הוקלט באולפני המרכז לתרבות מונגשת

המלחמה בעזה, ממדי ההרג וההרס והקריאות המפורשות לרצח עם פגעו קשות ביחסיה של מדינת ישראל עם שאר העולם. בשיח הציבורי, בממשלה ומחוצה לה, מיהרו להאשים את ההסברה. אחרי התפוגגות ההלם הראשוני של 7 באוקטובר, הממשלה התחילה לשפוך כסף על המגזר הפרטי בניסיון לשנות את השיח. מסמך שהגיע לידי "העין השביעית" ממחיש כיצד גוף תקשורת מסחרי אחד ניצל זאת כדי לשים יד על תקציבים מכמה מקורות ממשלתיים – ולהשיג רווח בשיעור יוצא דופן.

הוועידה השנתית של ה"ג'רוזלם פוסט", חלק מקבוצת התקשורת של הטייקון אלי עזור, מתקיימת מדי שנה בניו-יורק. אורחי הכבוד השנה הם סגן נשיא ארצות-הברית לשעבר מייק פנס, ראש עיריית ניו-יורק אריק אדאמס והמיליארדר רון לאודר, נשיא הקונגרס היהודי העולמי, שמרבה להשתתף בכנסים של עזור. אליהם מצטרף חנן פרידמן, מנכ"ל בנק לאומי, נותן החסות המרכזי של האירוע. המוטו של הכנס הנוכחי, שיתקיים מחר (3.6), הוא "ישראל מגיעה לניו-יורק כדי להגיד תודה".

מסמך שעליו חתומה מנכ"לית קבוצת "ג'רוזלם פוסט", ענבר אשכנזי, חושף את אומדן הרווח של הוועידה: כמעט 50%. שיעור מכובד שגופי תקשורת אחרים יכולים להתקנא בו. המסמך הופץ בתחילת החודש בקרב משרדי ממשלה כחלק מהניסיון לגייס חסויות. לפי האומדן, הכנס אמור להכניס לקבוצת התקשורת של אלי עזור כ-4.5 מיליון שקל, ובניכוי עלויות להשאיר בכיסו כ-1.5 מיליון שקל כרווח.

במסמך צוין שרוב ההכנסות אמורות להגיע מ"תאגידים פרטיים", ועוד כ-600 אלף שקל יתקבלו מ"תאגידים ציבוריים", כלומר מכספי ציבור. בתוספת מע"מ, סכום זה מטפס לכ-700 אלף שקל. בפועל, יש לציין, לא מדובר בסכומים סופיים. גורמים ממשלתיים מסרו בתגובה שהעלות הסופית נמוכה מזו שננקבה במסמך.

ב"ג'רוזלם פוסט" הצליחו לגייס תקציבים ממשרד הכלכלה בראשות ניר ברקת, משרד העלייה והקליטה בראשות אופיר סופר, משרד התפוצות בראשות עמיחי שיקלי והרשות לפיתוח ירושלים. לפי המסמך, סכומים נוספים יתקבלו מהסוכנות היהודית ומ-Mosaic, גוף משותף של מדינת ישראל ונדבנים יהודים שנשלט על-ידי משרד התפוצות.

מודעה המבשרת על משתתפי הוועידה השנתית של "ג'רוזלם פוסט", מתוך מהדורת סוף השבוע של העיתון (לחצו להגדלה)

מודעה המבשרת על משתתפי הוועידה השנתית של "ג'רוזלם פוסט", מתוך מהדורת סוף השבוע של העיתון (לחצו להגדלה)

בדרך כלל, התמורה לתמיכה הכספית בכנסים היא חשיפה למסרים של הגוף שרוכש חסות בזרועות השונות של קבוצת התקשורת (במקרה הזה ב"ג'רוזלם פוסט" וב"מעריב") והשתתפות של נציגים מטעמו באירוע, כנואמים או פאנליסטים. לנותני החסות מובטח שהמסרים שלהם יזכו להד נרחב גם ברשתות החברתיות.

בפרסומים המקדימים של "ג'רוזלם פוסט" אמנם נטען שבכנס ישתתפו שר הכלכלה ברקת ושר העלייה והקליטה סופר, אך הם לא יגיעו הפעם לניו-יורק. בשבוע שעבר דווח בכאן 11 שראש הממשלה, בנימין נתניהו, הגביל טיסות של שרים לחו"ל עקב "חששות הקשורים בנראוּת ובביקורת ציבורית" על רקע המלחמה.

מי שכן קיבלו אישור לטוס לניו-יורק הם שר החוץ ישראל כץ ועמיחי שיקלי, שר התפוצות. בשנה שעברה טס שיקלי לניו-יורק ותועד בתמונה איקונית שבה הוא מחייך בלעג כלפי מפגינים נגד ההפיכה המשטרית.

בתחילת המלחמה, המשרד של שיקלי קיבל את האחריות להסברה הישראלית בחו"ל – מהלך שתרם להתפטרותה של שרת ההסברה גלית דיסטל-אטבריאן ולסגירת המשרד הפיקטיבי שבראשו עמדה. במשרד התפוצות חגגו את המאורע, שנתפס כניצחון של שיקלי על עמיתתו מהליכוד במאבק על סמכויות ותקציבים.

בחודשים שעברו מאז הלכה וגברה הביקורת הציבורית על האפקטיביות הירודה של ההסברה הישראלית, שאינה מצליחה להתמודד עם הביקורת על הפגיעה המסיבית באזרחים פלסטינים או להדוף גילויים של "אנטישמיות חדשה" בקמפוסים ברחבי אמריקה ואירופה – אחד משטחי הפעולה המרכזיים של משרד התפוצות ושל שני ארגוני הלוויין שלו, Mosaic ו-Voices of Israel (לשעבר "קלע שלמה" מבית המשרד לנושאים אסטרטגיים).

