פעיל המחאה משה רדמן עומד על כך שהרב אלי סדן קרא לסירוב פקודה בהתנתקות, זאת במענה לתביעת דיבה שהגיש נגדו הרב.

סדן, יחד עם הרב יגאל לוינשטיין, הם מייסדי וראשי המכינה הקדם-צבאית בני-דוד שבהתנחלות עלי, המזוהה עם הזרם החרד"לי בראשות הרב צבי טאו, מנהיגה הרוחני של מפלגת נעם.

בחודש יוני 2023 התראיין רדמן בתוכנית הרדיו של ינון מגל ובן כספית בתחנת 103FM ואמר, בין היתר, כי הרב סדן היה אחד מכמה רבנים של הציונות הדתית "שקראו לסירוב פקודה, ליטרלי לסירוב פקודה לחיילים סדירים בהתנתקות".

בשל דברים אלה הגיש סדן, באמצעות עו"ד מיכאל דבורין, תביעה שבה טען כי מדובר ב"שקר מוחלט". סדן הפנה לכתבה מאת נדב שרגאי שפורסמה ב"הארץ" בקיץ 2005, שם נכתב כי הרב סדן הכחיש פרסום לפיו הוא קורא לסרבנות.

הרב סדן טען בתביעה כי בניגוד לדבריו של רדמן, בתקופת ההתנתקות הוא "התנגד באופן מובהק לכל סרבנות שהיא". לפי הרב סדן, קביעתו של רדמן כי תמך בסירוב פקודה בתקופת ההתנתקות היא "הוצאת לשון הרע חמורה מהזן הנחות ביותר [...] שקר גס של הנתבע אשר לא היה לו כל מקום, והוא נאמר על מנת ליתן תירוץ לנתבע להצדקת התנהגותו הנלוזה".

רדמן טוען להגנתו, באמצעות עורכי-הדין נדב ויסמן וספיר ברק-שיפטן, כי סדן אכן "עודד לסירוב פקודה במספר הזדמנויות שונות, לרבות בקשר עם תוכנית ההתנתקות".

בין היתר מפנה רדמן לחוברת שהוזכרה בדיווח ב"העין השביעית" על הגשת התביעה. החוברת, משנת 2005, יצאה תחת הכותרת "בין הסירוב לפנות יישוב לסרבנות גורפת" ובה נכתב בין היתר כי "אי אפשר להשוות כאמור חייל קרבי, לוחם מסור, ואמיץ, שמסרב לפרק יישוב יהודי, לבחור שמסרב להילחם נגד מחבלים מסיבות אידיאולוגיות".

רדמן מפנה גם לכתבות בתקשורת שמהן עולה כי הרב סדן הטיף לסירוב בנסיבות מסוימות, בין היתר בראיון שהעניק סדן לעיתונאית דנה ויס. במהלך הראיון נשאל האם אמר או לא אמר שיש לסרב פקודה למארב משותף של חיילים וחיילות. על כך השיב סדן: "ברור, כי זה נגד התורה". משכך, טוען רדמן, עומדת לו הגנת "אמת בפרסום".

בנוסף, טוען רדמן, עומדת לו הגנת תום הלב שכן אמר את אשר אמר כתגובה לדברי המראיין ינון מגל, שטען כי תנועת המחאה נגד ההפיכה המשטרית עודדה סרבנות בצה"ל. רדמן טוען כי הביא את הדוגמה של סדן כדי להכחיש ולגנות את דברי מגל ולהמחיש את דו-הפרצופיות שלו.

52544-09-23