ראש הממשלה והרמטכ"ל לשעבר אהוד ברק הגיש בימים האחרונים שתי תביעות דיבה נגד שני תומכי נתניהו, פעיל הליכוד רמי בן-יהודה והצייצן אלון בר-אלי, המקדמים בין השאר את תיאוריית הקונספירציה השקרית בדבר "בוגדים מבפנים".

זוהי הפעם הראשונה שברק נוקט בהליכים משפטיים נגד פעילים במה שמכונה "מכונת הרעל", מנגנון תעמולה היברידי המשרת את האינטרסים הפוליטיים של ראש הממשלה בנימין נתניהו. ברק הוא אחד הקורבנות הראשיים של מכונת הרעל מזה שנים, וסופג אינספור השמצות, שקרים ועלילות קונספירטיביות.

התביעה הראשונה היא נגד פעיל הליכוד הידוע לשמצה בן-יהודה, מי שתועד בעבר תוקף באלימות מפגינים נגד הממשלה, ושהוגשו נגדו בעבר כתבי אישום, שנסגרו, בגין הטרדת עד ואיומים.

התביעה הוגשה בגין שלושה פרסומים. בראשון, מתאריך 9.10.2023, יומיים לאחר מתקפת חמאס, העלה בן-יהודה לחשבון הטוויטר שלו סרטון שבו נראה ברק בדיוטי-פרי. לצידו כתב: "המחבל ברק יזם מילחמה נגד ישראל ועכשיו הוא מטייל בעולם הבוגד הזה מכר את ישראל ברק המחבל הוא ואולמרט פיתאום נעלמו מהרדאר הם שותפים לשואה שישראל עוברת [רצף אימוג'ים כעוסים]".

ב-2.12 פרסם בן-יהודה ציוץ נוסף, שבו, כך נטען, נראה ברק לצד ראאד סלאח בתצלום משנת 1999. "האם ברק מכר את נשמתו לשטן ב-7/10?", נכתב על גבי התצלום ומעליו הוסיף בן-יהודה: "האם אהוד ברק הוא בוגד שעושה הכל להשמיד את מדינת ישראל בכניעה שלו מתנהג כמו בן של נוכריה מגרמניה שעושה הכל לחזק את אויבי ישראל. נסיגה מלבנון .הביא עלינו אינתיפאדה ראשונה 150 מחבלים קבלו אזרחות ישראלית שוחד בחירות לראד סלח איש החמאס הזנחת חיילי צה"ל בצהילים מתחת יוסף ועוד ועוד בוגד בעמו נשאר בוגד".

כעבור שלושה ימים פרסם בן-יהודה ציוץ נוסף שכלל סרטונים של ברק ושל ראש הממשלה בנימין נתניהו. בן-יהודה כתב: "המלך ביבי בלויי הנגן הפדופיל ברק [רצף אמיוג'ים בוכים מצחוק]".

אחד הציוצים של רמי בן-יהודה

אחד הציוצים של רמי בן-יהודה

"הפרסומים הינם שקריים", כתב ברק בתביעה שהגיש באמצעות עורכי-הדין עודד גזית ואלירם בקל. "מר ברק לא 'יזם' מלחמה נגד מדינת ישראל, הוא לא 'נעלם מהרדאר' ועזב את ישראל לטייל בעולם בעת שפרצה מלחמה, מר ברק לא היה 'שותף' לשואה שישראל עברה, מר ברק לא 'מכר את נשמתו לשטן ב-7.10', מר ברק לא הזניח את חיילי צה"ל, ולא 'הפקיר' חיילים בצאלים; מר ברק אינו  'פדופיל'".

ברק דורש מביהמ"ש לחייב את בן-יהודה פיצוי בסך 300 אלף שקלים ולהוציא צו המורה על מחיקת הציוצים, שעודם זמינים בחשבון של הנתבע, ולפרסם תיקון והכחשה.

התביעה השנייה, על סך חצי מיליון שקלים, הוגשה נגד אלון בר-אלי, וזאת בגין שמונה פרסומים, שבהם טען בין היתר כי ברק "הוא האיש מאחורי הטבח בעוטף עזה", "הבוגד הפדופיל שתמורת הרבה מיליונים מכר את נשמתו לשטן ולחמאס", "הבוגד הנאו נאצי", "עבריין פדופיל", "אונס קטינות", "טרח פדופיל נפשע", מפקד עליון של כוחות הנובחה של אחים לנשק והמיליציות מטבח קפלן", "טרוריסט מסוכן שיש להלחם בו בכל הכוח", ו "קיים יחסי מין עם ילדות".

