לאור מעקב "העין השביעית" אחרי החרם של רה"מ בנימין נתניהו על ערוצי החדשות הישראלים, ארגון העיתונאים והעיתונאיות וארבעת ראשי מערכות החדשות בערוצי הטלוויזיה פנו היום לנתניהו ול"שרי קבינט המלחמה" בדרישה "לצאת אל הציבור ולהשיב לשאלות העיתונות".

״ראש הממשלה מרבה להעניק ראיונות לתקשורת הזרה, בעיקר האמריקאית. לפי נתונים של אתר העין השביעית, מתחילת המלחמה, העניק ראש הממשלה 26 ראיונות באנגלית לכלי תקשורת זרים, ושום ראיון לכלי תקשורת בעברית. מתן אפשרות לעיתונים לשאול שאלה או שתיים במהלך סיורי שטח אינם תחליף לראיונות", נכתב בפנייה עליה חתומים נורית קנטי, יו"ר ארגון העיתונאים והעיתונאיות; ענת סרגוסטי, אחראית חופש העיתונות בארגון ולצידם ברוך שי, מנהל חטיבת החדשות בתאגיד השידור הציבורי; אבי וייס, מנכ"ל חברת חדשות 12; ליאור לנדנברג, סמנכ"ל תוכן בחדשות 13; ויורם כהן, עורך ראשי בערוץ 14.

"ההתעלמות מאמצעי תקשורת, וההימנעות ממתן מענה לשאלות הציבור הישראלי, בעברית, פוגעת אנושות בחופש העיתונות, בזכות הציבור לדעת ובדמוקרטיה", לשון הפנייה.

בשישי האחרון (31.5) פורסמו נתונים עדכניים הנוגעים להתנהלות רה"מ נתניהו, לפיהם אפילו את מסיבות העיתונאים שהוכרח לקיים כחודש אחרי שהחלה המלחמה, הוא נמנע מלקיים כבר 64 ימים. האחרונה שבהן התקיימה ב-31 במרץ 2024, בערב בו נכנס לניתוח שהתקיים בהרדמה מלאה. במקביל לפרסום שודר בארה"ב ריאיון האולפן ה-26 של נתניהו בחו"ל מאז תחילת המלחמה.

נתניהו מחרים את העיתונות הישראלית ונמנע מראיונות מ-2021. את השידור הציבורי הוא מחרים כבר מ-2019. מאז תחילת המלחמה הוא נמנע מלהתראיין אפילו בערוץ 14, התומך בו ומוקדש להדהוד מסריו. מאז ה-7 באוקטובר הופיע רק במונולוגים מצולמים במשך כחודש, אז נאלץ לקיים מסיבות עיתונאים בהן הותר לעיתונאים לשאול מספר שאלות מצומצם.

אלא שכבר למעלה מחודשיים מסרב נתניהו להופיע אפילו בפורמט המוגבל של מסיבות עיתונאים, והוא חזר לתקשר באמצעות 51 הודעות לכתבים עם ציטוטים מטעמו לתקשורת, כשל-26 מהן צורפו קטעי וידיאו בפורמט הצהרות המונולוג של תחילת המלחמה.

"גם פרסום סרטונים בחשבונות ראש הממשלה", כתבו הפונים, "אינו תחליף לראיון, שבו ראש ממשלה, או שרי קבינט המלחמה, עונים לשאלות שמטרידות את הציבור בימים מתוחים אלה, וגם מסיבות העיתונאים הנדירות אינן מהוות תחליף הולם לראיונות עם ראש הממשלה ועם השרים המובילים ומנהלים את המלחמה".

הפנייה מסתיימת בקריאה לנתניהו ולשרי קבינט המלחמה "לצאת אל הציבור ולהשיב לשאלות העיתונות. עמידה ציבורית איתנה באתגרי המשבר, תיגזר, בין השאר מפיזור הערפל לגבי העתיד". לצד נתניהו חברים בקבינט המלחמה השרים יואב גלנט ובני גנץ, גם הם לא העניקו ראיונות לעיתונות. השרים גדי איזנקוט, אריה דרעי ורון דרמר מכהנים בקבינט כמשקיפים. בעוד איזנקוט ודרעי העניקו ראיונות, דרמר שומר גם הוא על שתיקה.

כמו בפניות קודמות בנושא ללשכת ראש הממשלה נתניהו, על מנת לקבל תגובה מדוע הוא ממשיך בחרם הראיונות שלו על ערוצי החדשות הישראלים, גם בעת מלחמה, גם הפעם לא זכינו לקבל התייחסות.

*  *  *

להורדת הקובץ (PDF, 232KB)