מאז ה-7.10 קמפיין החרם העולמי נגד מדינת ישראל, מוסדות, עסקים, אמנים ואזרחים ישראלים, הולך וצובר תאוצה. טרם ברור אם מדובר במגמה בלתי הפיכה או שעם סיום המלחמה ה"שד יחזור לבקבוק" או לפחות לפרופורציות הקודמות.

אחד מן המקרים שסומנו בתקשורת הישראלית כנקודת ציון דרמטית, הינה ההחלטה של צרפת למנוע מחברות ביטחוניות ישראליות להשתתף בתערוכת הנשק יורוסאטורי, שתיערך בפאריס ב-17-21 ביוני.

באופן רשמי, משרד הביטחון הצרפתי מסר לכאן חדשות: "חברות ישראליות לא עומדות בתנאים להשתתפות בתערוכה הצרפתית, בהתחשב במצב שבו נשיא הרפובליקה קורא להפסיק את הפעילות הישראלית ברפיח".

הנימוק נראה תמוה, שכן בתערוכה צפויות להשתתף די והותר חברות לא-ישראליות שמוכרות מערכות נשק ומעקב התקפיות המשמשות להרג ולהפרות זכויות אדם של אזרחים ופעילי אופוזיציה בכל רחבי העולם.

לכאורה מדובר בהישג לתנועת החרם שכבר שנים ארוכות מנסה להוציא את החברות הישראליות מתערוכות הנשק המתקיימות במדינות האיחוד האירופאי ובפרט בצרפת.

מצד שני, השאלה אם החרם על ישראל בתערוכת יורוסאטורי יימשך גם בשנים הבאות, עדיין פתוחה. כרגע אין שום מידע על שינוי ממשי בשיתוף הפעולה בין התעשיות הביטחוניות הישראליות והצרפתיות. לא מדובר רק ברכישות הדדיות של חלקים ומערכות נשק שלמות, אלא גם חברות צרפתיות שמייצרות ברישיון מישראל "מוצרים" ישראליים שאחר כך נמכרים ל"מדינות שלישיות", כולל למדינות שיש אצלן עדיין רגישות פוליטית לרכישה ישירה של נשק מישראל.

אפילו לגבי קולומביה, שנשיאה גוסטבו פטרו הודיע על ניתוק יחסיה הדיפלומטיים עם ישראל בעקבות "רצח העם בעזה", לא ידוע שזו הפסיקה לרכוש מערכות נשק ומעקב הישראליות או שהפסיקה להשתמש במערכות שכבר רכשה ואף מייצרת חלק מהן במפעלים בשטחה.

באופן דומה להחלטה של צרפת, בעקבות ביקורת ציבורית ותקשורתית, משרד הביטחון הישראלי התחכם והחליט למנוע השתתפות בתערוכות נשק בתל-אביב של משלחות צבאיות ממיאנמר ודרום סודן - אך עסקאות הנשק עם שתי המדינות  המשיכו כרגיל, בהתעלם ממלחמות האזרחים הרצחניות שהתרחשו אצלן.

נשיא צרפת, עמנואל מקרון, הינו עדיין אחד מתומכיה הגדולים של מדינת ישראל באירופה. סביר להניח שאחת הסיבות המרכזיות להחלטתו הינו הרצון להימנע מ"להשתין מהמקפצה" לנהר הסיין בפאריס, שאמורים להתקיים בו המשחקים האולימפיים כחודש (26.7) לאחר תערוכת הנשק.

הדבר האחרון שמקרון צריך זה שרגע לפני הגעת הספורטאים והתיירים לאולימפיאדה, תערוכת יורוסאטורי תהפוך ל"מגה-אירוע" של כאוס והפגנות ענק נגד ישראל, שעלולות לכלול אירועים אנטישמיים וגם אלימות משטרתית קשה שצרפת ידועה לשמצה בה.

לא יהיה מפליא אם יתגלה בהמשך שמדובר בהחלטה משותפת או לפחות בתיאום עם משרד הביטחון הישראלי, כדי למנוע "כאב ראש" לשתי המדינות שיש להן אינטרס להמשיך ב"עסקים כרגיל". מי שדואג לזכויות אדם, שלא יחפש אותן בתערוכות נשק.