"כל הפרסומים הינם שקריים", מבהיר ברק בתביעה, שאף היא הוגשה באמצעות עורכי-הדין גזית ובקל. "מר ברק לא 'עמד מאחורי' ולא 'תיאם' את הטבח שאירע בעוטף עזה בשביעי באוקטובר, מר ברק לא 'מכר את נשמתו לשטן ולחמאס', מר ברק אינו 'ניאו נאצי', והוא לא הסית להפיכה משטרית לרצח ראש הממשלה. מר ברק אינו 'פדופיל', הוא אינו 'עבריין מין' ואינו 'אונס ילדות'".

לפני כחצי שנה ספג בר-אלי תביעה בסך חצי מיליון שקלים מטעם שקמה ברסלר, ממובילות המחאה נגד ממשלת נתניהו, וזאת בגין 25 פרסומים שבהן בין היתר טען כי היא אחראית לאסון הקטלני של ה-7.10 וקרא להוציאה להורג.

מאיינים את היכולת להבחין בין אמת ובין שקר

"בשנים האחרונות", טוען ברק בפתח התביעות, "בין היתר לאור העמדות הנחרצות שהביע מר ברק ביחס לתהליכים שליליים העוברים על החברה הישראלית, הוא הפך מושא לתרעלה בלתי פוסקת, מצדם של גורמים ופעילים פוליטיים, המפרסמים נגדו לשון הרע, בדרגתה הגבוהה ביותר. במשך שנים בחר מר ברק לספוג את דברי הבלע שהופנו כלפיו, והגם שבמרבית המוחלטת של המקרים מדובר בפרסומים שאינם מתקרבים להוות ביקורת, או הבעת דעה עניינית.

"אלא שלאחרונה התברר כי הפצת השקרים והשנאה הגיעה למחוזות מסוכנים עוד יותר. לאחר האסון הנורא שאירע למדינת ישראל ביום השביעי באוקטובר החלה מסה של מפרסמים ברשתות החברתיות לייחס למר ברק מעורבות פעילה ואקטיבית בייזום מתקפת חמאס.

"כך, בעוד מדינת ישראל עדיין מצויה במלחמה, ישנם אנשים המבקשים ליצור רושם כאילו אזרח ישראלי שהקדיש את כל חייו לביטחון ישראל עומד מאחורי מתקפת ארגון הטרור, באופן שעלול להזכיר מעשיות אנטי ציוניות ואנטישמיות מובהקות, ולכרסם תחת ההצדקה של מדינת ישראל לפעול נגד ארגון הטרור.

"לשקרים הללו השפעות מרחיקות לכת, שכן הם מחלחלים לשכבות היסוד של החברה הישראלית, מאיינים את היכולת להבחין בין אמת ובין שקר, וכפועל יוצא לקיים חברה מתוקנת, המנהלת שיח ציבורי בריא הנשען על עצם היכולת להבחין בין טוב ובין רע.

"[...] . המרבית המוחלטת של מפיצי השקרים מזדהה ברשתות החברתיות כמי שתומכת בראש הממשלה נתניהו. אין ספק, כי הפצת השקרים - באמצעות ייחוס בגידה במדינת ישראל על-ידי ייזום מתקפת החמאס, עבירות מין חמורות, או הפקרת חיילים - נעשית על-מנת לפגוע במר ברק, ולמסך את הביקורת העניינית שלו על ההנהגה הנוכחית, באמצעות הכתמתו בפעילות בלתי חוקית לכאורה.

"לצורך זה - כל האמצעים כשרים, ותוכן הפרסום הוא משני למטרת השחרת שמו הטוב, עברו ופועלו של מר ברק. הכל מתוך תקווה כי יהיה בכך לקדם את הפוזיציה הפוליטית של מפיצי השקרים. לא בכדי אותם מפרסמים חוזרים על שקרים שונים במשך תקופה ממושכת, ולא בכדי העיקר הוא מושא השקרים והתרעלה, ולא תוכנם".

טרם הוגשו כתבי הגנה.

12134-06-24
34712-06-24