלחימה שלנו. בעזה נצטרך משטר צבאי". ואותו מגל, שהלהיב רק חצי שעה לפני כן את הקהל עם נאומו חוצב הלבבות על ההתיישבות הנחוצה והצודקת בעזה, סיכם את הנושא והשיב לנתניהו במילה אחת: "טוב".

בהצגה אמש לכל משתתף היה תפקיד, מנתניהו, דרך מגל המנחה, הפאנליסטים ועד לקהל באולפן. הצגה שנכתבה, בוימה והופקה על ידי ראש ממשלה בעיצומה של מלחמה כואבת, בזמן שאזרחי מדינתו עודם חטופים בידי חמאס, מאות אלפי אזרחים מפונים מבתיהם ואלפי חיילים מסכנים את חייהם בחזית. נתניהו, לעומת זאת, בוחר להשקיע את זמנו ומרצו במפגני תעמולה המכוונים כלפי עמו שלו.