בנימין נתניהו משנה את אסטרטגיית החרם שלו על העיתונות הישראלית: ראש הממשלה יתראיין הערב בערוץ 14, ערוץ תעמולה המוקדש לקידום דף המסרים שלו. נתניהו מחרים את ערוצי החדשות הישראלים מאז 2021 ואת הערוץ הציבורי, כאן 11, מאז 2019. מאז פרוץ המלחמה ועד היום, מחרים נתניהו גם את ערוץ הבית שלו, ערוץ 14.

במקביל, ממשיך נתניהו להעניק ראיונות לתקשורת הזרה, כשגם שם ניכר שינוי זוחל בדפוס ההתנהלות שלו: העדפה של בימות קטנות או איזוטריות. בכלי תקשורת גדולים בחו"ל נתקל נתניהו לעיתים בשאלות מאתגרות, שכדי להימנע מהן הפסיק להתראיין בתקשורת הישראלית. לכן מעדיף ראש הממשלה מראיינים שאינם עיתונאים או כלי תקשורת קטנים שיהיו אסירי תודה על עצם קיום הראיון.

כלי תקשורת קטן כזה הוא "פונצ'בול" (Punchbowl), אתר חדשות קטן הפועל בוושינגטון ומכסה את הקונגרס. באתר סימילרווב, המנטר תעבורת גולשים, הוא מדורג במקום 2,029 בקטגוריה של אתרים מסוגו. ביום שישי האחרון פורסם באתר ראיון כתוב עם נתניהו.

נתניהו ניצל את הראיון על מנת להמשיך במתקפה החזיתית שלו על נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, בטענה כי הוא מעכב משלוחי נשק לישראל, ובכך לסייע לקמפיין של המועמד לנשיאות דונלד טראמפ ולהעמיק את הקרע המתרחב בין ממשלת ישראל ובין הבית הלבן. חלקים מהריאיון צוטטו בהרחבה בכלי תקשורת מרכזיים בעולם במהלך סוף השבוע.

את הראיון המשודר האחרון שלו (בניגוד לראיונות כתובים, מהם נתניהו נמנע בדרך כלל), העניק נתניהו לתוכנית הרדיו של מורגן אורטגוס. אורטגוס היא דוברת לשעבר של מחלקת המדינה בתקופת נשיאות טראמפ, ותוכנית הרדיו שלה משודרת ברשת הרדיו הלוויני SiriusXM.

קודם לכן, ב-12 במאי, התראיין נתניהו לפודקאסט של דן סינור, איש ימין אמריקאי המוכר בישראל כמחבר הספר "אומת הסטרטאפ". שלושה ימים לפני כן התראיין לתוכנית הטראש של פיל מקגרו, הידוע בכינוי "ד"ר פיל", המשודרת ברשת הזניחה Merit Street Media.

הזיגזג של נתניהו

ובינתיים בישראל, המדינה בה נבחר נתניהו לראש הממשלה, ממשיך נתניהו להחרים את אולפני ערוצי החדשות וכבר 84 יום - כשליש מתקופת המלחמה - שהוא נמנע אפילו מקיום מסיבות עיתונאים, המוגבלות מראש למספר מצומצם של עיתונאים שנדרש מהם לשאול שאלה אחת בלבד.

מאז הפסיק נתניהו לקיים מסיבות עיתונאים בעברית, העניק תשעה ראיונות אולפן לערוצי חדשות בחו"ל, באורך כולל של למעלה משלוש וחצי שעות, ובסך הכל 26 ראיונות מאז תחילת המלחמה (לא כולל ראיון כתוב כמו זה שהתקיים שלשום).

בתחילת יוני פנו ארגון העיתונאים והעיתונאיות יחד עם ראשי ארבע מערכות  החדשות המשודרות - ערוצים 11, 12, 13 ו-14 - לנתניהו בדרישה שיחזור להתראיין. חרם הראיונות, כתבו לראש הממשלה, פוגע אנושות בחופש העיתונות. נתניהו לא טרח להגיב לפנייה, אולם כנראה החל במגעים עם ערוץ 14 לקראת ראיון שם.

מימין: שמעון ריקלין, בנימין נתניהו, ינון מגל ואראל סג"ל (צילום מסך)

כוכבי ערוץ 14 משתתפים בקמפיין הבחירות של הליכוד, 2020. מימין: שמעון ריקלין, בנימין נתניהו, ינון מגל ואראל סג"ל (צילום מסך)

אחרי טבח ה-7 באוקטובר והמחדל החמור בתולדות המדינה, ירדה פלאים התמיכה בנתניהו בחוגי הימין, והוא פחד להופיע אפילו בערוץ 14, שם נהג להתראיין אצל אנשי תקשורת שהם תומכיו המובהקים, שחלקם אף השתתפו בקמפיין הבחירות שלו ומייעצים לו פוליטית.

כעת, בשל הזמן שעבר מאז הטבח, התרעומת בקרב אנשי הערוץ על החרם שהופנה גם נגדם או מסיבה אחרת, בחר נתניהו לחזור להופיע בערוץ 14. גם מהלך זה נעשה באופן עקום שהצליח לבזות עוד יותר הן את המרואיין והן את המראיינים.

בערב יום חמישי האחרון צייץ נתניהו בטוויטר כי יופיע בתוכנית "הפטריוטים" - תוכנית פטפטת פופולרית המוקדשת לתעמולה פוליטית ומוגשת על-ידי ינון מגל, מי שהגדיר עצמו ככלי להעברת מסרים מנתניהו לציבור. אלא שאז החל מחול שדים: נתניהו מחק את הציוץ ואנשי תקשורת שונים ממערך התעמולה שלו החלו לפרסם הודעות סותרות בנוגע להיתכנותו של הראיון.

בערוץ עצמו, למרות שידעו עוד לפני שהחלה התוכנית כי נתניהו לא עתיד להגיע לאולפן, המשיך מגל במצג השווא כאילו יתכן שנתניהו ייכנס בכל הרגע ויאכלס את הכסא הריק שהציב לכבודו. כעת, כאמור, הודיעו בערוץ כי נתניהו עתיד להופיע הערב בתוכנית.

בערוץ לא מצניעים את העובדה כי נתניהו נמנע מלהתראיין מאז פרוץ המלחמה אלא מתגאים בכך: "ראש הממשלה בנימין נתניהו יגיע הערב (י"ח ניסן, 23.6) לתכנית הפטריוטים לריאיון ראשון לתקשורת הישראלית מאז תחילת המלחמה", נמסר בהודעה לעיתונות מטעם הערוץ.