בליל ה-31 במרץ 2024 כינס רה"מ בנימין נתניהו את מסיבת העיתונאים האחרונה שלו לכתבים ישראלים. היה זה בלילה בו נכנס נתניהו לניתוח, והכתבים השונים הוזנקו במהירות לירושלים. מסיבות עיתונאים היו הפורמט היחיד בו הסכים נתניהו להיפגש עם עיתונאים ישראלים, אותם הוא מחרים באופן גורף כבר מספר שנים. כעת הוא מתקשר עם הציבור אך ורק דרך התקשורת הזרה ושלוחיו בתקשורת וברשתות החברתיות.

היום (31 במאי 2024) מלאו 61 ימים לאותה מסיבת עיתונאים. רשימת האירועים הדרמטיים שהתרחשו במהלך החודשיים הללו, אירועים שהיו מריצים כל ראש מדינה דמוקרטית לענות לשאלות העיתונות, ארוכה מאוד: ממתקפת טילים איראנית והורדת דירוג האשראי של ישראל, דרך גל ההכרות במדינה פלסטינית ואיום בהוצאת צווים בבית הדין הפלילי בהאג, ועד לחשיפת פרשת שחיתות ממשלתית חמורה. כמובן, בכל אותה העת ישראל מצויה במצב מלחמה שכשלעצמו דורש התייצבות שבועית של ראש הממשלה בפני כתבים.

במקום זאת, או אולי דווקא בגלל זאת, בחודשיים האחרונים נתניהו שב להתנהל מול התקשורת המקומית במונולוגים, כפי שעשה בשלושת השבועות הראשונים אחרי טבח ה-7 באוקטובר: 51 הודעות לכתבים עם ציטוטים מטעמו הופצו לתקשורת, ל-26 מהן צורפו קטעי וידיאו בפורמט הצהרות המונולוג מתחילת המלחמה.

חשוב להבין שנתניהו מעולם לא היה מעוניין לעמוד מול כתבים ישראלים, לשמוע שאלות ולהשיב תשובות. הוא אולץ לעשות זאת. אם זה היה תלוי בו, הרי שבכל חודשי המלחמה היה ממשיך להפקיע את הפריים טיים הטלוויזיוני להצהרות סגורות לשאלות.

הראיון האחרון של רה"מ נתניהו לשידור הציבורי, ספטמבר 2019

ב-7 באוקטובר התרחש אחד מהמחדלים הגדולים והטראומטיים בתולדות ישראל, כאשר 3,000 מרצחי חמאס פלשו לשטח ישראל מגבול רצועת עזה וטבחו למעלה מ-1,200 אזרחים וחיילים בשטח ישראל. חמישה ימים אחרי הטבח פרסמנו ב"עין השביעית" כי ערוצי החדשות הישראליים שוב מאפשרים לנתניהו להתחמק מלענות על שאלות, כפי שהתרחש בתחילת משבר המאבק בהתפשטות נגיף הקורונה.

נכון שהעיתונות הישראלית מקבלת כמובן מאליו שראש הממשלה מחרים אותה בשגרה, אולם לפחות בעת חירום אולי תצמיח מעט חוט שדרה ואחריות ציבורית?  לתקשורת המשודרת, הנשלטת בידי מונופול ערוץ 12, יש את הכוח לנסות לאלץ את נתניהו להתנהל כמנהיג במדינה דמוקרטית, אולם היא מהססת להשתמש בו. הפרסום הוביל לפנייה שנשלחה ב-15 באוקטובר מארגון העיתונאים לנתניהו, בדרישה להתחיל לקיים מסיבות עיתונאים בהן כתבים ישאלו שאלות.

אחרי עוד הצהרה סגורה אחת, נתניהו נכנע ללחץ וקיים את מסיבת העיתונאים הראשונה מאז הטבח. לכל כתב מכלי תקשורת מסוים התאפשר לשאול שאלה אחת בלבד. אחרי מסיבת העיתונאים הראשונה הזו, חזר נתניהו לסורו, ושיגר עוד שתי הצהרות סגורות נוספות. רק לאחר ביקורת נוספת, החל ב-11 בנובמבר 2023 פרק מסיבות העיתונאים.

למרות שמדובר בפורמט מוגבל שאינו דומה לראיון ממשי, נתניהו לא רווה נחת מכך שנאלץ להיקלע לזירה שאינה בשליטתו המלאה, כמו הצהרות מוקלטות לתקשורת או התארחות בערוץ 14. במסיבות העיתונאים, במיוחד באחרונות שבהן, התרגז על שאלות כתבים ותקף את גופי התקשורת שמטעמם הגיעו. נתניהו יודע שהיחידים המסוגלים לאתגר אותו הם עיתונאים ישראלים, המכירים אותו, את המציאות הישראלית ואת טקטיקות הספין שלו. לכן פעל להחזיר את הגלגל לאחור. הפעם לא החליף את המפגש עם עיתונאים ב"ראיונות" לתומכיו ויועציו בערוץ 14, אלא בעיתונאים זרים.

