ארגון העיתונאים והעיתונאית בישראל יחד עם ועד עובדי חדשות 13 עתרו היום (20.6) לבג"ץ נגד מינויה של חברת-הכנסת לשעבר יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חברת חדשות 13.

חדשות 13 היא גלגול של חדשות 10, ונוצרה לאחר המיזוג של ערוץ 10 לתוך חברת רשת שעברה לשדר באפיק 13. החברה הממוזגת נמצאת בבעלות האוליגרך האוקראיני לן בלווטניק, שרכש מלכתחילה את חברת הטלוויזיה לבקשתו של רה"מ בנימין נתניהו, כפי שהשניים סיפרו בחקירותיהם במשטרה. כבר לפני חמש שנים, סמוך לאחר המיזוג, החל מהלך נרחב של פיטורים והצרת צעדים של עיתונאים ביקורתיים בחברת החדשות.

מינויה של שמאלוב-ברקוביץ' עורר סערה עקב חוסר ההתאמה המשווע שלה לתפקיד, ובארגון ובוועד טוענים כי המינוי יפגע בחופש העיתונות של עיתונאי חדשות 13, וזאת דווקא בעת משבר שבה "תלויה ועומדת תכנית מוצהרת שמטרתה השתלטות פוליטית חריפה וקיצונית על מוקדים דמוקרטיים שונים".

בעתירה, שהוגשה באמצעות עורכי-הדין נדב ויסמן, יפית שלו, יונתן רום, עדן יגזאו ואמיר בשה, נטען כי הליך המינוי שקיים דירקטוריון רשת 13 לא היה תקין, כי נציגי הציבור בדירקטוריון שתמכו במינוי לקו בניגוד עניינים וכי עצם המינוי לוקה בחוסר סבירות קיצונית.

בתחילת חודש מאי האחרון, עם עזיבתו של אור צלקובניק את תפקיד מנכ"ל חברת החדשות של הערוץ אחרי פחות משנה, הודיעה רשת 13 על הקמת ועדת איתור במטרה למצוא מנכ"ל תחתיו. בוועדה היו חברים ארבעה: יו"ר הדירקטוריון נדב טופולוסקי הנחשב לאיש אמונו של בעל השליטה לן בלווטניק, המנכ"ל הטרי אמיליאנו קלמזוק, חבר דירקטוריון חדשות 13 אברהם נתן ויו"ר דירקטוריון חדשות 13 וממלא מקום מנכ"ל החברה אייל דה-פאו.

תפקיד מנכ"ל חברת החדשות, מזכירים העותרים, הוא על פי חוק תפקיד עיתונאי מובהק של עורך ראשי, המעורב עמוקות בתוכן השידורים של החברה. שמאלוב-ברקוביץ', טוענים העותרים, איננה עיתונאית ואין לה ניסיון תקשורתי למעט אפיזודה של ניהול הערוץ ברוסית לפני 21 שנים.

לעומת זאת, היא בעלת זיקה ברורה לעולם הפוליטי ובמיוחד למפלגת השלטון שאותה אמורים העיתונאים לבקר: לאחר שכיהנה כחברת כנסת מטעם קדימה, הצטרפה לליכוד והתמודדה ללא הצלחה בבחירות המקדמיות ב-2015. העותרים מזכירים כי ספגה בעבר ביקורת חריפה בעת שכיהנה כיו"ר הרשות השנייה ובסופו של דבר הודחה.

למינויה של שמאלוב-ברקוביץ לא קדם הליך תחרותי ראוי: "לא נקבעו ולא פורסמו תנאי כשירות למועמדים, לא פורסמה רשימת מועמדים, ועדת האיתור הביאה לאישור מועצת המנהלים מועמדת אחת בלבד, ומועמדת זו אושרה במועצת המנהלים, לאחר דיון קצר אם בכלל".

לטענת העותרים, הליך זה עומד בניגוד חריף לאופן שבו אמור להתנהל הליך המינוי לפי חוק. נציגי הציבור בדירקטוריון, טוענים בארגון ובוועד העיתונאים, "בחרו, למצער במקרה זה, להתעלם מחובותיהם הציבוריות הברורות, ולקבל החלטה על מינוי בתפקיד כה חשוב בהליך חפוז, ולוקה בחסר (בלשון המעטה)".

"הליך המינוי", טוענים העותרים, "העלה ריח חריף של שחיתות שלטונית והתנהלות של 'יד רוחצת יד'. זאת, נוכח העובדה שנציגי הציבור במועצה, האמורים להיות אמונים על הגנת האינטרס הציבורי בעיתונות חופשית, מונו לתפקידם זה, לפני כארבע שנים בלבד על ידי הגב' שמאלוב-ברקוביץ בעצמה, עת כיהנה כיו"ר הרשות השניה. זאת בנוסף לפרסומים המטרידים בדבר הקשרים האישיים של הגב' שמאלוב-ברקוביץ ומר נתן, ופעילותו של מר נתן, בשם ראש הממשלה, לפעול להאריך את כהונתה של הגב' שמאלוב-ברקוביץ כיו"ר הרשות השניה".

בעתירה מצוין כי שמאלוב-ברקוביץ' עמדה בקשר עם כל נציגי הציבור בדירקטוריון חברת החדשות - דה-פאו, נתן ויפעת בן-חי-שגב - לפחות משנת 2021, אז "פעלה נמרצות" כיו"ר הרשות השנייה על מנת למנותם לדירקטוריון חדשות 13.

את נתן הכירה עוד קודם לכן. בקלטת שפרסם השבוע גידי וייץ ב"הארץ" נשמע שר התקשורת לשעבר איוב קרא מספר כי אותו נתן הזהיר אותו שלא להדיח את שמאלוב-ברקוביץ' פן יבולע לו.

העותרים מתארים כיצד בשנת 2017 פעל מר נתן בשליחותו של ראש הממשלה נתניהו להשאיר את שמאלוב-ברקוביץ' בתפקידה כיו"ר הרשות השנייה, כיצד בשנת 2021 פעלה שמאלוב-ברקוביץ' כיו"ר הרשות השנייה למינויו של מר נתן, ולצדו גם מר דה פאו וגב' בן-חי-שגב, כנציגי ציבור בחדשות 13, וכיצד כעת, בשנת 2024, הצביעו השלושה בעד מינויה לתפקיד מנכ"לית החברה. "אם זו לא 'יד  רוחצת יד', על שום מה נטבע הביטוי?", תוהים העותרים.

ארגון העיתונאים וועד עיתונאי חדשות 13 מוסיפים כי בלי קשר לכך המינוי של שמאלוב-ברקוביץ' פסול בשל היותו פוליטי. "מינוי פוליטי או פועל יוצא של זיקה פוליטית סותר את המהות של תפקיד המנהל והעורך הראשי של חברת החדשות שכן, מדובר כאמור בתפקיד שאינו חב נאמנות לבעלת הרישיון המחזיקה בה או לכל גורם אחר אלא לציבור", נטען בעתירה. החלטה למנות מינוי פוליטי סותרת את תכלית החוק ופוגעת הן בטובת חברת החדשות והן באמון הציבור בה, ובתוך כך גם בחופש העיתונות.

העותרים דורשים לבטל את המינוי של שמאלוב-ברקוביץ' ולחייב את הרשות השנייה להורות לנציגי דירקטוריון חדשות 13 לקיים הליך מחודש ותקין למינוי מנכ"ל ועורך ראשי לחברת החדשות.

בג"ץ 5040/24