ערוץ 14 מפר את כללי הרישיון והרשות השנייה בקמפיין פרסום שמוביל המגיש ינון מגל עם שדרנים אחרים בערוץ, כך טוענת התנועה לרגולציה הוגנת בפנייה לרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, המפקחת על שידורי הערוץ, ולנציב התלונות של הרשות.

לפי התלונה, הצופים בערוץ 14 נחשפו בחודשים האחרונים לקמפיין מכירות מסיבי שמוביל ינון מגל, מגיש תוכנית בשם "הפטריוטים" וכלי להעברת מסרים של רה"מ בנימין נתניהו (כפי שהוא מעיד על עצמו). לפי התלונה, מגל, מלבד היותו מגיש ושדרן, הוא גם מוכר כובעים - בניגוד לכללים. המכירה מתבצעת במהלך תוכניות המשודרות בערוץ 14, באופן אסור. בנוסף, לפי מגל וחבריו, המכירה מתבצעת לא על-ידי הערוץ, אלא באמצעות פלטפורמות מדיה חברתית שמגל מנהל בהן חשבונות פופולריים תחת המותג "ינון ניוז".

האופן בו מנצל מגל את פעילותו ברשתות החברתיות, בחסות המלחמה, על מנת להשיא רווחים, עלה לכותרות בתחילת השבוע. כתב חדשות 12 יוסי מזרחי חשף כי מגל גובה תשלום ממילואימניקים המבקשים חשיפה לעסקיהם, שנקלעו לקשיים בעקבות המלחמה, בחשבונות המדיה החברתית שלו. מעבר לתחושת הבחילה על ניצול המצב המלחמתי לרווחים כספיים, גם ההתנהלות הזו הפרה את הכללים: תקנון האתיקה העיתונאית.

התלונה מתארת כיצד לקמפיין המכירות, שהחל במאי, קדמו חודשים של "השקה שקטה" כבר החל מפברואר, אז החל מגל להופיע בתוכנית "הפטריוטים" כשהוא חובש כובע מצחיה ועליו הכיתוב "ניצחון מוחלט". "ניצחון מוחלט" הוא סלוגן פרסומי שהגו אנשיו של רה"מ נתניהו, על מנת לקדם את הרעיון של מלחמה נצחית.

הוא הופיע לראשונה על גבי כובע בציוץ מה-28 בינואר של יונתן אוריך, אחד מיועצי המדיה החברתית של נתניהו, כשהוא באנגלית - בדומה לשימוש הנפוץ של קמפיין הנשיא האמריקאי דונלד טראמפ בכובעי מצחיה (שחבישתם פופולרית יותר בארה"ב). כמה ימים אחר-כך, ב-7 בפברואר, הופיע מגל לראשונה בתוכנית "הפטריוטים" כשהוא חובש כובע מצחיה ועליו הסלוגן. מאז, ממשיכה התלונה, "הוא הרבה לחבוש אותו" ולהסב את תשומת לב הצופים אליו: לשחק בו, להניח אותו על השולחן מולו וכדומה.

אלא שמסתבר כי לא מדובר רק בפן נוסף של הירתמותו של מגל לקמפיין הפוליטי של נתניהו, אלא גם באפיק נוסף להזרמת כספים מהציבור.

"לתומנו סברנו שזו דרכו של מר מגל להביע את עמדתו הפוליטית צבאית לגבי המשבר בעזה", נכתב בתלונה, "רק ב-6 במאי הסתבר לנו כי כל החודשים הללו היו 'פרומו' למבצע מכירות ושיווק שינון מגל וערוץ 14 עושים, שבו הוא מוכר את הכובע, תמורת כסף, ומפרסם אותו בערוץ באופן שאינו מסומן כפרסומת ואינו
מסומן כתוכן פרסומי. הסיבה למשך הזמן הארוך של הפרומו הייתה, ככל הנראה, הזמן שלקח לייצר [את הכובע] ולהביא אותו לארץ".

