שר התקשורת שלמה קרעי החליט שלא לשנות את הוראתו המחייבת את הגבלת שידורי ערוץ אל-ג'זירה בישראל, זאת גם לאחר שמשרדו נאלץ לקיים שימוע בדיעבד לערוץ הקטארי.

הצווים שהוציא קרעי נגד הערוץ הם מכוח חוק מניעת פגיעת גוף שידורים זר בביטחון המדינה, המוכר בכינוי "חוק אל-ג'זירה".

לפני קרוב לשבועיים נפגשו נציגי הערוץ עם מנכ"לית משרד התקשורת (בפועל) עינבל משש, עם היועצת המשפטית של משרד התקשורת עו"ד ברוריה מנדלסון ועם נציגת אגף משפט במטה לביטחון לאומי. המפגש נועד לצורך שמיעת עמדת הערוץ בנוגע להחלטת השר קרעי להגביל את שידוריו.

השימוע בדיעבד התרחש אחרי ששופט בית-המשפט המחוזי בת"א שי יניב, שאמור לבחון את הוראות השר להגביל את שידורי הערוץ, לחץ על המדינה להסכים לשמוע את טענות הערוץ הקטארי.

מטעם אל-ג'זירה הגיעו לשימוע באי-כוח הערוץ ובהם עורך-הדין חוסיין אבו-חוסיין, כשלצדו מנהל אל-ג'זירה בישראל וואליד אל-עומרי. לדברי עו"ד אבו-חוסיין, נציגי משרד התקשורת הקשיבו לטענותיהם ושאלו שאלות, אם כי אלה היו, כהגדרתו, "פרוטוקוליות".

היום (2.6), בעקבות זירוז נוסף של השופט יניב, הודיעה המדינה כי טענותיהם של באי-כוח הערוץ הועברו לגורמי הביטחון אשר על חוות הדעת שלהם נשענה ההחלטה להוצאת הצווים נגד הערוץ, ואלה עיינו בחומרים והחליטו לא לשנות את חוות דעתם.

"התייחסותם של גורמי הביטחון, בצירוף כלל החומרים הנוגעים לעניין שהועלו על-ידי ב"כ המשיבה 1 [אל-ג'זירה] וכן המלצת מנכ"לית משרד התקשורת, הובאו בפני שר התקשורת והוא מצא שלא לשנות מההוראות שנתן לפי החוק", מסרה מטעם המדינה עו"ד שירי רום.

כעת מבקשת המדינה מהשופט יניב לקבל החלטה סופית בבקשה לאישור הוראות שר התקשורת להגבלת שידורי אל-ג'זירה בישראל. מחר צפוי בג"ץ לשמוע את עתירת האגודה לזכויות האזרח ואל-ג'זירה ונגד החוק המאפשר לשר התקשורת להורות על הגבלת שידורי ערוץ טלוויזיה זר המסכן את ביטחון המדינה.

חברי הכנסת מהליכוד, הציונות-הדתית ועוצמה-יהודית, והשר קרעי, שאישרו את נוסח החוק אחרי דיונים בוועדה לביטחון לאומי של הכנסת, ביקשו לשנות מן היסוד את נוסח הצעת החוק הממשלתית, ולהפוך אותו לכזה שיתן לשר התקשורת קרעי ולשר לביטחון פנים איתמר בן-גביר סמכות לסגור כלי תקשורת ישראלים בכל עילה שיחליטו עליה.

רק לאחר התנגדות היועצים המשפטיים של הכנסת ושל הוועדה, ושל חבר הוועדה ח"כ גלעד קריב, ומשום שמושב הכנסת עמד להסתיים, ניאותו קרעי, יו"ר הוועדה צביקה פוגל וחברי ועדה נוספים, לאשר את נוסח החוק שלא בנוסח הדרקוני בו חפצו.

עם זאת, נוסח החוק היה בכל זאת שונה מזה שעליו החליטה הממשלה. אחד השינויים היה שינוי הסעיף הנוגע לפיקוח משפטי על הוצאת צווים מכוח החוק, כך שלא תופיע בו האפשרות כי בית המשפט יוכל לבטל את הצווים אלא רק "לשנותם".

14866-05-24