אתמול בשעה 18:21 בערב פרסם רה"מ בנימין נתניהו הודעה בטוויטר: "הערב בשעה 21:00 אתראיין בתוכנית הפטריוטים בערוץ 14". אלא שכפי שקורה עם נתניהו, ההודעה הפשוטה גררה מחזה עיוועים: נתניהו מחק את הציוץ וצייצני וכתבי החצר שהחלו במירוץ דיווחים על הראיון הצפוי, החלו לדווח על כך שהראיון בוטל ואחר-כך על כך שהביטול התבטל.

מי שהתקשו להחליט האם לכבוד האירוע עליהם לשמוע את השיר "הוא יבוא" של ההרכב "ארבע לב אדום", או את "אל תאמיני לו הוא לא יבוא" של להקת סקסטה,  נשארו במתח עד לסופה של תוכנית "הפטריוטים" בשעה 22:30 - אז סקסטה ניצחו בגדול. נתניהו לא בא, ואפילו לא התקשר. בעצם אולי הוא התקשר, אבל המגיש, ינון מגל, "שכח" לספר זאת לצופים.

נתניהו לא הגיע, אבל מבחינת ערוץ 14 ו"הפטריוטים" אין זה משנה, הם ניצלו את הזיגזג עד תום. מתחילתה ועד סופה של התוכנית שמר המגיש מגל על חוסר ודאות בנוגע להגעתו של נתניהו לאולפן. למרות שבערוץ ידעו שנתניהו לא עתיד להגיע ולמרות שמשלב מסוים התרחשות כזו הפכה בלתי אפשרית מבחינה פיזית. מגל המשיך לסחוט את הלימון החמוץ ויצר מצג שווא כאילו יתכן שנתניהו אוטוטו יכנס דרך הדלת, כמו אליהו הנביא בליל הסדר (בהמשך, השווה מגל את נתניהו דווקא למשיח).

"מגיע? לא מגיע? כן מגיע?" שאלה המנחה מגי טביבי את ינון מגל בעת העברת השידור מאולפן החדשות לידיו של מגל, "תראי, אנחנו פה", השיב מגל בעווית החיוך האופיינית, "למרות שאני שומע שהוא החליט בסוף ללכת לערוץ 12, כי הוא רוצה ריאיון אמיתי עם עיתונאים אמיתיים", ומיד לאחר מכן הוסיף "סתם, סתם, סתם. בגלל זה שמבחינתו זה תקשורת זרה. סתם, סתם, סתם. אנחנו ממתינים לו. השארנו לו כיסא ריק".

מיד לאחר מכן פתח מגל את התוכנית במונולוג המחזק את התהייה אם לא ידע מראש שנתניהו לא עתיד להגיע: "אם ראש הממשלה יגיע אנחנו כאן, אם הוא לא יגיע הערב אז הוא יגיע בהמשך, אולי במוצ"ש, אולי שבוע הבא, נראה, אנחנו מתאמים בלו"ז, אבל הוא יגיע, וגם אם יתמהמה, בוא יבוא".

לרייטינג, זה לא עזר: ההודעה על הראיון הצפוי לא שינתה את שיעור הצפייה הממוצע בתוכנית, שהפסידה באותו יום לתוכניות בשלושת הערוצים המתחרים: שידורי היורו בכאן 11, שהגיעו למקום הראשון בטבלת הרייטינג; תוכנית הריאליטי "האח הגדול" בערוץ 13  ותוכנית הדוקו-טראש "המתחזים" בערוץ 12.

"שינינו את משוואת ההרתעה"

השבוע פרסמנו תחזית לפיה כי קרוב היום בו נתניהו יתראיין בכלי תקשורת ישראלי, לראשונה מאז טבח ה-7 באוקטובר, ולמעשה לראשונה מאז ה-15 במאי 2023, אז העניק ראיון קצר לכתב ערוץ 14 הלל ביטון רוזן. דברי נתניהו בראיון הקצר כיכבו בחודשים שחלפו מאז הטבח.

"מבצע מגן וחץ הסתיים, והשאלה שאולי מעניינת יותר מהכל, בעיקר את תושבי הדרום, כמה זמן יחזיק השקט?" שאל בזמנו ביטון-רוזן את נתניהו, "אני חושב ששינינו את משוואת ההרתעה. אין לי ספק בזה בכלל" ענה ראש הממשלה והמשיך להתפאר כי "נתנו להם מכה שהם לא ספגו בתולדותיהם. ומאז הם לא ירו, נדמה לי אפילו רקטה אחת לשטחנו".

בדיקה שפירסם כאן אורן פרסיקו העלתה כי המסר הרהבתני של נתניהו עמד בניגוד להערכת מערכת הביטחון, וכי רק בערוץ 14 הסכימו לקנות אותו. גם הראיון האחרון שהעניק נתניהו לתוכנית "הפטריוטים", חודש קודם לכן, באפריל, כלל הצהרת שאננות של נתניהו, מול אזהרות מערכת הביטחון כי ההפיכה המשטרית מאיימת על הביטחון. "הערכת אמ"ן מדברת על כך שהחשש למלחמה גדל. הסכנה למלחמה גוברת. זה רציני? מה אתה יכול להגיד בעניין הזה?", הרים מגל להנחתה ונתניהו השיב: "אני חושב שיש הפרזה בזה".

