השר לביטחון לאומי איתמר בן-גביר מצא הבוקר (10.6) זמן להגיע לבית-משפט השלום בירושלים לדיון בתביעה שהגיש נגד אזרח שקרא לו "נאצי". לאחר דין ודברים הסכים השר לפסיקה על דרך הפשרה. ביהמ"ש חייב שני אזרחים לשלם לשר לביטחון לאומי 10,000 שקלים כל אחד.

בקיץ 2017 הגיע בן-גביר, אז עורך-דין ומועמד לכנסת שנחשב לפרובוקטור ופרחח, לתחנת הדלק פז בשדרות רוקח בתל-אביב. לפי התביעה שהגיש, עם הגעתו החל ז'קי דלק, שעבד כמוכר בחנות שבתחנה, לקרוא לעברו "נאצי". כשנשאל אם הוא לא מתבייש השיב דלק כי הוא "מברך את הפיהרר" ובהמשך הצדיע לו במועל יד. לדברי דלק, בן-גביר כינה אותו בתגובה "אויב ישראל", "אהוב השמאל הצבוע", "הזוי" ו"מטורלל".

בן-גביר תיעד חלק מהאירוע ובהמשך פורסם הסרטון בתקשורת.

בן-גביר, שייצג את עצמו, תבע את דלק, את מנהל התחנה אלעד משעני וכן את פז חברת נפט בע"מ, בעלת התחנה. בן-גביר דרש פיצוי בסך 200 אלף שקלים.

"לא יעלה על הדעת כי הנתבע 3 [דלק], מוכר שעוסק באספקת מוצר או שירות יכנה לקוח (תהא השקפתו, השתייכותו המפלגתית או מקום מגוריו אשר יהיו) כנאצי וכפיהרר ודאי כאשר כל 'חטאו' של אותו הלקוח שהוא הגיע לרכוש פחית שתיה במהלך התדלוק בתחנה", טען בן-גביר.

פז ומשעני טענו להגנתם, באמצעות עו"ד אילן אמודאי, כי אין להם כל יריבות עם בן-גביר ויש לדחות את התביעה נגדם על הסף. דלק טען להגנתו, באמצעות עו"ד עאוני בנא, כי מדובר בתביעה קנטרנית, מה גם שבן-גביר עצמו ניצל את האירוע ופרסם את הסרטון כדי לגרוף הון פוליטי.

עוד טען דלק כי "ציבור רחב בחברה הישראלית מאסו כבר במשנתו הגזענית של התובע ובשיטות הפעולה שלו, ובכללן הניצול השיטתי לרעה שלו של הליכי המשפט כדי להרוויח כספים, שלא מגיעים לו, שבאמצעותם הוא יוכל לשמן את מפעל הגזענות והשנאה שהוא מוביל".

לגופן של טענות התביעה השיב דלק כי בנסיבות שבהן התבטא כלפי בן-גביר בכינוי "נאצי" אין כדי להוות לשון הרע. לדבריו, האירוע התרחש כשרק שניהם יכלו לשמוע אותו קורא לבן-גביר "נאצי", וגם זאת במהלך דין ודברים שבהם גידף אותו בן-גביר. רק בהמשך ניגש בן-גביר לרכבו, הביא את מכשיר הטלפון שלו, וחזר לחנות כדי לצלם את המוכר בנוכחות אחרים.

התביעה של בן-גביר, אחת מיני רבות שמנהל השר, התנהלה בעצלתיים לאורך שש וחצי השנים האחרונות. היום נפגשו הצדדים בפני השופטת בלהה יהלום כדי להתחיל סוף-סוף את שלב ההוכחות, אולם תחת זאת הציעה השופטת לצדדים להגיע לפשרה והחלה לדון עם באי-כוח הצדדים באפשרות לעשות זאת, וכן בשאלה לגבי החבות המשפטית של חברת פז ומנהל התחנה.

"צריך להתחשב בזמן שלי", אמר השר בן-גביר, כך לפי פרוטוקול הדיון, "יש לי תפקיד במדינת ישראל. אני התייצבתי כאן ראשון בבוקר ואני מבקש להעיד ולאחר מכן שהדיון יתמשך".

בא-כוח חברת פז ומנהל התחנה הסכים. "מאחר ואנחנו בתקופת מלחמה אני  אומר שבוודאי שיש לתובע דברים קודמים", אמר.

"הסיפור לא רק דברי לשון הרע", התעקש השר בן-גביר, "נאמרו דברים קשים ונדבר על זה. אני רוכש שירות מגיל אפס, אני הולך לחנויות ולמסעדות. מעולם לא קרה לי מצב כזה, ובגלל זה אנו טוענים על האחריות של האחרים, מעולם לא קרה לי מצב כזה שהתייחסו אליי בצורה כזאת. אני ניהלתי משרד עורך דין, בחיים לא התנהגנו ככה".

בהמשך הצהיר השר: "אני מבקש להעיד. זה לא רק הסיפור של המשפט, זה לא תוכנית פוליטיקה, אני מסתובב בירושלים ויש 1,000 אוהדים ו-3 צועקים, אני לא בא כל הזמן לבית המשפט, אני הלכתי לקבל שירות. אני ניהלתי תיקים של רשלנות. היה רשלנות של אחד מהנתבעים".

לאחר דין ודברים נוסף, והתייעצויות, הסמיכו הצדדים את השופטת יהלום לפסוק על דרך הפשרה, והיא פסקה כי דלק ישלם לבן-גביר 10,000 שקלים עד לסוף חודש אוקטובר האחרון. לאחר מכן ישלם מנהל התחנה 10,000 שקלים נוספים לשר ולאחר מכן תידחה התביעה נגד חברת פז. ככל שהנתבעים לא יעמדו בכך, תיקבע ישיבת הוכחות לתיק.

28765-11-17