שדרן ערוץ 14 שרון גל מקרין בתוכניתו קטע בו מדבר רה"מ נתניהו על הכובע שינון מגל מוכר ברשתות (צילום מסך: "שבע עם שרון גל", 3.6.24)

שדרן ערוץ 14 שרון גל מקרין בתוכניתו קטע בו מדבר רה"מ נתניהו על הכובע שינון מגל מוכר ברשתות (צילום מסך: "שבע עם שרון גל", 3.6.24)

מאז שנפתח הקמפיין, המוצר הופיע שוב ושוב בתוכניות הערוץ ו"הפטריוטים" בראשן. בין היתר קידמו את המוצר השדרנים נועם פתחי, שי גולדשטיין, איתמר פליישמן ויותם זמרי. בתוכניתו של שרון גל הצטרף אליהם גם ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו. נתניהו כידוע אינו מתראיין לעיתונות הישראלית, ומאז החלה המלחמה גם לא לערוץ 14, אולם גל שידר קטע מצולם מפברואר בו נתניהו מצהיר כי גם הוא קיבל את הכובע. בנוסף, קודם המוצר גם בראיון עם שר התקשורת שלמה קרעי.

מגל עצמו מודע לכך שמדובר בהפרה של כללי הרישיון, כך על-פי דבריו בתוכנית בה השיק את הקמפיין: אחרי שחבר פאנל התוכנית בשם יותם זמרי אמר "חיכינו חודשים שזה יקרה, הוא הבטיח מאות פעמים שזה יקרה. האמנו שזה יקרה. הכובעים הגיעו!", הגיב מגל ואמר: "יפה, זה נכון. טוב. אני לא עושה פרסומות בערוץ, אני לא עושה פרסומות בערוץ אבל כאילו יש, מי שרוצה להשיג כובעים יודע איפה, כן? כן, יש ינון ניוז. תודה".

ציוץ של יונתן אוריך, יועצו של רה"מ נתניהו, עם גרסת הכובע שקדמה לזו שמוכר מגל, 28.1.24 (צילום מסך)

ציוץ של יונתן אוריך, יועצו של רה"מ נתניהו, עם גרסת הכובע שקדמה לזו שמוכר מגל, 28.1.24 (צילום מסך)

בתלונה נטען כי "כל האזכורים של הכובע היו פרסום סמוי בניגוד לכללים ולרישיון, למוצר שמקודם על ידי מגישים שונים ותוכניות שונות בערוץ, בתיאום, ונמכר על ידי ה'עיתונאי' ינון מגל, שמשתמש ברישיון השידור שהעניקה הרשות השנייה לבעלי הערוץ, כאמצעי לרפד את כיסיו, ואולי את כיסי הערוץ".

לפי התלונה, מגישי ערוץ 14 והערוץ עצמו הפרו את סעיף 5 בכללי הרשות, האוסר לשלב תוכן פרסומי בתוכניות בכלל ובפרט בתוכניות "בעלות גוון עיתונאי"; ואת סעיף 10 המחייב סימון ברור ומפורש בתוכניות שניתן לפרסם בהן בליווי גילוי נאות.

הפרזנטור: נתניהו

כאמור, יומיים לאחר השקת הקמפיין בתוכנית "הפטריוטים", הוא עבר לתוכנית בשם "פתחי ושי" המשודרת אף היא בערוץ 14, בהנחייתם של הפרסומאי לשעבר נועם פתחי והקומיקאי שי גולדשטיין. מגל הגיע להתראיין בתוכנית כשהוא חבוש כובע מצחייה ועליו הסלוגן. בין השלושה התנהלה שיחה, במהלכה האיץ מגל בצופים לרכוש ממנו כמה שיותר כובעים:

פתחי: בסדר אתה משווק עכשיו את הכובע, אתה רוצה למכור כמה שיותר כובעים?

מגל: אני רוצה שכל הרחובות יהיו מלאים ביום העצמאות כובעים עם ניצחון מוחלט.

שי: אמרת שאתה מביא מכולה.

מגל: מטוסים. מטוסים.

שי: הגיעו?

מגל: הגיעו, הגיעו.

פתחי: כל הריאיון אתה הולך להיות עם כובע?

