איש התקשורת ינון מגל (ערוץ 14, 103FM) טוען כי היה צריך להעמיד לדין את איל נוה, ממייסדי ארגון אחים-לנשק, בגין פעילותו בארגון וקריאותיו לסרבנות. בנוסף, מכחיש מגל את חלקו במערך התעמולה של ראש הממשלה נתניהו וטוען כי הוא אינו "מנוע עיקרי במכונת הרעל".

בחודש מרץ בשנה שעברה, על רקע מחאת המילואמיניקים נגד ההפיכה המשטרית, התראיין נוה בתוכנית הרדיו של מגל ובן כספית בתחנת 103FM. אחרי שמגל האשים את נוה בעידוד סרבנות הכחיש זאת המרואיין, שכמו המראיין שירת ביחידת סיירת מטכ"ל.

בין היתר אמר למגל "אתה לא שירתת את חוק המילואים שלך [...] עשית מילואים, לא את כל חוק המילואים שלך". בחודש יוני 2023, שב והתראיין נווה בתוכנית של מגל. הפעם אמר נווה בין היתר למגל "אתה השתמטת ממילואים בגיל 30". מגל מיד הודיע לנווה כי יתבע אותו, ואכן הגיש תביעה בסך 300 אלף שקל

מגל טען בתביעתו, שהוגשה באמצעות עו"ד מיכאל דבורין, כי השתחרר משירות מילואים ב-13.12.2014, כשהיה בן 45, וזאת בהתאם לחוק. מגל צירף לתביעה את תעודת השחרור שקיבל לפיה שירת במילואים 18 שנים ו-10 חודשים, זאת לצד שלוש שנות שירות חובה וחמש שנות קבע.

נוה טען להגנתו, באמצעות עורכי-הדין גיורא ארדינסט, אלמוג גיל-אור וליאל שני, כי מגל משקר בקשר לשירות המילואים שלו. "מגל ששירת כקצין ביחידה, הותיר את פקודיו וחבריו ליחידה להילחם לבדם ובחר להימנע משירות מילואים קרבי בגיל מוקדם, בניגוד למקובל והמצופה מקצין ביחידה", נכתב בכתב ההגנה.

במקביל הגיש נוה תביעה נגדית נגד מגל בסך חצי מיליון שקלים, וזאת בגין 15 פרסומים שלדבריו הכפישו אותו. בין היתר מזכיר נוה בתביעתו כי מגל אמר עליו שהוא וחבריו "לא באים למילואים וירדו מהפסים", "מעודדים סרבנות", מסיתים ל"אלימות", דומים ל"ארגוני פשיעה" בחברה הערבית ש"מפעילים טרור על פוליטיקאים", "פגעו בביטחון והובילו בין היתר לאסון הנורא שקרא לנו", וכן משום שכינה אותו בין היתר "אפס", "טיפש", "עלוב" ו"מפגר".

כעת, בכתב הגנה שהגיש במענה לתביעה של נוה, טוען מגל כי התביעה באה לעולם רק כמשקל נגד לתביעתו שלו, וכי ממילא אין באף אחד מהפרסומים שלו כל לשון הרע על נוה. לדברי מגל, ארגון אחים-לנשק הוא אכן "ארגון אלים שניסה להרוס את צה"ל כדי לכופף ממשלה נבחרת".

לפי מגל, הארגון הפך ל"מיליציה אלימה" אשר קראה לסרבנות המונית. חלק נכבד מכתב ההגנה שלו מוקדש לתיאור הפעילות של אחים-לנשק והסכנות שהיווה למוכנות הצבאית של ישראל. לטענת מגל, על נוה היה לעמוד לדין בגין פעילותו בארגון.

מגל, שתיאר את עצמו לאחרונה כ"כלי" שדרכו מעביר ראש הממשלה בנימין נתניהו מסרים לציבור, מוסיף בכתב ההגנה כי הוא "איננו מנוע עיקרי במכונת הרעל", כפי שטען נוה. לדבריו, הוא "איש תקשורת ותיק העושה את עבודתו נאמנה ומהווה פה לציבור גדול המהווה את מרבית הציבור במדינת ישראל, וזוכה לתמיכה רבה המתבטאת באחוזי האזנה וצפייה בתוכניות השונות בהנחייתו".

עוד טוען מגל כי הוא אינו "משמיץ ומכפיש איש באופן שיטתי", כפי שטען נוה, אלא בסך הכל "מציג את דעתו על אישים וארגונים הפעילים בשדה הציבור"

לגופם של הפרסומים בתביעה של נוה נגדו, טוען מגל כי חלקם לא מופנים כלל כלפי נוה אלא נגד ארגון אחים-לנשק, ואילו אחרים, ככל שהם עולים לכדי לשון הרע, זכאים להגנת אמת בפרסום או תום הלב.

בכתב ההגנה שלו דוחה מגל את ההבחנה של נוה בין קריאת ארגון אחים-לנשק ל"אי התייצבות" למילואים לבין קריאה לסרבנות.

"צה"ל הוא צבא העם", נכתב מטעם מגל. "כל מילואימניק, ובפרט כזה שעבר את גיל החובה, הוא מתנדב בהגדרה. ללא המתנדבים אין צבא מילואים. הצבא נדרש לכל מילואימניק שרשום אצלו וסומך עליו - ובפרט כשמדובר ביחידות מיוחדות שבהם המיומנות היא מיוחדת ובהיעדר המילואימניק הרשום, אין מי שימלא את מקומו. כשהמתנדב מודיע שהוא לא מגיע - בצה"ל נוצר חור. יעידו על כך עשרות חיילי מילואים 'מתנדבים' שנפלו במלחמה האחרונה. הם אמנם היו בסטטוס של מתנדבים, אך מבחינת הצבא הם חלק אינטגרלי מהכוח הלוחם. פירושה של הצהרה ש-1,000 חיילי מילואים מתנדבים לא יגיעו יותר - פירושה קריסת יחידות שלמות והוצאתן מכשירות מבצעית. בוודאי שזו איננה הפסקת התנדבות גרידה, אלא סרבנות שנועדה להקריס את הצבא כדי להשיג יעד פוליטי".

37379-12-23