ישראלים נושאים תמונות של השר עמיחי שיקלי מחוץ לאירוע שבו נאם. תל-אביב, 14.6.2023 (צילום: מרים אלסטר)

ישראלים נושאים תמונות של השר עמיחי שיקלי מחוץ לאירוע שבו נאם. תל-אביב, יוני 2023 (צילום: מרים אלסטר)

כחלק ממאמצי ההסברה הוחלט במשרד התפוצות לתמוך כספית בשני כנסים בניו-יורק: הכנס של "ג'רוזלם פוסט", ו"כנס ירושלים" של השבועון החרד"לי "בשבע". לשר שיקלי יתלווה רון ברומר, ראש אגף במשרדו. לפי מסמכי המשרד, בשנה שעברה הוקצב לכל אחת מהחסויות הללו 100 אלף שקל, בתוספת מע"מ – בדומה לסכום שמופיע במסמך העדכני של "ג'רוזלם פוסט". לפי אותו מסמך, ב-Mosaic יוסיפו השנה 40 אלף שקל.

במשרד התפוצות טוענים שהוצאת המשלחת לניו-יורק נחוצה כדי להיאבק בהסתה נגד ישראל בקמפוסים. בפועל, רוב הקהל – זה שמגיע לכנסים, וזה שנחשף לפרסומים שיוצאים מתוכם – מגיע ממעגלים שממילא חשופים לנרטיב הישראלי הרשמי.

"אין שום ערך הסברתי להופעה של שר בכנס של יהודים אוהדי ישראל", מסביר גורם מקצועי בתחום ההסברה, שעובד גם מול משרדי הממשלה שרכשו חסות בשני הכנסים הללו. "רוב האנשים שמגיעים לאירועים האלה הם יהודים חובשי כיפה, אורתודוקסים מודרניים מאזור ניו-יורק. אפשר לטעון שההשתתפות עוזרת לטיפוח הקשר עם הקהילות האלו, אבל בכל מה שנוגע להסברה – זה בדיחה. זה לשכנע את המשוכנעים. זה חלק מהכישלון המתמשך בחזית הזאת.

"במקום להגיע לקוראים הישראלים או היהודים-אמריקאים של ה'ג'רוזלם פוסט' או 'בשבע', היו צריכים להשקיע את המשאבים האלה כדי לשכנע את ה'ניו-יורק טיימס', ה'וושינגטון פוסט' או ה'לוס-אנג'לס טיימס'. התוצאה היא שמדברים על הסברה, אבל בעצם קונים לשר חשיפה בקרב האלקטורט שלו. זה רווח פוליטי נקי על חשבון תקציב המשרד – וכבונוס, יש גם טיסה לאמריקה, והזדמנות לשר להתחכך באנשי עסקים ונדבנים יהודים בטרקלינים הנוצצים של ניו-יורק".

מה יש לשר שיקלי לומר על כך? כרגע כלום. במשרד התפוצות סירבו להתייחס לטענות או למסור פירוט כלשהו על הכסף הציבורי שבאמצעותו רכש השר חשיפה בוועידות של שני העיתונים. דוברת המשרד, אניה יונתן-לאוס, מסרה שהסכום שמופיע במסמך של "ג'רוזלם פוסט" אינו מדויק, אך נמנעה מלמסור נתון אחר. פנייה ישירה לשיקלי לא נענתה.

תגובות

ממשרד הכלכלה נמסר שהמשרד שילם 50 אלף שקל (כולל מע"מ) עבור רכישת החסות בכנס של "ג'רוזלם פוסט" – ולא 120 אלף שקל כפי שנכתב במסמך של מנכ"לית הקבוצה.

דוברת המשרד, שירה קוה, הוסיפה שהסכום נועד לפתח את קשרי המסחר בין ישראל וארצות-הברית, ושהוא יממן הצבה של "ביתן מידע" לעידוד השקעות בישראל. כמו כן מסרה שההתקשרות תואמה עם אגף התקציבים במשרד האוצר. "דווקא בעת הזו אנו רואים חשיבות כפולה ומכופלת בנוכחות בפורומים מהסוג הזה", נמסר ממשרד הכלכלה.

ממשרד העלייה והקליטה נמסר שהמשרד שילם 50 אלף שקל (כולל מע"מ) עבור רכישת החסות בכנס של "ג'רוזלם פוסט" – ולא 130 אלף שקל כפי שנכתב במסמך של מנכ"לית הקבוצה. יועץ תקשורת מטעמו של השר סופר, מתן בן-הרוש, מסר שהסכום יממן "ביתן מיוחד" לעידוד עלייה. כמו כן נמסר שההתקשרות עברה ייעוץ משפטי ואושרה בוועדת החסויות של החשב הכללי במשרד האוצר – בדומה לחסויות שנרכשו בשנים קודמות.

"השנה השר אופיר סופר החליט שלא להגיע לכנס בשל המלחמה הקשה, ועל כן המנכ"ל אביחי כהנא ייצג את משרד העלייה והקליטה, ויציג את התוכניות החדשות לעלייה לישראל בתקופת המלחמה", הוסיף בן-הרוש.

מנכ"לית "ג'רוזלם פוסט", ענבר אשכנזי, לא השיבה לפניות חוזרות ונשנות של "העין השביעית".