אתמול בערב קיים נתניהו את הריאיון ה-25 לכלי תקשורת בחו"ל, הפעם ריאיון בן 32 דקות ברשת TF1 בשפה הצרפתית. ביום ראשון הקרוב ישודר הריאיון ה-26 של נתניהו בחו"ל מאז הטבח, ברדיו הלוויני Sirius XM, מול המראיינת מורגן אורטגוס, לשעבר דוברת מחלקת המדינה בממשל טראמפ.

רוב הראיונות שמעניק נתניהו בחו"ל הם לאנשי תקשורת ניאו-שמרנים הנוטים להפוך את ראיונותיהם למסיבת יחסי ציבור לעמדותיו, כמו שנתניהו אוהב. במיעוט הפעמים בהן הוא מתראיין לעיתונאים ממש, הוא נתקל בשאלות מאתגרות. כך קרה בשבוע שעבר כשנדרש לראשונה בראיונותיו לסוגיית החרם שהוא מנהל נגד כלי התקשורת בארצו.

עיתונאי CNN ג'ייק טאפר שאל את נתניהו מדוע אינו מתראיין לכלי תקשורת ישראליים כפי שהוא מתראיין אצלו, זאת לפי הדיווחים ב"עין השביעית". בתגובה, נתניהו שיקר. הוא טען כי הוא כן מתראיין, כביכול פורמט מוגבל של מסיבת עיתונאים דומה לזה של ראיון עיתונאי (נתניהו שכח לציין שגם את מסיבות העיתונאים הוכרח לקיים בניגוד לרצונו, והמציא ראיון עיתונאי שכביכול התרחש ברפיח).

בפועל, חזרנו למצב בתחילת המלחמה, ואפילו גרוע מכך. בעוד המונולוג בתחילת המלחמה ארך 21 ימים, המונולוג הנוכחי נמשך כבר 61 ימים. ההתנהלות הזו של נתניהו מתאפשרת בגלל הוויתור של ערוצי הטלוויזיה - 12, 13 ו-11, ושל ארגוני העיתונות ובראשם ארגון העיתונאים והעיתונאיות בישראל.

יתכן שהזרקור ש"העין השביעית" מפנה בשבועות האחרונים לסוגיה יוביל לבסוף לקיום מסיבת עיתונאים קרובה, אולם אסור לארגוני העיתונאים ולעורכי מהדורות החדשות להסתפק בכך. חלה עליהם חובה לסיים את חרם הראיונות של ראש הממשלה נגד ערוצי החדשות בישראל. חרם שנמשך כבר מ-2021(!).

הראיון האחרון שהעניק נתניהו לעיתונות הישראלית, מרץ 2021

ערוצי החדשות הם מתחרים, מבחינה עיתונאית ומסחרית. אולם יש סוגיות בהן עליהם להפגין חזית אחידה. כשם שכל הערוצים מחויבים לאתיקה עיתונאית ולאמות מידה מקצועיות, כך גם עליהם להתאחד בדרישה כי ראש ממשלת ישראל יתנהל באופן בו מנהיג מדינה דמוקרטית אמור להתנהל. זה הזמן שבחדשות 12 יתעלו מעל לשיקולים מסחריים ולפחד המצמית, ויאזרו עוז לחבור לקולגות שלהם בדרישה ברורה מראש הממשלה.

העובדה שנתניהו משתמש בתקשורת הזרה כעיר מפלט אינה גזירת גורל. אם נתניהו מעוניין להתראיין לד"ר פיל, אין מי שיעצור אותו, אולם בכלי תקשורת עיתונאיים כמו CNN, MSNBC ואחרים, יימצאו מי שיטו אוזן לטענה שהם מסייעים לנתניהו בחרם הראיונות שלו על עיתונאים ישראלים, תוך פגיעה חמורה בחופש העיתונות.

הגיע הזמן להבין שלא מדובר בגחמה או באיזה עניין תקשורתי פנימי. החרם של נתניהו על העיתונות הישראלית מהווה מרכיב במכלול המהלכים לקידום הפיכה משטרית בישראל. נתניהו אינו מוכן לקבל מציאות בה יש שופטים שחושבים אחרת ממנו, פקידים בכירים שחושבים אחרת ממנו, יועצים משפטיים שחושבים אחרת ממנו או ראשי מערכות ביטחון ואכיפת חוק שחושבים אחרת ממנו. ובראש ובראשונה, הוא לא מוכן לקבל מציאות בה ישנם עיתונאים שחושבים אחרת ממנו, ועוד מעזים לשאול אותו שאלות.

*  *  *