נתניהו אכן שינה את משוואת ההרתעה מול אויבי ישראל, לרעה: כעת אינם מהססים לתקוף אותנו. מאז אותם ראיונות אומללים, הוא מחרים אפילו את ערוץ 14, ערוץ התעמולה המסור לו וששימש אותו כנמל בית במהלך החרם הממושך שלו על העיתונות הישראלית.

אילו היה מגיע אתמול נתניהו לאולפן "הפטריוטים", היה זה הריאיון ה-16 לערוץ 14 מאז החל חרם הראיונות העיתונאיים שנתניהו מנהל כבר למעלה משלוש שנים. הריאיון האחרון שהעניק לערוץ 12 התקיים עם רינה מצליח ב-20 במרץ 2021, יממות לפני שנתניהו הפסיד בבחירות לכנסת ה-24. את חדשות כאן 11 נתניהו מחרים כמעט חמש שנים, מאז 14 לספטמבר 2019.

ביקורת על התנהלות נתניהו במלחמה

היום מלאו 258 ימים למלחמת עזה. בתקופה האמורה העניק נתניהו 26 ראיונות אולפן, כולם בחו"ל, בשפה האנגלית, באורך כולל העולה על שבע שעות. זמן לראיון בעברית בכלי תקשורת של בני ארצו, לא נמצא לו. במקום ראיונות, ורק חודש מפרוץ המלחמה ואחרי לחץ ציבורי, הסכים נתניהו לקיים מסיבות עיתונאים מוגבלות. עד כה התקיימו 15 מסיבות עיתונאים בהשתתפות נתניהו, בהן נדרש כל כתב מכלי תקשורת לשאול שאלה אחת בלבד.

אולם גם את המעט הזה הפסיק נתניהו לפני 82 ימים. מסיבת העיתונאים האחרונה התקיימה ב-31 במרץ 2024, עת הוזעקו עיתונאים במהירות לירושלים, שעות בודדות לפני כניסת נתניהו לניתוח בהרדמה. מאז אותה מסיבת עיתונאים קיים נתניהו תשע ראיונות אולפן בחו"ל, אולם מול התקשורת הישראלית החל להתנהל אך ורק בהודעות לתקשורת הכוללת ציטוטים בשמו, וסרטוני וידיאו בהם הוא נושא דברים.

המעקב השוטף של "העין השביעית" אחר החרם של נתניהו על העיתונות הישראלית, הביא לכך שהביקורת צצה מכיוונים שונים. בדיוק לפני חודש התראיין נתניהו ב-CNN אצל העיתונאי ג'ייק טאפר, ששאל אותו על סמך הנתונים שהתפרסמו ב"עין השביעית" מדוע הוא אינו מתראיין בתקשורת בארצו כפי שהוא מתראיין בחו"ל. נתניהו חילץ עצמו מהמצב באמצעות שקרים וספין, אולם השאלה והתשובה זכו לסיקור נרחב בישראל ובעולם.

ב-3 ביוני נשלחה ללשכת ראש הממשלה פנייה של ארגון העיתונאים וראשי מערכות החדשות בארבעת הערוצים המובילים בישראל, כולל ערוץ 14. בפנייה נטען כי התנהלות נתניהו פוגעת אנושות בחופש העיתונות בישראל, ועליו להתחיל להתראיין לערוצי החדשות הישראלים.

יממה לאחר מכן דווח על שאילתה דחופה בנושא חרם הראיונות, שהוגשה לאישור יו"ר הכנסת אמיר אוחנה על ידי ח"כ נאור שירי. אולם אוחנה סרב לאשר את העלאת השאילתה ובכך מנע את חיוב ראש הממשלה לענות על השאלות בסוגיה זו.

סביר להניח כי הלחצים הגוברים תרמו להחלטת נתניהו כי יהיה נכון עבורו לשוב ולהתראיין בערוץ 14, אצל תומכו ומי שמשמש צינור להעברת מסרים שלו, מגיש "הפטריוטים" ינון מגל. כך, אם יישאל על-ידי מראיין עירני בחו"ל על ההתנהלות האנטי-עיתונאית שלו, יוכל להשיב "רק לאחרונה התראיינתי לערוץ 14 בישראל", ובכך להדוף את הטענה שאינו מתראיין כלל בארצו.

נתניהו סבור שאינו יכול להרשות לעצמו ראיון עם עיתונאי או עיתונאית, שעלולים לשאול שאלות נוקבות בשלל סוגיות: ממשפטו הפלילי, דרך אחריותו למחדל הביטחוני החמור בהיסטוריה של מדינת ישראל, חיזוקו המכוון של החאס, קריסת ההרתעה מול איראן ושיגור טילים בליסטיים לעבר ישראל, הורדת דירוג האשראי ההיסטורית של ישראל, קריסת מערך ההסברה, האיום בצווים פליליים בהאג, ועוד ועוד שאלות קשות שהסיכוי שיישאל עליהן בערוץ 14 באופן שאינו מתוכנן מראש, שווה לסיכוי שיאיר נתניהו יתנדב למילואים.