צחי קומה, סגן העורך הראשי באתר "וואלה", משכיר במקביל את המוניטין שלו לפרסום מוצרים וחברות מסחריות.

במענה לפניית "העין השביעית" מסר קומה כי הוא מפריד בין עיסוקיו העיתונאיים למסחריים וכי בכוונתו להמשיך ולהעניק במה לחברות מסחריות בחשבון האישי שלו ברשת החברתית, זאת למרות שמדובר בעבירה על תקנון האתיקה העיתונאית ובניגוד עניינים בוטה.

קומה, לשעבר כתב הרכילות של "ידיעות אחרונות" ומגיש תוכניות בידור, עסק במקביל בפרסום גם לפני שהתמנה לתפקיד הבכיר. כך למשל הגיש בעבר תוכניות שיווקיות בערוץ 13, כעובד של חברת הפרסום Visionet.

בהווה מפרסם קומה שלל חברות וגורמים באתר שהוא מפעיל ובחשבונות ברשתות החברתיות, תחת הכותרת "צחי קומה ממליץ". אתמול, למשל, פרסם בחשבון האינסטגרם שלו סרטון מסחרי במימון הדיוטי-פרי שבו הוא ממליץ על בושם חדש.

צחי קומה, מתוך סרטון שיווקי של חברת Visionet שפורסם באתר רשת 13 (צילום מסך)

צחי קומה, מתוך סרטון שיווקי של חברת Visionet שפורסם באתר רשת 13 (צילום מסך)

"הניחוח מעולה למי שאוהב ניחוחות מעודנים שנשארים למשך שעות תודות לריכוז שמן הבושם האיכותי", כותב קומה, בין השאר.קומה הצטרף לפני כשנה ל"וואלה" היישר לתפקיד סגן העורך הראשי, זאת למרות שמדובר באתר חדשות, שרכילות היא רק חלק מעיסוקו. "צחי הוא יזם עיתונות, ידען ומקצוען ואני יודע שכל מה שייגע בו בוואלה - יפרח", נמסר באותו מועד מטעם העורך הראשי באתר, ערן טיפנברון.

ערן טיפנברון, 2023 (צילום: אורן פרסיקו)

ערן טיפנברון, עורך "וואלה" (צילום: אורן פרסיקו)

לא ברור למה התכוון טיפנברון בדבריו, אולם נראה שלפחות חלק מהיוזמה שמפגין קומה אינה בתחום העיתונות אלא בתחום הפרסום. מה שהיה עבירה אתית וחרפה מקצועית כשהיה עיתונאי רכילות, הוא התנהלות בלתי נתפסת כשמדובר בסגן העורך הראשי באחד מאתרי התוכן הגדולים בישראל.

בתחתית הסרטון שפירסם אתמול הופיע גילוי בלתי-נאות לפיו הפרסום רואה אור "בשיתוף" חשבון האינסטגרם של דיוטי פרי ג'יימס ריצ'רדסון. כלומר, במימון חברה מסחרית. גם אם קומה היה מפרסם את המוצרים ללא קבלת תשלום כספי, אלא רק שווה ערך בדמות שירותים ומוצרים, מדובר בעבירה אתית ובניגוד עניינים חריף.

ידוענים רבים בישראל מתפרנסים מ"שיתופי פעולה" - יופימיזם להתקשרות עסקית - עם גורמים מסחריים ופרסום סרטונים מטעמם ברשתות החברתיות. אולם לעיתונאים אמור להיות ברור כי אינם יכולים לספק שירותי פרסום דומים.

"לא יעמידו עצמם עיתון ועיתונאי במצב שבו קיים חשש לניגוד עניינים בין חובותיהם כעיתון וכעיתונאי לבין כל אינטרס אחר", מובהר בתקנון האתיקה של מועצת העיתונות. סעיף כמעט זהה נכלל בתקנון האתיקה של "וואלה", משנת 2018.

צילום מסך מתוך הסרטון הפרסומי שפירסם צחי קומה בחשבון האינסטגרם שלו

צילום מסך מתוך הסרטון הפרסומי שפירסם צחי קומה בחשבון האינסטגרם שלו

בתקנון האתיקה של המועצה הציבורית לעיתונות ואתיקה מובהר גם כן כי "עיתונאים ואמצעי תקשורת לא יעמידו עצמם במצב שבו קיים חשש ממשי לניגוד עניינים מהותי בין חובותיהם כעיתונאים לבין כל אינטרס אחר".

בהמשך תקנון זה מובהר: "עיתונאים לא יעסקו בכל עיסוק, זמני או מתמשך, תמורת תשלום או בחינם, העלול לעורר חשש או מראית עין לניגוד עניינים ובמיוחד בפרסום, בשיווק וביחסי ציבור".

אולם גם ללא איסור מפורש בתקנוני אתיקה, היגיון פשוט מביא למסקנה כי תפקיד עריכתי בכיר כמו סגן העורך הראשי של "וואלה" אינו מאפשר לעיתונאי המחזיק בו לנהל במקביל מערך פרסום לחברות מסחריות גדולות במשק.

קומה דווקא לא מבין מה הבעיה בכך שהוא מקבל תשלום מחברות מסחריות במקביל להיותו סגן העורך הראשי באתר חדשות גדול. "אני לעולם לא אהיה מעורב באייטם של חברה מסחרית ממנה אני מתפרנס", מסר בתשובה לפניית "העין השביעית". "האינסטגרם האישי שלי פעיל מאוד, הוא מתפקד וימשיך לתפקד גם בזירות המסחריות".

טיפנברון, עורך "וואלה", טרם הגיב לפניית "העין השביעית".