מגל: מה שתגידו אני יכול גם להוריד אותו.

שי: למה להוריד? לא להוריד. עוד מעט נדבר על כובעים, כי אני צריך את הכל, בסדר.

מגל: בסדר . מי שרוצה יכול להשיג אותו בינון ניוז, במפעלות ינון ניוז ברשתות.

פרסום לכובעים בחשבון האינסטגרם של ינון מגל (צילום מסך)

פרסום לכובעים בחשבון האינסטגרם של ינון מגל (צילום מסך)

שי: כמה זה עולה?

מגל: אני חושב שזה 35 ש"ח [בפועל, יש לציין, המחיר שגובה מגל גבוה יותר].

שי: זה יקר לי ...

מגל: מה אתך? זה מהודר זה הכי מהודר שיש.

שי: בואנה, זה פירסט קלאס.

פתחי: מעולה.

שי חובש את הכובע.

מגל: זה בול עליך.

שי: קניתי!.

למחרת הוגשה תוכנית "הפטריוטים" על ידי חבר פאנל בשם איתמר פליישמן, שהתחיל את התוכנית בקידום מכירות לכובע: "ערב טוב לכם הפטריוטים. יום חמישי בשבוע, יום המנוחה של ינון. הוא צריך לנוח. היה לו שבוע קשה, הוא מוכר כובעים, הוא נהייה מוכר כובעים בימינו, פותח באסטות, עניינים, מכירות אונליין
וכל העניינים האלה. תקנו, תרכשו כובע של הניצחון המוחלט. אני עוד לא רכשתי, אני רוצה לראות אם זה תופס אופנתית וזה, ורק אחרי זה אני אתחיל".

באותו יום התראיין שר התקשורת שלמה קרעי בתוכנית "פתחי ושי", והמנחים אזכרו את המרצ'נדייז: "ינון מגל יושב פה עם כובע ניצחון מוחלט. אתה מאמין שתהיה, שיהיה ניצחון מוחלט?", שאל פתחי את השר. שבוע אחר-כך באותה תוכנית שודר "ראיון ספונטני" עם מרואיינים החובשים את הכובע.

הקמפיין המשיך גם השבוע, בכיכובו של לא אחר מראש הממשלה נתניהו. כאמור, בתוכנית בהגשת שרון גל הוצג קטע וידיאו בו אומר נתניהו לחיילים "עד שננצח את החמאס קיבלתי כובע ועליו שתי מילים. ניצחון מוחלט".

שלשום, בתוכנית "הפטריוטים" ליום ירושלים ששודרה בערוץ 14, אמר יותם זמרי בפתח התוכנית "אנשים אוהבים את הפטריוטים, אוהבים את ערוץ 14 רק להגיד, מי שממש אוהב, אז אפשר אחרי זה ביציאה לקנות כאלה מזכרות, כובעים, חולצות, חבילות פרסום בינון ניוז כל אחד מה שהוא אוהב". המגיש מגל אישר: "יישר כוח".

לסיכום, נטען בתלונה, "כל המופעים הללו לא היו בבחינת פרסומת מותרת, שכן לא פורסמו ככאלה. וכמובן הם לא יכולים להיחשב כתוכן פרסומי על פי הכללים". לכן, "אנחנו דורשים ממועצת הרשות השנייה ומהרשות השנייה לפתוח בהליך הפרה נוסף נגד ינון מגל, פתחי ושי, יותם זמרי, איתמר פליישמן ומערכות התוכניות שלהם, וכמובן נגד בעל הרישיון של ערוץ 14 על שידור פרסום סמוי ותוכן פרסומי אסור, ולהשתמש באמצעים העומדים לרשותה כדי לוודא שהתופעה תפסק".

מגל, בתגובה לפניית "העין השביעית", התקשה להבין את השאלה. לבסוף, ביקש למסור: "מה אתם מבלבלים את המוח. עיתונאים כושלים. לצים. תכתבו מה שאתם רוצים, במילא אף אחד לא קורא אתכם".

*  *  *

להורדת הקובץ (PDF, 256KB)